KudoZ home » English to Farsi (Persian) » Environment & Ecology

overgrazing

Farsi (Persian) translation: چرای بی رویه در مراتع


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:overgrazing
Farsi (Persian) translation:چرای بی رویه در مراتع

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
19:54 Feb 6, 2009
English to Farsi (Persian) translations [PRO]
Environment & Ecology
Additional field(s): Livestock / Animal Husbandry
English term or phrase: overgrazing
Definition from Biodiversity & human health:
Destruction of vegetation when too many grazing animals feed too long and exceed the carrying capacity of a rangeland area.

Example sentence(s):
  • Overgrazing by domestic animals like sheep, goats, cows, mules, horses and yaks has been responsible for large scale degradation of the vegetative cover in many parts of the Himalayas. Himalayas
  • What constitutes overgrazing is failure to move or rotate animals in harmony with forage growth. Proper grazing management is a matter of moving animals before they have the opportunity to regraze lush regrowth. Beef magazine
  • Overgrazing by large herbivores such as red deer and sheep has been the primary cause of the lack of tree regeneration in the Caledonian Forest in the past 150-200 years. Trees for life
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

چرای بی رویه در مراتع
Definition:
کوه های ایران نیمی از مساحت کشور را در بر گرفته اند و هر یک با قامتی استوار، سایه ای از پایداری را بر این مرز و بوم افکنده اند، اما دهه های اخیر موجی از تخریب از جمله افزایش جمعیت، گسترش راه ها، بهره برداری نامناسب از معادن، چرای بی رویه در مراتع و گسترش شهرها و روستاها، همه و همه خسارات جبران ناپذیری را برای آن به ارمغان آورده است.کوه ها علاوه بر نقش مهمی که در وضعیت محیط زیست طبیعی و ایجاد شرایط آب و هوای گوناگون ایفا می کنند، تاثیر بسزایی نیز بر محیط های همجوار و بخصوص جوامع انسانی دارند. کوه ها ذاتا حساس و شکننده هستند و قرار گرفتن کوهستان های کشورمان در منطقه خشک جهان مزید بر علت شده و بر حساسیت و آسیب پذیری کوه ها افزوده است. کوه ها از دو ناحیه انسانی و طبیعی در معرض فشار و تخریب قرار دارند، میزان فرسایش خاک و تخریب در کوه های ایران در مقایسه با دیگر کشورها فوق العاده زیاد است، به همین دلیل این نواحی نیازمند توجه بیشتر و حفاظت اصولی تر هستند.
Selected response from:

Ali Beikian
Iran
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2چرای بی رویه در مراتع
Ali Beikian
5چرای بیش از حد
Mohammad Pishdar


Discussion entries: 2





  

Translations offered


11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
چرای بیش از حد


Definition from own experience or research:
چرای بیش از حد به وضعیتی اطلاق می شود که یک مرتع یا چراگاه بیش از حد ظرفیت خود مورد چرای دام واقع شود. با توجه به اینکه هر نوع مرتع یا چراگاه طبیعی بسته به عوامل مختلف و نوع دام قابلیت پذیرش تعداد معینی دام را در هر مقطع زمانی بخصوص داراست لذا در صورتی که این تعداد بیش از حد این ظرفیت برآورد شده باشد که آن را چرای بیش از حد می نامند در دراز مدت با تخریب اراضی مرتعی مواجه خواهیم بود.

Example sentence(s):
  • مشکلات اصلی ناشی از گوسفند داریهای بیش از حد ، (حدود 130 میلیون گوسفند) که خود موجب چرای بیش از حد بر روی زمینها و علفزارهاست و در نتیجه موجب از بین رفتن آنها می شود و همچنین استفاده بیش از حد آن می باشد . در بعضی جاها چرای بیش از حد حیوانات باعث شده تا لایه بالایی خاک از بین برود و این امر خود منجربه فرسایش خاک از بین برود و این امر خود منجر به فرسایش خاک و تبدیل بوته زارها و علفزارها به صحرا می شود. - daneshnameh.roshd.ir  
Mohammad Pishdar
Australia
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)

3 days14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
چرای بی رویه در مراتع


Definition from پایگاه ملی داده های عل:
کوه های ایران نیمی از مساحت کشور را در بر گرفته اند و هر یک با قامتی استوار، سایه ای از پایداری را بر این مرز و بوم افکنده اند، اما دهه های اخیر موجی از تخریب از جمله افزایش جمعیت، گسترش راه ها، بهره برداری نامناسب از معادن، چرای بی رویه در مراتع و گسترش شهرها و روستاها، همه و همه خسارات جبران ناپذیری را برای آن به ارمغان آورده است.کوه ها علاوه بر نقش مهمی که در وضعیت محیط زیست طبیعی و ایجاد شرایط آب و هوای گوناگون ایفا می کنند، تاثیر بسزایی نیز بر محیط های همجوار و بخصوص جوامع انسانی دارند. کوه ها ذاتا حساس و شکننده هستند و قرار گرفتن کوهستان های کشورمان در منطقه خشک جهان مزید بر علت شده و بر حساسیت و آسیب پذیری کوه ها افزوده است. کوه ها از دو ناحیه انسانی و طبیعی در معرض فشار و تخریب قرار دارند، میزان فرسایش خاک و تخریب در کوه های ایران در مقایسه با دیگر کشورها فوق العاده زیاد است، به همین دلیل این نواحی نیازمند توجه بیشتر و حفاظت اصولی تر هستند.

Example sentence(s):
  • تهران – خبرگزاری ایسکانیوز: کوه های ایران نیمی از مساحت کشور را در بر گرفته اند و هر یک با قامتی استوار، سایه ای از پایداری را بر این مرز و بوم افکنده اند، اما دهه های اخیر موجی از تخریب از جمله افزایش جمعیت، گسترش راه ها، بهره برداری نامناسب از معادن، چرای بی رویه در مراتع و گسترش شهرها و روستاها، همه و همه خسارات جبران ناپذیری را برای آن به ارمغان آورده است. - خبرگزاری ایسکا نیوز  
  • بازدید و شناسایی کلیه رویدادهای حوزه استحفاظی که منجر به دگرگونی تخریب و آلودگی محیط زیست میگردد از قبیل حریق ، سیل ، طغیان رودخانه ، زلزله ، بیماری و مرگ و میر جانوران وحشی ، بروز آفات گیاهی ، آلودگی های مختلف زیست محیطی ، منابع آلوده کننده و فعالیتهای مختلف عمرانی و ساختمانی ، چرای بی رویه در مراتع ، قطع و نابودی اشجار ، بوته کنی و غیره و ارائه گزارش لازم به مافوق. - مکتوب  
  • شدن ايران در يك منطقه بياباني و نسبتا خشك شرايط خاصي براي زيست بوم ايران ... چراي بي رويه در مراتع و تبديل جنگلها به زمينهاي كشاورزي و يا شهرك سازي ها هر روز - هشت پا  
Ali Beikian
Iran
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 12

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Farzad Akmali
3 days11 hrs
  -> Thank you!

Yes  Afsaneh Pourjam
6 days
  -> Thank you!




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License