KudoZ home » English to Dutch » Tourism & Travel

turndown service

Dutch translation: zie uitleg


10:37 Jul 2, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Tourism & Travel
English term or phrase: turndown service
Our nightly turndown service includes a chocolate mint
Robert Avak
Dutch translation:zie uitleg
Explanation:
de 'turndown service' in een hotel is de dienstverlening waarbij de kamers worden in gereedheid gebracht voor de klant voor die gaat slapen. Beddegoed openslaan, licht anders instellen, afvalbakjes nogmaals ledigen en... het chocolaatje op het hoofdkussen, vaak vergezeld van het formulier waarop je het ontbijt voor room-service invult. Maar een goed NL woord.... nou ja, komt nog wel!
Selected response from:

Roel Verschueren
Austria
Grading comment
bedankt!
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2turndownservice
vixen
4openslaan van dekbedden
Frédéric Combes
3 +1zie uitleg
Roel Verschueren


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
zie uitleg


Explanation:
de 'turndown service' in een hotel is de dienstverlening waarbij de kamers worden in gereedheid gebracht voor de klant voor die gaat slapen. Beddegoed openslaan, licht anders instellen, afvalbakjes nogmaals ledigen en... het chocolaatje op het hoofdkussen, vaak vergezeld van het formulier waarop je het ontbijt voor room-service invult. Maar een goed NL woord.... nou ja, komt nog wel!

Roel Verschueren
Austria
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 7
Grading comment
bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Desiree Tonino: Er bestaat niet één woord voor in het NL dacht ik...
1 min
  -> bedankt... het blijft dus spijtig genoeg Engels. Maybe... one day... who knows...

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
openslaan van dekbedden


Explanation:
Turndown-service 's avonds. (openslaan van dekbedden)

See also link. On many sites you'll find similar explanations, but I prefer this one.

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2007-07-02 10:44:57 GMT)
--------------------------------------------------

Another link: http://www.eurobookings.com/bruges-hotels-be/hotel-de-orange...
" Terwijl de gasten dineren in een van de vele Brugse restaurants, zorgen de dames van de "turndown-service" ervoor dat het bed wordt opengelegd, ..."


    Reference: http://www.channels.nl/55932-nl.html
Frédéric Combes
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
turndownservice


Explanation:
Deze term is al aardig ingeburgerd in het Nederlands. Zelf zou ik het als één woord schrijven.
Deze service houdt in dat de bedden 's avonds klaar worden gemaakt voor de nacht door de dekens op te slaan, enz.
Vaak wordt er dan ook een bonbon o.i.d. op het kussen gelegd.

Het verzorgen van de `Turn-down Service`, dit is het openslaan van de bedden en dergelijke, dus het gereed maken van de kamer voor de nacht.
http://www.okura.nl/index2.php?p=carriere/main&module=vacatu...

vixen
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 31

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nicole Snoek: ik zou inderdaad de Engelse term laten (eventueel met uitleg wat het betekent, maar het is een gebruikelijke term)
23 mins
  -> Bedankt Nicole

agree  Desiree Tonino
1 hr