KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

cut

Dutch translation: (scherpe) overgang


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cut
Dutch translation:(scherpe) overgang
Entered by: Jacki

04:03 Oct 10, 2001
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: cut
In een videomontageprogramma. Een cut is een scherpe overgang tussen twee zogeheten clips (stukjes film) waarop geen overgangseffecten zijn toegepast. De term `overgang' gebruik ik al als vertaling voor `transition'.
Jacki
Netherlands
Looks like you´ll have to use the word "overgang".
Explanation:
The film is not cut mechanically, the unwanted parts are "skipped" so the word overgang DOES apply.

See:

Het principe is eenvoudig voor te stellen als een schakelaar. Als eis geldt dat de schakelaar supersnel tussen de beide ingangen kan wisselen. Voor een scherpe overgang tussen de deelbeelden moet de schakeltijd korter zijn dan de aftast-tijd tussen twee beeldelementjes. Dat is binnen O,1 miljoenste seconde! Dit kan alleen electronisch, hetgeen inhoudt dat de bediening van de schakelaar afhankelijk is van een schakelsignaal. Is het schakel-signaal "zwart", dan is ingang 1 met de uitgang doorverbonden en als het schakel-signaal overeen komt met "wit" dan is ingang 2 gekozen. Ook het schakel-signaal voor de wipes wordt electronisch opgewekt. Een schabloon schakel-signaal kan afkomstig zijn van een camera, een film- of dia-overdrager of van een beeldbandapparaat.

.....

Om de beeldbronnen afwisselend en door elkaar te kunnen gebruiken, is een beeldschakeltafel nodig. Deze maakt het mogelijk verschillende soorten beeldovergangen te realiseren tussen alle aangesloten beeldbronnen. Het kunnen zowel harde overgangen zijn, (cuts), of vioeiende via de regelaars, (fades). Te onderscheiden zijn:
Cut: harde overgang, tijdloos, direkt
fade in: van zwart overvioeiend naar vol contrast
fade out: van vol contrast overvloeiend naar zwart
cross fade: vloeiende overgang van twee beelden
super impose: beelden door elkaar heen
Wipe patroon behorende bij de beeldmenger van de N.O.S.

http://www.xs4all.nl/~levend/tvmuseum/tvmuseumtechdetails/te...

Selected response from:

Davorka Grgic
Grading comment
Bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Looks like you´ll have to use the word "overgang".
Davorka Grgic
3scherpe overgangShayna Barby


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
scherpe overgang


Explanation:
'overgang' en 'scherpe overgang' lijkt me voldoende onderscheid?

Shayna Barby
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 99

26 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Looks like you´ll have to use the word "overgang".


Explanation:
The film is not cut mechanically, the unwanted parts are "skipped" so the word overgang DOES apply.

See:

Het principe is eenvoudig voor te stellen als een schakelaar. Als eis geldt dat de schakelaar supersnel tussen de beide ingangen kan wisselen. Voor een scherpe overgang tussen de deelbeelden moet de schakeltijd korter zijn dan de aftast-tijd tussen twee beeldelementjes. Dat is binnen O,1 miljoenste seconde! Dit kan alleen electronisch, hetgeen inhoudt dat de bediening van de schakelaar afhankelijk is van een schakelsignaal. Is het schakel-signaal "zwart", dan is ingang 1 met de uitgang doorverbonden en als het schakel-signaal overeen komt met "wit" dan is ingang 2 gekozen. Ook het schakel-signaal voor de wipes wordt electronisch opgewekt. Een schabloon schakel-signaal kan afkomstig zijn van een camera, een film- of dia-overdrager of van een beeldbandapparaat.

.....

Om de beeldbronnen afwisselend en door elkaar te kunnen gebruiken, is een beeldschakeltafel nodig. Deze maakt het mogelijk verschillende soorten beeldovergangen te realiseren tussen alle aangesloten beeldbronnen. Het kunnen zowel harde overgangen zijn, (cuts), of vioeiende via de regelaars, (fades). Te onderscheiden zijn:
Cut: harde overgang, tijdloos, direkt
fade in: van zwart overvioeiend naar vol contrast
fade out: van vol contrast overvloeiend naar zwart
cross fade: vloeiende overgang van twee beelden
super impose: beelden door elkaar heen
Wipe patroon behorende bij de beeldmenger van de N.O.S.

http://www.xs4all.nl/~levend/tvmuseum/tvmuseumtechdetails/te...




    see above
Davorka Grgic
Native speaker of: Native in CroatianCroatian, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 63
Grading comment
Bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eveline Rerren: harde overgang lijkt mij OK, ik ben ook wel eens de term "springer" tegengekomen
1 hr
  -> Bedankt!