blinding cap

Dutch translation: blindstop

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:blinding cap
Dutch translation:blindstop
Entered by: Linda Ferwerda

10:13 Jan 26, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering / industrial vacuum cleaner
English term or phrase: blinding cap
Industrial vacuum cleaner

Dust safe bag system:
- special dust container
- depressor hose
- bottom and cover grill
- blinding cap
Shayna Barby
blindstop(je)
Explanation:
Eigen ervaring.
Selected response from:

Linda Ferwerda
Grading comment
Hartelijk dank.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2blindstop(je)
Linda Ferwerda
2 -1deksel tot ruimte met slib
Henk Peelen


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
blindstop(je)


Explanation:
Eigen ervaring.

Linda Ferwerda
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 715
Grading comment
Hartelijk dank.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sigrid Lensink-Damen
1 hr

agree  Saskia Steur
5 hrs

22 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
deksel tot ruimte met slib


Explanation:
Kluwer:
blinding = dichtslibbing
Ik vermoed dat ze weer de ruimte vóór het filter bedoelen, net als in je volgende vragen. Nu kun je die deksel openen en een hoeveelheid troep vóór dit filter verwijderen, zodat het filter niet zo snel dichtslibt.

Theorie, dat moet ik erbij zeggen. Lijkt me echter heel goed mogelijk.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-26 11:42:21 (GMT)
--------------------------------------------------

Sigrid:
Mijn elektronische Kluwer zegt het volgende:
blinding = dichtslibbing
blinding (bij betonconstructie) = dichtslibbing

Als je dat zo leest, lijkt het dat het ook buiten de bouwwereld / civiele techniek kan worden gebruikt. Ik weet het echter niet zeker. Het lijkt me, gezien de andere twee vragen van Shayna, hier redelijk te passen.
De dikke vandalen zeggen noch iets over dichtstopje, nog iets over dichtslibbing. Misschien dat op het internet googeloeren iets helpt.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-26 11:58:49 (GMT)
--------------------------------------------------

dichtslibbing wordt binnen veel vakgebieden gebruikt:

http://www.afkoppelwinkel.nl/projecten/emst/folder_emst/onde...
Dichtslibbing van een infiltratievoorziening kan op den duur overlast veroorzaken.
(Het woordje \"van\" heb ik ertussen gezet, waren ze vergeten volgens mij.)


http://www.dwt.net/Vandaag/Archief DWT/Archief DWT 2002/juli...
Ook de voorzitter van de Orde van Advocaten, mr A. Baarh spreekt van een duidelijke dichtslibbing van de communicatielijnen tussen de regering en de rechterlijke macht (zie de Ware Tijd van 25 juni).


http://www.seniorennet.be/Pages/Gezond_leven/gezondheid_adve...
De benaming is foutief omdat aderverkalking suggereert dat de dichtslibbing in alle bloedvaten gebeurt, maar het gaat om dichtslibbing van de slagaders.




Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sigrid Lensink-Damen: Dichtslibbing is een term voor de civiele techniek, niet voor stofzuigers. (vindt mijn woordenboek) Maar de uitleg erna, daar ben ik het wel mee eens.
53 mins
  -> ik kan geen aanwijzingen vinden dat het per sé niet zou gelden voor stofzuigers.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search