inter- and intrafraction motion variation

Farsi (Persian) translation: انحراف حرکتی جاری و میان نوبتی

English term or phrase:inter- and intrafraction motion variation
Farsi (Persian) translation:انحراف حرکتی جاری و میان نوبتی
Entered by: Hamed Haji-Ebrahimi

06:57 Apr 24, 2018
English to Farsi (Persian) translations [PRO]
Medical (general) / پرتو درمانی
English term or phrase: inter- and intrafraction motion variation
A number of technologies have been introduced to manage breathing movement. The most common method currently employed involves using larger margins to account for the expected inter- and intrafraction motion variation, though as shown in Figure 11.5 this motion is variable and difficult to estimate. Another system involves gating (turning on and off) the treatment beam. The feedback for gating has generally been from the monitoring of an externally placed reflective marker on the patient’s abdomen, although fluoroscopic tracking systems have also been used with tolerance windows for gating (72).
teimoor bahrami
Iran
انحراف حرکتی جاری و میان نوبتی
Explanation:
در پرتودرمانی برای پیشگیری از آسیب های احتمالی به سلول های سالم و کمک به بهبود سریع تر آن ها (در صورت تخریب طی درمان)، مقدار [دوز] اشعه ی مورد نیاز برای درمان را خرد کرده و طی نوبت های کوچک تر به ضایعه می تابانند که هر نوبت را یک fraction می گویند. مثلاً two-fraction radiotherapy یا eight-fraction radio therapy که به ترتیب یعنی پرتودرمانی دونوبتی و پرتودرمانی هشت نوبتی.
در پرتودرمانی شش ها، با توجه به حرکت خودکار شش ها در اثر تنفس بیمار طی پرتودرمانی، همواره «انحراف حرکتی» در تابش اشعه وجود خواهد داشت. این انحراف، هم در طول «نوبت درمان جاری» هست (intra-) و هم _با توجه به بهبود بافت های اسیب دیده پس از هر نوبت درمان و در نتیجه جابجایی محل بافت ها_ در میان نوبت های درمان متوالی.

البته شاید با مشاهده عکس های داده شده در متن (که در اینجا نیامده) و پیشینه ی اطلاعات داده شده در صفحات قبلی بتوان برداشت های دیگری از این عبارت داشت.
Selected response from:

Hamed Haji-Ebrahimi
Iran
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1تفاوتهای حرکتی بین بخشی و درون بخشی
Ahmadreza Niavarani, MD, PhD
5تنوع حرکتی بین بخشی و درون بخشی
Morad Seif
4حرکتهای مختلف /گوناگون بین و درون لایه ای
Habibulla Josefi
2انحراف حرکتی جاری و میان نوبتی
Hamed Haji-Ebrahimi


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
تفاوتهای حرکتی بین بخشی و درون بخشی


Explanation:
منظور تفاوت حرکت بخشهای مختلف مورد بررسی ریه هنگام تنفس است

--------------------------------------------------
Note added at 59 mins (2018-04-24 07:56:57 GMT)
--------------------------------------------------

وقتی در مجلس اصطلاح فراکسیون را بکار میبرند تعجبی نداره که در حوزه های تخصصی هم ترجمه اش نکنند!

Ahmadreza Niavarani, MD, PhD
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 12
Notes to answerer
Asker: توی نت چند تا سایت رو در مورد پرتو درمانی دیدم که این اصطلاحات رو ترجمه نکرده بودند


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sina Mir Arabshahi
1 day 10 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
حرکتهای مختلف /گوناگون بین و درون لایه ای


Explanation:
Also :حرکتهای مختلف /گوناگون بین و درون لایه ای


Habibulla Josefi
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in DariDari
PRO pts in category: 8

12 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
انحراف حرکتی جاری و میان نوبتی


Explanation:
در پرتودرمانی برای پیشگیری از آسیب های احتمالی به سلول های سالم و کمک به بهبود سریع تر آن ها (در صورت تخریب طی درمان)، مقدار [دوز] اشعه ی مورد نیاز برای درمان را خرد کرده و طی نوبت های کوچک تر به ضایعه می تابانند که هر نوبت را یک fraction می گویند. مثلاً two-fraction radiotherapy یا eight-fraction radio therapy که به ترتیب یعنی پرتودرمانی دونوبتی و پرتودرمانی هشت نوبتی.
در پرتودرمانی شش ها، با توجه به حرکت خودکار شش ها در اثر تنفس بیمار طی پرتودرمانی، همواره «انحراف حرکتی» در تابش اشعه وجود خواهد داشت. این انحراف، هم در طول «نوبت درمان جاری» هست (intra-) و هم _با توجه به بهبود بافت های اسیب دیده پس از هر نوبت درمان و در نتیجه جابجایی محل بافت ها_ در میان نوبت های درمان متوالی.

البته شاید با مشاهده عکس های داده شده در متن (که در اینجا نیامده) و پیشینه ی اطلاعات داده شده در صفحات قبلی بتوان برداشت های دیگری از این عبارت داشت.

Example sentence(s):
  • 2-fraction radiotherapy, 8-fraction radiotherapy
Hamed Haji-Ebrahimi
Iran
Specializes in field
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian), Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi)
PRO pts in category: 8

1 day 4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
تنوع حرکتی بین بخشی و درون بخشی


Explanation:
///
inter= بین
intra=درون

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 4 hrs (2018-04-25 11:05:49 GMT)
--------------------------------------------------

international= بین المللی
Intranational= درون ملیتی

Morad Seif
Iran
Works in field
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi)
PRO pts in category: 8