KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

locating a system

Dutch translation: een systeem op zijn plaats houden


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:locating a system
Dutch translation:een systeem op zijn plaats houden
Entered by: Willemina Hagenauw

15:21 Dec 23, 2003
English to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: locating a system
Needle roller bearings have a similar load carrying capacity to other cylindrical roller bearings but are usually used to carry only radial loads and are seldom used for locating a system.
Willemina Hagenauw
een systeem op zijn plaats te houden
Explanation:
Je hebt lagers die krachten uitsluitend radiale krachten kunnen opnemen. De naalden (rollen) liggen dan zelf evenwijdig aan de as (axiaal). Wanneer je dit lager zijdelings (axiaal) belast, verniel je het. Je hebt ook lagers met één rij rollen die bijvoorbeeld onder een hoek van 45° met de as liggen. Deze lagers kunnen radiale krachten en axiale krachten van één zijde opnemen. Ook zijn er nog met twee rijen rollen onder een hoek van 45° met de as en een hoek van 90° ten opzichte van elkaar. Deze kunnen radiale krachten en axiale vanuit twee richtingen opnemen.

Wanneer je lagers gebruikt om een systeem op zijn plaats te houden, wil dit zeggen dat het lager hoogstwaarschijnlijk radiale krachten moet opnemen (er draait blijkbaar iets) maar ook axiale, specifiek om het systeem op zijn plaats te houden.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-24 04:55:45 (GMT)
--------------------------------------------------

locate something betekent ook: iets een plaats geven, iets plaatsen of de grenzen bepalen van iets.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Hartelijk dank, Henk, ook voor de geweldige uitleg!

Willemina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4om de plaats van een systeem te bepalen/ achterhalen
Adela Van Gils
3 +1een systeem op zijn plaats te houden
Henk Peelen
1 +1...voor het opzoeken van een systeem
Edward Vreeburg


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
...voor het opzoeken van een systeem


Explanation:
beetje vage context, zijn het automatische kranen of zo?

Edward Vreeburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 207

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: deze betekenis van locate wordt hier niet bedoeld. Je gebruikt een lager toch niet om iets te zoeken.
13 hrs

55 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
een systeem op zijn plaats te houden


Explanation:
Je hebt lagers die krachten uitsluitend radiale krachten kunnen opnemen. De naalden (rollen) liggen dan zelf evenwijdig aan de as (axiaal). Wanneer je dit lager zijdelings (axiaal) belast, verniel je het. Je hebt ook lagers met één rij rollen die bijvoorbeeld onder een hoek van 45° met de as liggen. Deze lagers kunnen radiale krachten en axiale krachten van één zijde opnemen. Ook zijn er nog met twee rijen rollen onder een hoek van 45° met de as en een hoek van 90° ten opzichte van elkaar. Deze kunnen radiale krachten en axiale vanuit twee richtingen opnemen.

Wanneer je lagers gebruikt om een systeem op zijn plaats te houden, wil dit zeggen dat het lager hoogstwaarschijnlijk radiale krachten moet opnemen (er draait blijkbaar iets) maar ook axiale, specifiek om het systeem op zijn plaats te houden.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-24 04:55:45 (GMT)
--------------------------------------------------

locate something betekent ook: iets een plaats geven, iets plaatsen of de grenzen bepalen van iets.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150
Grading comment
Hartelijk dank, Henk, ook voor de geweldige uitleg!

Willemina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Quark
3 days 4 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
om de plaats van een systeem te bepalen/ achterhalen


Explanation:
zie Ifinger dic.

Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 315

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur
1 hr

disagree  Henk Peelen: deze beteknis van locate wordt hier niet bedoeld. Je gebruikt een lager toch niet om iets te zoeken?
8 hrs