KudoZ home » English to Finnish » Mechanics / Mech Engineering

notched belt

Finnish translation: hammastettu kiilahihna


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:notched belt
Finnish translation:hammastettu kiilahihna
Entered by: Jarkko Latvala

11:59 Nov 21, 2008
English to Finnish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / machine belts
English term or phrase: notched belt
There are many belts in this one, no picture, unfortunately... It's not hihna, pyöröhihna, syöttöhihna, kierretty hihna, kuljetinhihna, hammashihna, takahihna, reikähihna, vetohihna. These are all translated differently. I would call it hammashihna, but it already has two other equivalents here, the toothed belt and the timing belt. Could notched belt be kiilahihna?
Jarkko Latvala
Finland
hammastettu kiilahihna
Explanation:
Kysymyksessä on siis kiilahihna, jonka sisäpinnassa on hammastus. Näiden hampaiden tarkoituksena ei ole tarttua mihinkään, vaan ne mahdollistavat kiilahihnan taipumisen jyrkemmässä säteessä samalla kun hampaiden viistot sivut painuvat kiilauraan lisäen hihnan pitoa.

Näyttää siltä, että vain termi 'hammastettu' näkyy olevan yleisesti käytössä. Siinä on sekaannuksen vaara hammashihnan suhteen, mikä on kuitenkin aivan eri periaatteella toimiva hihna. Hammashihna on lattahihna, jossa on sisäpinnalla hammastus tarttumassa hihnapyörän vastaaviin hampaisiin. Tällöin hihna ei pääse luistamaan, mikä on tarpeen esim. moottorin jakopäässä.

Parempi olisikin, että 'notched V-belt'iä' kutsuttaisiin lovetuksi/(pykälöidyksi/kolotuksi) kiilahinaksi, mutta kukapa tällaisen sekaantumisvaaran olisi voinut aavistaa, kun näitä hammastettuja kiilahihnoja oli käytössä jo kymmeniä vuosia ennen kuin nuo hammashihnat ilmaantuivat.

Mikää laki ei tietääkseni kuitenkaan kiellä siirtymästä sekaannuksia vähentävään 'lovettu kiilahihna' -nimitykseen
Selected response from:

Timo Lehtilä
Finland
Grading comment
Kiitos. Päädyin tähän, sillä itsekin mietin sen olevan kiilahihna hampailla varustettuna. Lovettu on siinä mielessä minusta huonompi vaihtoehto, ettei ilmaisu paljasta lainkaan miten päin lovet ovat ja millaisia ne ovat.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4hammastettu kiilahihnaTimo Lehtilä
2 +1lovettu hihnaRoku Salonen


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
lovettu hihna


Explanation:
"V-mallin hihnaveto, litteä hihna tai hiljainen lovettu hihna. Jos mahdollista hihnat tulisi koteloida"


    Reference: http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=67079&lan=fi
Roku Salonen
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
Notes to answerer
Asker: Kiitos. Tuota mietin myös itse, mutta tuo lovettu sana on minulle henkilökohtaisesti liian epämääräinen ja itselle tulee siitä mieleen kysymyksiä; miten päin lovettu ja millaisia lovet ovat?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Timo Lehtilä: 'Lovettu kiilahihna' olisi nykyistä 'hammastettu kiilahihna' -nimtystä parempi ja vähemmän sekaannuksia aiheuttava
22 hrs

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hammastettu kiilahihna


Explanation:
Kysymyksessä on siis kiilahihna, jonka sisäpinnassa on hammastus. Näiden hampaiden tarkoituksena ei ole tarttua mihinkään, vaan ne mahdollistavat kiilahihnan taipumisen jyrkemmässä säteessä samalla kun hampaiden viistot sivut painuvat kiilauraan lisäen hihnan pitoa.

Näyttää siltä, että vain termi 'hammastettu' näkyy olevan yleisesti käytössä. Siinä on sekaannuksen vaara hammashihnan suhteen, mikä on kuitenkin aivan eri periaatteella toimiva hihna. Hammashihna on lattahihna, jossa on sisäpinnalla hammastus tarttumassa hihnapyörän vastaaviin hampaisiin. Tällöin hihna ei pääse luistamaan, mikä on tarpeen esim. moottorin jakopäässä.

Parempi olisikin, että 'notched V-belt'iä' kutsuttaisiin lovetuksi/(pykälöidyksi/kolotuksi) kiilahinaksi, mutta kukapa tällaisen sekaantumisvaaran olisi voinut aavistaa, kun näitä hammastettuja kiilahihnoja oli käytössä jo kymmeniä vuosia ennen kuin nuo hammashihnat ilmaantuivat.

Mikää laki ei tietääkseni kuitenkaan kiellä siirtymästä sekaannuksia vähentävään 'lovettu kiilahihna' -nimitykseen

Timo Lehtilä
Finland
Specializes in field
Native speaker of: Finnish
PRO pts in category: 60
Grading comment
Kiitos. Päädyin tähän, sillä itsekin mietin sen olevan kiilahihna hampailla varustettuna. Lovettu on siinä mielessä minusta huonompi vaihtoehto, ettei ilmaisu paljasta lainkaan miten päin lovet ovat ja millaisia ne ovat.