KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

flash suit

Dutch translation: overslagpak


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:flash suit
Dutch translation:overslagpak
Entered by: Leo te Braake | dutCHem

16:35 Dec 5, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering / werkkleding v eleKtromonteurs
English term or phrase: flash suit
When FR clothing is worn to protect an employee it shall cover all ignitable clothing and allow for movement and visibility.
FR clothing shall be inspected before each use.
Work clothing or flash suits that are contaminated, greasy, worn or damaged to the extent their protective qualities are impaired, shall be cleaned, repaired or replaced.

Het gaat om werkkleding voor sterkstroommonteurs. FR = Fire retardant
Leo te Braake | dutCHem
brandwerende lasoverall
Explanation:
Draag bij het lassen en slijpen een speciale brandvertragende katoenen (of canvas) lasoverall (zie figuur 15) die voorzien kan worden van een speciale capuchon om ook het hoofd en de nek te beschermen.
Draag geen synthetische kleding, deze kunnen door rondspattende vonken of lasspatten gaan smeulen en daarmee brandwonden veroorzaken. Overalls met een ritssluiting zijn eveneens uit den boze: lasspatten kunnen zich aan het metaal van de rits gaan hechten waardoor de rits niet meer in een noodgeval snel te openen is. Gebruik in dit geval een katoenen overall met een overlappende knoopsluiting en zorg dat de kleding schoon is. Het zal duidelijk zijn dat een met olie, vet en benzine besmeurde overall veel sneller vlam vat dan een schone.



--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2003-12-05 17:21:13 GMT)
--------------------------------------------------

sometimes the welder\'s clothing is actually made of supple leather in order to prevent burns and clothing being set on fire, leather being rather more difficult to set alight. see www.hutter.nl/04_KL_060_002_lasbroek.html
Or is aluminised or treated with other forms of protection see:
www.culdoc.net/pwg/prod2.asp
De laskleding wordt voornamelijk gemaakt van geprobaniseerd katoen. Deze kleding is niet alleen qua veiligheid optimaal voor laswerkzaamheden maar ook aan het comfort ontbreekt het aan niets.

--------------------------------------------------
Note added at 50 mins (2003-12-05 17:25:43 GMT)
--------------------------------------------------

Flame resistant Flash Coverall is the alternative name for Flash suit from www.websoft-solutions.net/ProductDetails.asp?ProductCode=SP...

--------------------------------------------------
Note added at 53 mins (2003-12-05 17:28:37 GMT)
--------------------------------------------------

see also page 8 of www.usbr.gov/ssle/safety/RSHS/sec8.pdf on flash suits
Selected response from:

Kate Hudson
Netherlands
Grading comment
De las-samenstellingen voldeden niet, dat beschermt tegen vonken. Met flash wordt hier overslag (van hoge spanningen) door de luchtbedoeld, en ik heb uiteindelijk gekozen voor overslagpak. Maar een serieus antwoord is altijd punten waard....
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5brandwerende lasoverall
Kate Hudson
2 -2vrijetijdskleding
Henk Peelen


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -2
vrijetijdskleding


Explanation:
ik vermoed dat de schrijver iets te enthousiast onderscheid wil maken tussen bedrijfskleding (die vaak van hogere kwaliteit is en wellicht beter brandwerende eigenschappen heeft dan de (veelal) vrijetijdskleding die de werknemers dragen in bedrijven waar bedrijfskleding niet is verplicht) en andere kleding, en deze laatste categorie erg kritisch typeert.

Flash suit is in feite een kitsch spulletje, vrijetijdskleding is veel te positief.

Internetreferentie:
\Flash\, a.
1. Showy, but counterfeit; cheap, pretentious, and vulgar;
as, flash jewelry; flash finery.



2. Wearing showy, counterfeit ornaments; vulgarly
pretentious; as, flash people; flash men or women; --
applied especially to thieves, gamblers, and prostitutes
that dress in a showy way and wear much cheap jewelry.

{Flash house}, a house frequented by flash people, as thieves
and whores; hence, a brothel. ``A gang of footpads,
reveling with their favorite beauties at a flash house.''
--Macaulay.


--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-05 19:04:44 (GMT)
--------------------------------------------------

Sint zegt tegen Piet
Weet je wat mijn oog ziet?
Leo schrijft de taal van zijn ma
Hij schrijft elektro met een K
Zegt Piet tegen Sint
Leo weet wel wat hij bemint
Ooit gehoord van \"wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe\"
kiest hij toch maar gauw voor het taaltje van zijn moe.



    Reference: http://www.hyperdictionary.com/search.aspx?define=flash
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Kate Hudson: a flash suit is for personal protection here, preventing injury occuring to the employee, not a spive's suit
12 mins
  -> klinkt veel beter

disagree  Linda Switten: to the extent their protective qualities are impaired - this part of the sentence explains that it is some kind of special clothing worn to protect the employees.
1 day 16 hrs

40 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
brandwerende lasoverall


Explanation:
Draag bij het lassen en slijpen een speciale brandvertragende katoenen (of canvas) lasoverall (zie figuur 15) die voorzien kan worden van een speciale capuchon om ook het hoofd en de nek te beschermen.
Draag geen synthetische kleding, deze kunnen door rondspattende vonken of lasspatten gaan smeulen en daarmee brandwonden veroorzaken. Overalls met een ritssluiting zijn eveneens uit den boze: lasspatten kunnen zich aan het metaal van de rits gaan hechten waardoor de rits niet meer in een noodgeval snel te openen is. Gebruik in dit geval een katoenen overall met een overlappende knoopsluiting en zorg dat de kleding schoon is. Het zal duidelijk zijn dat een met olie, vet en benzine besmeurde overall veel sneller vlam vat dan een schone.



--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2003-12-05 17:21:13 GMT)
--------------------------------------------------

sometimes the welder\'s clothing is actually made of supple leather in order to prevent burns and clothing being set on fire, leather being rather more difficult to set alight. see www.hutter.nl/04_KL_060_002_lasbroek.html
Or is aluminised or treated with other forms of protection see:
www.culdoc.net/pwg/prod2.asp
De laskleding wordt voornamelijk gemaakt van geprobaniseerd katoen. Deze kleding is niet alleen qua veiligheid optimaal voor laswerkzaamheden maar ook aan het comfort ontbreekt het aan niets.

--------------------------------------------------
Note added at 50 mins (2003-12-05 17:25:43 GMT)
--------------------------------------------------

Flame resistant Flash Coverall is the alternative name for Flash suit from www.websoft-solutions.net/ProductDetails.asp?ProductCode=SP...

--------------------------------------------------
Note added at 53 mins (2003-12-05 17:28:37 GMT)
--------------------------------------------------

see also page 8 of www.usbr.gov/ssle/safety/RSHS/sec8.pdf on flash suits


    Reference: http://www.geocities.com/kevermotor/Artikel9.html
Kate Hudson
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 588
Grading comment
De las-samenstellingen voldeden niet, dat beschermt tegen vonken. Met flash wordt hier overslag (van hoge spanningen) door de luchtbedoeld, en ik heb uiteindelijk gekozen voor overslagpak. Maar een serieus antwoord is altijd punten waard....

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: en in dit geval brandwerende overall of kleding
1 hr

agree  Jan Willem van Dormolen: eens met Gerard
17 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
22 hrs

agree  Linda Switten
1 day 16 hrs

agree  AllisonK
1 day 23 hrs