KudoZ home » English to Dutch » Telecom(munications)

broadside

Dutch translation: lange zijde


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:broadside
Dutch translation:lange zijde
Entered by: xxxblomguib

20:41 Dec 16, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Telecom(munications)
English term or phrase: broadside
Context is the construction of dipole antennas for cellular networks. The sentence reads: The non-uniform non-regular line consists of two broadside coupled lines of both sides of a thin dielectric substrate.

Does one simply mean the broad sides of the dielectric substrate, or is "broadside" a known term in this technical field....I can't find it in any of my dictionaries and am totally at loss. Help would, therefore, be appreciated.
xxxblomguib
lange zijde
Explanation:
ik ken de term van piraten- en oorlogsfilms, waarbij schepen elkaar broadside met kanonnen beschoten, dus langszij voeren elkaar over de hele breedte de volle laag gaven...

aangezien hier sprake is van lines, zou ik er b.v. 'over de hele lange zijde' van maken

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 34 mins (2005-12-16 22:16:02 GMT)
--------------------------------------------------

de ref. van Roos lijkt deze interpretatie wel te ondersteunen, al gaat het daar over de straling die 'over de breedte' wordt uitgestraald en is hier sprake van fysieke koppeling via een diëlectricum
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
ben in de tekeningen gaan kijken, en de "lange zijde" interpretatie lijkt wel enigszins te kloppen.....
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2lange zijdeHarry Borsje
2loodrechtRoos Kolkena


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
loodrecht


Explanation:
http://www.tetech.nl/begripAP.htm
misschien helpt dit wat op weg,ik ben te weinig ingevoerd in de materie om de inhoud te begrijpen.Succes!

Roos Kolkena
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
lange zijde


Explanation:
ik ken de term van piraten- en oorlogsfilms, waarbij schepen elkaar broadside met kanonnen beschoten, dus langszij voeren elkaar over de hele breedte de volle laag gaven...

aangezien hier sprake is van lines, zou ik er b.v. 'over de hele lange zijde' van maken

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 34 mins (2005-12-16 22:16:02 GMT)
--------------------------------------------------

de ref. van Roos lijkt deze interpretatie wel te ondersteunen, al gaat het daar over de straling die 'over de breedte' wordt uitgestraald en is hier sprake van fysieke koppeling via een diëlectricum

Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32
Grading comment
ben in de tekeningen gaan kijken, en de "lange zijde" interpretatie lijkt wel enigszins te kloppen.....