KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

command key

Dutch translation: opdrachttoets


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:command key
Dutch translation:opdrachttoets
Entered by: Henk Peelen

15:28 Dec 9, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: command key
To select multiple commodities, click the first item, and then hold down your CTRL or Command Key, and click up to four (4) additional items.
Dit geldt voor 'IBM compatible PC's'
Renate van den Bos
opdrachttoets
Explanation:
het lijkt me de Macintosh-variant van de Ctrl-toets

Woordenboek Informatica en Telecommunicatie:
command key = opdrachttoets: toets waarmee een opdracht kan worden uitgevoerd, bijvoorbeeld opslaan, vervangen e cetera. Zal vaak een functietoets zijn. Op het originele Macintosh-toetsenbord, een speciale toets vergelijkbaar met Ctrl.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5opdrachttoets
Henk Peelen
5instructietoetsEls Immegeers
3Command-toets - Commando-toetsNadjezda Heymans


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
instructietoets


Explanation:
= key which enables to perform a command function assigned to the key by the system program

vertaling door "groep dr.G.Adriaens,KUL" - Eurodicautom


Els Immegeers
Belgium
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 32

19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
opdrachttoets


Explanation:
het lijkt me de Macintosh-variant van de Ctrl-toets

Woordenboek Informatica en Telecommunicatie:
command key = opdrachttoets: toets waarmee een opdracht kan worden uitgevoerd, bijvoorbeeld opslaan, vervangen e cetera. Zal vaak een functietoets zijn. Op het originele Macintosh-toetsenbord, een speciale toets vergelijkbaar met Ctrl.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150
Grading comment
Bedankt! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Channa Montijn
19 mins

agree  Jan Willem van Dormolen
30 mins

agree  Jacqueline van der Spek
44 mins

agree  Chantal Henno
2 hrs

agree  Linda Switten
1 day 5 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Command-toets - Commando-toets


Explanation:
COMMAND = Modifier toets op Apple Macintosh computers, naast Shift, Control en Alternate. De Mac heeft dus een modifier toets extra in vergelijking met PC en Atari. De Command-toets alleen doet niets, maar moet altijd in combinatie met een andere toets worden gebruikt. Bijvoorbeeld: [COMMAND]-[Q] is Quit, [COMMAND]-[O] is Open. Veel Mac-gebruikers noemen dit niet command, maar 'appeltje' of 'klaver' door het symbool wat op deze toets staat. Dat kan leuke woordspelingen opleveren, bijvoorbeeld APPELPUNT ([COMMAND]-[.]) voor het onderbreken van een operatie. De 'klaver' schijnt overigens een oud Zweeds symbool te zijn voor 'kasteel'. Power-users zeggen Command.


Neem bijvoorbeeld de Commando-toets op het toetsenbord. In het begin noemen gebruikers dit de Apple-toets, aangezien er een appeltje op is afgebeeld, maar "Teach Yourself the iMac in 24 Hours" geeft in de index zowel de "Apple key" en "Command key." De index in "iMac FYI" noemt het de "Apple logo key," en dat kan weer verwarring zaaien. "The iMac for Dummies" heeft geheel geen Command key in de index, maar het heeft wel weer aanwijzen, dubbelklikken, enz. opgenomen.


    Reference: http://www.mopro.nl/achtergrond/begrippenlijst.html
    Reference: http://www.tidbits.com/tb-issues/lang/nl/tidbits-nl-577.html
Nadjezda Heymans
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 32