KudoZ home » English to Dutch » Telecom(munications)

gatekeeper

Dutch translation: gatekeeper


09:40 Nov 12, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Marketing - Telecom(munications) / telemarketingscript
English term or phrase: gatekeeper
Uit een Brits telefoonscript. Het is een kolom met classificatie van de uitkomsten van de pogingen iemand aan de lijn te krijgen om mee te doen met een onderzoek.

Bijvoorbeeld:
"Agreed with secretary to call back (SC)"

Twee voorbeelden met gatekeeper:

"Put through by gatekeeper to answering machine / voicemail (GT)"
"Refusal Gatekeeper (GR)"

Meer context is er niet.
Max Nuijens
Belarus
Dutch translation:gatekeeper
Explanation:
ik zou de term niet vertalen. de gatekeeper is de secretaresse die haar baas van bepaalde telefoontjes beschermd, ze dient hier als een soort barriere. Er bestaat zelfs een boek dat "De secretaresse als gatekeeper" heet.

--------------------------------------------------
Note added at 51 mins (2008-11-12 10:32:54 GMT)
--------------------------------------------------

'gatekeeper' is een functie die zowel door de secretaresse als de telefoniste uitgeoefend kan worden, iedereen dus, die een telefoontje naar de hogere baas kan doorverbinden.

een barrière persoon eigenlijk.
Selected response from:

Danielle Kleingeld
United Kingdom
Grading comment
Bedankt Danielle. Ik denk eigenlijk dat een gatekeeper ook een computersysteem kan zijn, maar iig is het beter om het onvertaald te laten. Dat is veiliger en telemarketeers malen er niet om dat het nederlands intussen verdwijnt.

Groeten,
Max
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1contactpunt, centrale
Eppo Schaap
4gatekeeper
Christoph Verplancke
3 +1gatekeeper
Danielle Kleingeld
3 +1telefoniste
Ron Willems
3portier
Henk Peelen


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
contactpunt, centrale


Explanation:
Zomaar wat termen die me te binnen schieten. In de telecomwereld wordt dit ook regelmatig onvertaald gelaten.

Eppo Schaap
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Els Spin: Volgens mij gaat het ook om 'de centrale. Want een secretaresse of portier verbindt meestal niet door naar een antwoordapparaat. De baas van de secretaresse heeft trouwens zelden zo'n ding. Over het algemeen staat het apparaat op háár bureau.
12 hrs

13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
portier


Explanation:
Bij sommige instanties krijg je de eerst portier aan de telefoon, bijvoorbeeld bij de centrale bibliotheek van Groningen.

Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 14

16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
telefoniste


Explanation:
gewoon degene die als eerste de telefoon opneemt, toch?

--------------------------------------------------
Note added at 17 mins (2008-11-12 09:58:04 GMT)
--------------------------------------------------

(en niet de secretaresse, want die heeft een eigen categorie volgens de context)

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 39

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
36 mins

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
gatekeeper


Explanation:
ik zou de term niet vertalen. de gatekeeper is de secretaresse die haar baas van bepaalde telefoontjes beschermd, ze dient hier als een soort barriere. Er bestaat zelfs een boek dat "De secretaresse als gatekeeper" heet.

--------------------------------------------------
Note added at 51 mins (2008-11-12 10:32:54 GMT)
--------------------------------------------------

'gatekeeper' is een functie die zowel door de secretaresse als de telefoniste uitgeoefend kan worden, iedereen dus, die een telefoontje naar de hogere baas kan doorverbinden.

een barrière persoon eigenlijk.


    Reference: http://www.kluwershop.nl/details.asp?pr=12841
    Reference: http://www.salesiseenvak.nl/de-%e2%80%98barriere%e2%80%99-di...
Danielle Kleingeld
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt Danielle. Ik denk eigenlijk dat een gatekeeper ook een computersysteem kan zijn, maar iig is het beter om het onvertaald te laten. Dat is veiliger en telemarketeers malen er niet om dat het nederlands intussen verdwijnt.

Groeten,
Max

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maartje Giebels
1 hr

57 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gatekeeper


Explanation:
Nederlands computerwoordenboek: "Een gatekeeper is een server, die ervoor zorgt dat communicatie-functies centraal worden afgehandeld en gecoördineerd. Zo zorgt een gatekeeper in Internet-telefonie ervoor dat men telefoon-gesprekken over het Internet kan aanvragen en opbouwen."




    Reference: http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hh/show.cgi?fid=684
    Reference: http://www.cisco.com/en/US/docs/ios/12_3/gktmpv4_3/guide/how...
Christoph Verplancke
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish