KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

home gardener

Dutch translation: hobbytuinier


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:home gardener
Dutch translation:hobbytuinier
Entered by: Jan Willem van Dormolen

10:19 Dec 6, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: home gardener
Dus niet een gewone beroepstuinier, maar iemand die alleen in zijn eigen tuin werkt.
Renate van den Bos
hobbytuinier
Explanation:
of tuinhobbyist of vrijetijdstuinier
Selected response from:

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Grading comment
Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +7hobbytuinier
Jan Willem van Dormolen
3 +5tuinier
Gerard de Noord
3mensen met een eigen moestuin
Henk Peelen


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +7
hobbytuinier


Explanation:
of tuinhobbyist of vrijetijdstuinier

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1680
Grading comment
Bedankt! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nadjezda Heymans: tuinhobbyist
56 mins

agree  avantix
1 hr

agree  moya: tuinhobbyist
4 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
5 hrs

agree  Marc Kuypers
20 hrs

agree  Saskia Steur
21 hrs

agree  AllisonK
1 day 5 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mensen met een eigen moestuin


Explanation:
Huitenga, Engels-Nederlands woordenboek voor landbouw- en milieuwetenschappen:
home garden: (van landbouwbedrijf) gezinstuin, groentetuin voor eigen gebruik.

Ik krijg het idee dat de home gardener niet zozeer (of: niet uitsluitend) een hobbyist is, maar iemand die een moestuin heeft als een substantief deel voor het eigen onderhoud.

Dat is van belang, zeker wanneer het bijvoorbeeld een brochure is met zaai- en pootgoed et cetera en niet zozeer plastic vijvers en wat dies meer zij.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-06 11:43:58 (GMT)
--------------------------------------------------

hoooo ff,
substantieel in plaats van substantief (mmmm, het is nog vroeg, zullen we maar denken)

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
tuinier


Explanation:
We maken in het Nederlands toch een onderscheid tussen tuinders (beroep), tuinmannen (ander beroep) en tuiniers (hobby)?

Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 635

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Adela Van Gils: tuinier i.t.t. een tuinman, is iedere Nederlander die in zijn tuin werkt.
27 mins

agree  Tina Vonhof
2 hrs

agree  Chris Hopley: .
7 hrs

agree  AllisonK
1 day 42 mins

agree  vixen
1 day 17 hrs