KudoZ home » English to Farsi (Persian) » Linguistics

morphological final ه

Farsi (Persian) translation: های بیان حرکت/ ه = کسره


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:morphological final ه
Farsi (Persian) translation:های بیان حرکت/ ه = کسره
Entered by: SeiTT

12:19 Dec 16, 2010
English to Farsi (Persian) translations [PRO]
Art/Literary - Linguistics / Morphology
English term or phrase: morphological final ه
Greetings,

I'm currently teaching Persian and need to know how to explain certain things to help my pupils with their vocabulary.

Take, for example, the final ه on end of هفته. Now, هفت = seven and هفته = a week i.e. a period of seven days. Therefore the function of the final ه is to change the meaning of ‘seven’ into the meaning of ‘week’. I suppose that the meaning of this ه is a bit like 'of' i.e. '(a period) of seven (days).'

Please, what do you call this particular kind of ه suffix in Persian grammar (to be more precise Persian morphology).

If you can tell me the Persian name I think I can work out what I need to explain in the target language of my pupils.

All the best, and many thanks,

Simon
SeiTT
United Kingdom
های بیان حرکت/ ه = کسره
Explanation:
Dear Simon,

This is called های بیان حرکت in Persian grammar and it has different functions, mostly is pronounced "e" but in some dielects it is pronounces "a"!

Below is a some examples:

الف) به بن مضارع می پیوندد و اسم مصدر می سازد:
نال + ه = ناله
گریه، پویه، مویه
ب) به بن مضارع و به ندرت به بن ماضی می پیوندد و اسم آلت می سازد:
مال + ه= ماله
تابه، دیده
پ) برای ساختن صفت وقید به صفت های شمارشی و مبهم و موصوف آنها می پیوندد:
یک شب+ ه= یک شبه
دو روزه، همه کاره
ت) برای رساندن شباهت به اسم می پیوندد و اسم جدید می سازد:
دندان + ه = دندانه
دهانه، گوشه، دماغه

And this is your case:

ث) از صفت، اسم می سازد:

زرد + ه = زرده
سبز + ه = سبزه
هفت + ه = هفته
هزار + ه = هزاره

In your case, the number هفت is called صفت شمارشی (numerical subject) and the result of هفته which is a noun.
It is called a اسم مرکب (compound noun) which is "a numerical adjective + suffix " ه")

Reference:
دستور زبان فارسی 1 و 2 ویرایش دوم و سوم

تألیف دکتر حسن احمدی گیوی/ دکتر حسن انوری
صفحه 189 فارسی 1 و صفحه 98 فارسی 2


--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2010-12-16 12:56:49 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry for the mistake: هفت is numerical adjective not "subject"

In your case, the number هفت is called صفت شمارشی (numerical adjective) and the result of هفته which is a noun.
It is called a اسم مرکب (compound noun) which is "a numerical adjective + suffix " ه")

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-12-16 13:30:00 GMT)
--------------------------------------------------

It is also called:

های غیرملفوظ
های مختفی
های پوشیده

Please visit:

http://m-sepanta.blogfa.com/post-43.aspx
هـ: این حرف در فارسی بر دو نوع است:

- های ملفوظ (قابل تلفظ): مانند هوا، هوش، هستی، مهر، راه...، که در اول، وسط و آخر کلمات می نشیند.

- های غیر ملفوظ یا های بیان حرکت: این نشانه، نماینده ی حرکت e (کسره) است و تنها در آخر کلمه می نشیند و به آن «مختفی» یا «پوشیده» نیز می­ گویند. مانند خانه، ستاره، زنده، خسته.

باید به چند قاعده درباره ی این نشانه، به هنگام املای آن توجه کرد:

1- در جمع بستن با «ان»: در این حالت «های بیان حرکت» از کلمه حذف شده و به جای آن «گاف میانجی» قرار می ­گیرد.

