KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

personal companion device

Dutch translation: PDA (personal digital assistant)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:personal companion device
Dutch translation:PDA (personal digital assistant)
Entered by: Tony Vandenborn

11:21 Mar 31, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: personal companion device
Het gaat hier om een handheld computer (pocket PC), maar bestaat er een vertaling voor deze specifieke term?
Renate van den Bos
PDA (personal digital assistant)
Explanation:
Ik weet alleen dat de term 'PDA' langzaam in zwang raakt... Anders kan misschien ook 'palmtop'.
Selected response from:

Tony Vandenborn
Grading comment
Bedankt! REnate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1handheldinemeth
5 +1PDA (Personal Digital Assistant, Pen-based Digital Assistant) --> zakcomputer
Evert DELOOF-SYS
4PDA (personal digital assistant)Tony Vandenborn


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
PDA (personal digital assistant)


Explanation:
Ik weet alleen dat de term 'PDA' langzaam in zwang raakt... Anders kan misschien ook 'palmtop'.

Tony Vandenborn
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 313
Grading comment
Bedankt! REnate

11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
PDA (Personal Digital Assistant, Pen-based Digital Assistant) --> zakcomputer


Explanation:
Met 'zakcomputer' heb je alvast iets in het Nederlands.
Wordt toch zo vertaald in het ICT-woordenboek 2003, 7de editie

Bv.:
... 14-07-2000 Sony voegt internet toe aan zakcomputer. E-commerce, Geplaatst:
09:32 uur. Reclame op zakcomputer populairder dan op mobieltje. ...
www.webwereld.nl/nieuws/5899.phtml

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek: kan allebei, denk ik
43 mins

52 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
handheld


Explanation:
is inmiddels gangbaar in Nederland.
(Ik denk dat de tijd van het krampachtig vasthouden aan 'schootcomputer' waar we 'laptop'bedoelen voorbij is)

inemeth
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: Minder populair, en nog geen Nederlands, maar tenminste geen afko!
3 hrs