KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

mmAq

Dutch translation: 10 Pa


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:1 mmAq
Dutch translation:10 Pa
Entered by: Saskia Steur

11:11 Dec 9, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: mmAq
Kan iemand mij bevestigen dat 100 mmAq een evenhoge druk is als 1 Pa???

Het gaat om de statische druk in een luchtkanaal van een luchtbehandelingsinstallatie

Bij voorbaat dank!
Saskia Steur
10 Pa
Explanation:
Ik heb ook een geheugen als een zeef, dus ik onthoud alleen basisgrotheden, en Engelse zoek ik per definitie op. Maar een beetje rekenen kan nog net.

Vuistregel: 1 atm = 10 m waterkolom. Dat weten we nog wel: dieper kun je met een zuigpomp niet pompen.

Dus: ca 10 N/cm(2) = 10.000 mmAq
zodat 10 x 10.000 N/m(2) = 10.000 mmAq
of 1.000 N/m(2) = 100 mmAq

Nu is 1 Pascal = 1 N/m(2) (ook onthouden: is SI-eenheid)

dus 100 mmAq = ca. 1.000 Pa

Serveren met a piece of cake...
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
Leo, bedankt. De anderen ook bedankt. Er waren meerdere goede antwoorden, maar ik vond je uitleg en rekensom heel verhelderend. Wat kan dit soort materie toch diep wegzakken...
Groeten,
Saskia
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
510 Pa
Leo te Braake | dutCHem
5no is the answer
Kate Hudson
3mm water
Jan Willem van Dormolen
3100 mmAq = 980.66 Pa
Edward Vreeburg


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mm water


Explanation:
Weet je zeker dat dit niet mmHg moet zijn? Dat is tenminste een gebruikelijke maateenheid (mm kwik), al is het dan geen SI-eenheid.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1680

28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
mmaq
no is the answer


Explanation:
A unit of 100 Pa is known as a millibar (mb); atmospheric pressure is generally about 1,000 mb at sea level.

Environmental Protection Agency recommends keeping air pressure in the lowest rooms about .04" of water column (about one Pascal)
Therefore 100mm (10 cm does not equal .04 inch)
higher than the pressure of gasses in the soil . Higher indoor air pressure is unnecessary and wasteful of energy

Abarometer measures the pressure of the air pushing on it. On the average, at sea level, the air has a pressure of 14.7 pounds per square inch. This means a square one inch on each side has 14.7 pounds of air pressure on it. We don't feel it because the pressure is pushing with equal force in all directions. Instead of using pounds per square inch, barometers in the U.S. measure the pressure in inches of mercury. This is how high the pressure would push mercury into a tube that has the top sealed off from the air. A reading of 29.92 inches of mercury is the same as 14.7 pounds per square inch.

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2003-12-09 11:41:07 GMT)
--------------------------------------------------

please ignore the higher --- energy bit

Kate Hudson
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 588

44 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
100 mmAq = 980.66 Pa


Explanation:
Hi Saskia,

Even zoeken en dan, de automatische converter:

http://tkhifi.homepage.dk/javapro/enhedsberegn/enhedsomregne...
(programma doet een beetje raar)

Deze doet het beter:
http://www.geocities.co.jp/SiliconValley/3576/convert.htm#pr...

mmAq = mm of water, conventional
Pa = Pascal

Maar eeeeh ik heb hier dus werkelijk 0,0 verstand van
verder googlenen met mmAq en Pa geeft een heleboel sites, maar echt wijs kan ik er niet uit worden...


    Reference: http://tkhifi.homepage.dk/javapro/enhedsberegn/enhedsomregne...
    Reference: http://www.geocities.co.jp/SiliconValley/3576/convert.htm#pr...
Edward Vreeburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 207

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
mmaq
10 Pa


Explanation:
Ik heb ook een geheugen als een zeef, dus ik onthoud alleen basisgrotheden, en Engelse zoek ik per definitie op. Maar een beetje rekenen kan nog net.

Vuistregel: 1 atm = 10 m waterkolom. Dat weten we nog wel: dieper kun je met een zuigpomp niet pompen.

Dus: ca 10 N/cm(2) = 10.000 mmAq
zodat 10 x 10.000 N/m(2) = 10.000 mmAq
of 1.000 N/m(2) = 100 mmAq

Nu is 1 Pascal = 1 N/m(2) (ook onthouden: is SI-eenheid)

dus 100 mmAq = ca. 1.000 Pa

Serveren met a piece of cake...

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316
Grading comment
Leo, bedankt. De anderen ook bedankt. Er waren meerdere goede antwoorden, maar ik vond je uitleg en rekensom heel verhelderend. Wat kan dit soort materie toch diep wegzakken...
Groeten,
Saskia