2- در اتصال به یای مصدری و نسبت: در این حالت نیز همچون بند 1 «های بیان حرکت» حذف شده و به جای آن «گاف میانجی» قرار می ­گیرد. پس،


3- در اتصال به یای نکره: در این حالت «های بیان حرکت» حذف نمی­ شود بلکه بین آن و یای نکره «الف میانجی» قرار می ­گیرد. مانند خانه­ای، ستاره­ای، آباده­ای، زنجیره­ای، فرشته­ای.

برخی به جای الف، یای میانجی قرار داده ­اند که نادرست نیست؛ مانند خانه­ یی، فرشته­ یی. اما اختیار اشهر با «الف میانجی» است.

4- در اتصال به برخی پسوندها: های بیان حرکت در اتصال به پسوند­هایی مانند «مند» یا «ها» ی جمع باید جدا نوشته شود،

Dehkhoda also calls it های مختفی
Which means "hidden ه"!
Please visit:
http://www.loghatnaameh.com/dehkhodaworddetail-79c8347981de4...

ه. (حرف ) حرف سی ویکم است از حروف هجای فارسی و بیست وهفتم از حروف هجای عربی . نام آن «ها» ونشانه ٔ آن در تحریر «هَ ، ه » است و به حساب جمل آن را به پنج دارند. و آن از حروف حلقی و ناریه و مرفوع و مصمته است و در علم نجوم و معما رمز و نشانه ٔ زهره و رمز سنه ٔ هجری و رمز برج سنبله است . «ه » بر دو قسم است : های مختفی ، و های غیرمختفی . و های غیرمختفی آن است که تلفظ شود، مانند: چاه ، راه ، رهی . های مختفی آن است که تلفظ نشود و برای بیان حرکت (فتحه و گاه کسره ٔ) حرف ماقبل خود باشد، مانند: خانه . کاشانه .

Selected response from:

Farzad Akmali
Grading comment
Many thanks! Perfect!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5های بیان حرکت/ ه = کسره
Farzad Akmali
5پسوند صرفی/ساخت واژپ
Ebrahim Golavar


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
پسوند صرفی/ساخت واژپ


Explanation:
Dear sir,
Your argument of "Therefore the function of the final ه is to change the meaning of ‘seven’ into the meaning of ‘week’." is not correct here because هفت and هفته are two different Persian words without any relationship.

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2010-12-16 12:31:30 GMT)
--------------------------------------------------

ساخته واژه is correct

Ebrahim Golavar
Iran
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian), Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi)
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ramak Milani: پسوند صرفی/ساخت واژپ is a right translation for the phrase, but the explanation that Farzad provided is correct. They are related.
1 hr

36 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
های بیان حرکت/ ه = کسره


Explanation:
Dear Simon,

This is called های بیان حرکت in Persian grammar and it has different functions, mostly is pronounced "e" but in some dielects it is pronounces "a"!

Below is a some examples:

الف) به بن مضارع می پیوندد و اسم مصدر می سازد:
نال + ه = ناله
گریه، پویه، مویه
ب) به بن مضارع و به ندرت به بن ماضی می پیوندد و اسم آلت می سازد:
مال + ه= ماله
تابه، دیده
پ) برای ساختن صفت وقید به صفت های شمارشی و مبهم و موصوف آنها می پیوندد:
یک شب+ ه= یک شبه
دو روزه، همه کاره
ت) برای رساندن شباهت به اسم می پیوندد و اسم جدید می سازد:
دندان + ه = دندانه
دهانه، گوشه، دماغه

And this is your case:

ث) از صفت، اسم می سازد:

زرد + ه = زرده
سبز + ه = سبزه
هفت + ه = هفته
هزار + ه = هزاره

In your case, the number هفت is called صفت شمارشی (numerical subject) and the result of هفته which is a noun.
It is called a اسم مرکب (compound noun) which is "a numerical adjective + suffix " ه")

