KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

harmonics and subharmonics

Dutch translation: boventonen (harmonischen) / ondertonen (subharmonischen)


03:48 Oct 16, 2001
English to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: harmonics and subharmonics
Het gaat om de boventonen en de .... van een frequentie.
Linda
Dutch translation:boventonen (harmonischen) / ondertonen (subharmonischen)
Explanation:
Music vocabulary:

"Toon" is equivalent to sound frequency.

grondtoon (1te boventoon)
boventonen (harmonischen)
ondertonen (subharmonischen)

Examples:

1. ADDITIEVE SYNTHESE

Steunt op een wiskundige/akoestische teorie volgens dewelke elke periodieke golfvorm moet worden beschouwd als zijnde samengesteld uit een (oneindig...) aantal harmonische boventonen (en evt. ondertonen of subharmonischen) die trillingsgetallen hebben die veelvouden zijn van een bepaalde grondfrekwentie.

Deze theorie kan, zoals de meeste in dit gebied, wanneer we een hoop wiskunde willen vermijden, nog het eenvoudigst grafisch worden verduidelijkt. De tak van de wiskunde die zich met het analyseren van periodieke trillingen (niet alleen muzikale!) bezighoudt noemt men de Fourier-analyze, waarover we later iets meer hopen te vertellen.
http://www.ping.be/logos/kursus/1150.html.

De golflengte van de grondtrilling in een luchtkolom is steeds viermaal de afstand buik - knoop en is dus gelijk aan tweemaal de lengte van de pijp indien deze open is en aan viermaal de lengte van de pijp indien deze gedekt is. Delen we de voortplantingssnelheid (± 340 meter per seconde) nu door die golflengte, dan bekomen we de grondfrequentie (dit is de laagste frequentie) van de voortgebrachte toon. Men spreekt dan van de grondtoon.

De luchtkolom kan buiten de grondfrequentie ook nog op andere frequenties trillen. De tonen die dan naast de grondtoon ontstaan noemt men deeltonen (ook nog partiaaltonen, harmonische boventonen, bovenharmonischen, of aliquottonen genoemd). De frequenties van deze boventonen zijn telkens veelvouden van de grondfrequentie.
http://members.nbci.com/d_viaene/orgel_4.htm.

Selected response from:

Davorka Grgic
Grading comment
Dank je wel!

Groeten,

Linda
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4boventonen (harmonischen) / ondertonen (subharmonischen)
Davorka Grgic
4boventonen en ondertonenukrland
5 -1boventoonen en ondertoonen
Sven Petersson


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
boventoonen en ondertoonen


Explanation:
Implicit in answer.


    Norstedts.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 165

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  peterver: if you think this is the plural- you must be a good translator!
2 mins
  -> Sorry, my mistake!

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
boventonen en ondertonen


Explanation:
de spelling van vorige is verkeerd


    Van Dale
ukrland

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
boventonen (harmonischen) / ondertonen (subharmonischen)


Explanation:
Music vocabulary:

"Toon" is equivalent to sound frequency.

grondtoon (1te boventoon)
boventonen (harmonischen)
ondertonen (subharmonischen)

Examples:

1. ADDITIEVE SYNTHESE

Steunt op een wiskundige/akoestische teorie volgens dewelke elke periodieke golfvorm moet worden beschouwd als zijnde samengesteld uit een (oneindig...) aantal harmonische boventonen (en evt. ondertonen of subharmonischen) die trillingsgetallen hebben die veelvouden zijn van een bepaalde grondfrekwentie.

Deze theorie kan, zoals de meeste in dit gebied, wanneer we een hoop wiskunde willen vermijden, nog het eenvoudigst grafisch worden verduidelijkt. De tak van de wiskunde die zich met het analyseren van periodieke trillingen (niet alleen muzikale!) bezighoudt noemt men de Fourier-analyze, waarover we later iets meer hopen te vertellen.
http://www.ping.be/logos/kursus/1150.html.

De golflengte van de grondtrilling in een luchtkolom is steeds viermaal de afstand buik - knoop en is dus gelijk aan tweemaal de lengte van de pijp indien deze open is en aan viermaal de lengte van de pijp indien deze gedekt is. Delen we de voortplantingssnelheid (± 340 meter per seconde) nu door die golflengte, dan bekomen we de grondfrequentie (dit is de laagste frequentie) van de voortgebrachte toon. Men spreekt dan van de grondtoon.

De luchtkolom kan buiten de grondfrequentie ook nog op andere frequenties trillen. De tonen die dan naast de grondtoon ontstaan noemt men deeltonen (ook nog partiaaltonen, harmonische boventonen, bovenharmonischen, of aliquottonen genoemd). De frequenties van deze boventonen zijn telkens veelvouden van de grondfrequentie.
http://members.nbci.com/d_viaene/orgel_4.htm.




    phisicist and singer
Davorka Grgic
Native speaker of: Native in CroatianCroatian, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 63
Grading comment
Dank je wel!

Groeten,

Linda