KudoZ home » English to Dutch » Transport / Transportation / Shipping

layby-berths

Dutch translation: parkeerdok


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:layby-berths
Dutch translation:parkeerdok
Entered by: Saskia Steur

10:16 Apr 5, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Transport / Transportation / Shipping
English term or phrase: layby-berths
Owning 500 piermeter directly at the river Weser and additional 700 piermeter inside we are in great demand by huge shipping companies to offer layby-berths for their oceangoing car-carriers/container-vessels, which we have to coordinate.
Saskia Steur
parkeerdok of parkeerhaven
Explanation:
Het is niet de gewone aanlegplaats waar geladen en gelost wordt, maar waar het schip tijdens rustperiodes 'geparkeerd' wordt.
Selected response from:

Roel Verschueren
Austria
Grading comment
Hartelijk dank
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4aanlegplaatsen
Els Spin
4parkeerdok of parkeerhaven
Roel Verschueren
3ligplaatsen
vic voskuil
3uitwijkligplaatsHarry Borsje


Discussion entries: 1





  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
aanlegplaatsen


Explanation:
Berth = a ship's allotted place at a wharf or dock. OED


Els Spin
Netherlands
Native speaker of: Dutch

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
parkeerdok of parkeerhaven


Explanation:
Het is niet de gewone aanlegplaats waar geladen en gelost wordt, maar waar het schip tijdens rustperiodes 'geparkeerd' wordt.

Roel Verschueren
Austria
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 2
Grading comment
Hartelijk dank

29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
uitwijkligplaats


Explanation:
Lay-by en uitwijkplaats komen samen op internet voor.



    Reference: http://www.mijnwoordenboek.nl/thema/BA/NL/EN/U/1.html
Harry Borsje
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ligplaatsen


Explanation:
lastig als alle drie de antwoorden een beetje gelijk hebben; Roel heeft de betekenis helemaal, alleen de termen wat ongelukkig, Els ziet over het hoofd dat een gewone veerpont wel de hele tijd aanlegt op een vaste plek, maar daar weinig bylayt, en Harry heeft er een uitwijk te veel aan vastgeknoopt. Gewoon ligplaats volstaat.

vic voskuil
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: En wat dacht je van: "There are 34 berths in total including layby berths. "//aanlegplaats = ligplaats volgens mij; ik bedoel 'uitwijken' in de zin van een tijdelijke ligplaats (bij slecht weer, als de gewone have vol ligt, enz.) - iig geen dok!
24 mins
  -> lijkt me in deze termen te kunnen: 34 aanlegplaatsen inclusief ligplaatsen (en losplaatsen, en reparatiedokken (pin me niet vast op de andere termen, die komen nu uit de losse mouw))// layby is juist langere termijn toch?