KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

Reception icon

Dutch translation: Signaalpictogram


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Reception icon
Dutch translation:Signaalpictogram
Entered by: Glenda Janssen

16:46 Oct 15, 2002
English to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Reception icon
About a clock radio.
"Reception icon 'Antenna' displays as 'No reception'"
I tried "ontvangst symbool" but I don't like it. Suggestions?
Glenda Janssen
signaalpictogram
Explanation:
ik vind ontvangstsymbool wel goed (maar dan absoluut één woord.

meer mogelijkheden:
ontvangstsymbool
ontvangstpictogram
symbool voor ontvangst
pictogram voor ontvangst
signaalpictogram
signaalsymbool
pictogram voor signaal
symbool voor signaal
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Bedankt voor de hulp. :)


3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1signaalpictogram
Henk Peelen
4radio-ontvangsttoestel
Bryan Crumpler
4 -1radiolamp, radiobuis
Bryan Crumpler
1 -1ontvangststatusicoon
Chris Hopley


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
radiolamp, radiobuis


Explanation:
Hier gaat het om de brandende licht binnen je radio, denk ik... en een radiolamp is precies de lamp in een radiozender of -ontvanger => radiobuis, dus

Van Dale Taalweb

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-15 17:07:51 (GMT)
--------------------------------------------------

\"radio-ontvangsttoestel\" is ook bruikbaar...
Zie: http://www.centrumprojecten.eindhoven.nl/lichttoren/content....


Google entry:
Eindhoven Centrumprojecten
... Naast de enorme productie van gloeilampen gaan ook nieuwe ontwikkelingen, zoals
de radiobuis en het \'radio-ontvangsttoestel\', een belangrijke rol spelen. ...
www.centrumprojecten.eindhoven.nl/lichttoren/ content.asp?pageid=51&textid=30 - 12k - In cache - Gelijkwaardige pagina\'s


    Reference: http://www.vandale.nl
Bryan Crumpler
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 108

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Lia.Belt: ook al bedoelen ze hier misschien wel een lampje of indicator, dan toch zeker geen radiobuis. Ik zou het houden op 'indicator' als je geen afbeelding hebt van hoe het er uit ziet.
5 mins
  -> 'radio-ontvangsttoestel' dan...

33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
radio-ontvangsttoestel


Explanation:
voor referenties zie bovenstaand antwoord...

Bryan Crumpler
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 108

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
signaalpictogram


Explanation:
ik vind ontvangstsymbool wel goed (maar dan absoluut één woord.

meer mogelijkheden:
ontvangstsymbool
ontvangstpictogram
symbool voor ontvangst
pictogram voor ontvangst
signaalpictogram
signaalsymbool
pictogram voor signaal
symbool voor signaal

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150
Grading comment
Bedankt voor de hulp. :)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jos Essers: ontvangpictogram
50 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
ontvangststatusicoon


Explanation:
"Het ontvangststatusicoontje geeft 'geen ontvangst' aan". If ontvangststatusicoon is lexically too Germanic, you could try the more Netherlandic 'icoon status ontvangst' :-)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-15 19:03:36 (GMT)
--------------------------------------------------

By the way, I changed the language pair from Dutch > English to English > Dutch.

Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 785

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Henk Peelen: hoewel de "dikke van dale" icoon wel "goedkeurt" voor ICT-gebruik, vinden velen dit verkeerd. Woordenboek Informatica & Telecommunicatie bijvoorbeeld: Icon = icon of pictogram. Icon NIET verwarren met icoon, gestileerde afbeelding in de Byzantijnse kunst
29 mins
  -> Geeft goed aan dat w/boeken ontbetrouwbaar zijn als bron van actueel taalgebruik. Want 'icoon' wordt wel gebruikt door o.a. 's werelds grootste softwarefabrikant. Zie bv.: google.com/search?q=site%3A.microsoft.com+icoon, google.com/search?q=icoon+software