Reference:
دستور زبان فارسی 1 و 2 ویرایش دوم و سوم

تألیف دکتر حسن احمدی گیوی/ دکتر حسن انوری
صفحه 189 فارسی 1 و صفحه 98 فارسی 2


--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2010-12-16 12:56:49 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry for the mistake: هفت is numerical adjective not "subject"

In your case, the number هفت is called صفت شمارشی (numerical adjective) and the result of هفته which is a noun.
It is called a اسم مرکب (compound noun) which is "a numerical adjective + suffix " ه")

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-12-16 13:30:00 GMT)
--------------------------------------------------

It is also called:

های غیرملفوظ
های مختفی
های پوشیده

Please visit:

http://m-sepanta.blogfa.com/post-43.aspx
هـ: این حرف در فارسی بر دو نوع است:

- های ملفوظ (قابل تلفظ): مانند هوا، هوش، هستی، مهر، راه...، که در اول، وسط و آخر کلمات می نشیند.

- های غیر ملفوظ یا های بیان حرکت: این نشانه، نماینده ی حرکت e (کسره) است و تنها در آخر کلمه می نشیند و به آن «مختفی» یا «پوشیده» نیز می­ گویند. مانند خانه، ستاره، زنده، خسته.

باید به چند قاعده درباره ی این نشانه، به هنگام املای آن توجه کرد:

1- در جمع بستن با «ان»: در این حالت «های بیان حرکت» از کلمه حذف شده و به جای آن «گاف میانجی» قرار می ­گیرد.

2- در اتصال به یای مصدری و نسبت: در این حالت نیز همچون بند 1 «های بیان حرکت» حذف شده و به جای آن «گاف میانجی» قرار می ­گیرد. پس،


3- در اتصال به یای نکره: در این حالت «های بیان حرکت» حذف نمی­ شود بلکه بین آن و یای نکره «الف میانجی» قرار می ­گیرد. مانند خانه­ای، ستاره­ای، آباده­ای، زنجیره­ای، فرشته­ای.

برخی به جای الف، یای میانجی قرار داده ­اند که نادرست نیست؛ مانند خانه­ یی، فرشته­ یی. اما اختیار اشهر با «الف میانجی» است.

4- در اتصال به برخی پسوندها: های بیان حرکت در اتصال به پسوند­هایی مانند «مند» یا «ها» ی جمع باید جدا نوشته شود،

Dehkhoda also calls it های مختفی
Which means "hidden ه"!
Please visit:
http://www.loghatnaameh.com/dehkhodaworddetail-79c8347981de4...

ه. (حرف ) حرف سی ویکم است از حروف هجای فارسی و بیست وهفتم از حروف هجای عربی . نام آن «ها» ونشانه ٔ آن در تحریر «هَ ، ه » است و به حساب جمل آن را به پنج دارند. و آن از حروف حلقی و ناریه و مرفوع و مصمته است و در علم نجوم و معما رمز و نشانه ٔ زهره و رمز سنه ٔ هجری و رمز برج سنبله است . «ه » بر دو قسم است : های مختفی ، و های غیرمختفی . و های غیرمختفی آن است که تلفظ شود، مانند: چاه ، راه ، رهی . های مختفی آن است که تلفظ نشود و برای بیان حرکت (فتحه و گاه کسره ٔ) حرف ماقبل خود باشد، مانند: خانه . کاشانه .



Farzad Akmali
Works in field
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 20
Grading comment
Many thanks! Perfect!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Azadeh Naji
58 mins
  -> Many Thanks!

agree  Ramak Milani: It is also called پسوند صرفی/ساخت واژپ . Great explanation. Thank you.
1 hr
  -> Thanks so much Ramak!

agree  Minoo Imani: Complete and sound statement. Thanks!
3 hrs
  -> Many Thanks Minoo!

agree  Mohammad Emami
3 hrs
  -> Many Thanks Mohammad!

agree  Hadi Sobhanifar: Hadi Sobhanifar
3 hrs
  -> Thanks Hadi!