KudoZ home » English to Finnish » Transport / Transportation / Shipping

proper authority

Finnish translation: asianomainen


14:58 Mar 9, 2008
English to Finnish translations [PRO]
Transport / Transportation / Shipping / aviation
English term or phrase: proper authority
Implement a system of recording/reporting incidents that may have an aviation security dimension to the proper authority.
Mitä tällä proper authority tarkoitetaan tässä?
tradu
Italy
Finnish translation:asianomainen
Explanation:
eli se voi olla esimerkiksi paikallinen, kansallinen tai alueellinen viranomainen.

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2008-03-09 15:17:04 GMT)
--------------------------------------------------

Myös kyseessä oleva viranomainen.
Selected response from:

xxxAlfa Trans
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2asianmukainen viranomainenTimo Lehtilä
4 +1asianomainenxxxAlfa Trans
3toimivaltainen viranomainenxxxUSER0059


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
asianomainen


Explanation:
eli se voi olla esimerkiksi paikallinen, kansallinen tai alueellinen viranomainen.

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2008-03-09 15:17:04 GMT)
--------------------------------------------------

Myös kyseessä oleva viranomainen.

xxxAlfa Trans
Native speaker of: Finnish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxVille Kilkku: Näin se on
25 mins
  -> Kiitos, Ville!

neutral  Desmond O'Rourke: asianomainen on laatusana, kyseessä on sekä laatusana että nimisana - OK, let's do this once more in English: asianomainen is an adjective and we are looking for an adjective and a noun. Your answer omits the noun.
3 hrs
  -> No, it is not a noun. Please check your facts/the problematic word here is proper.

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
toimivaltainen viranomainen


Explanation:
 

Example sentence(s):
  • ICAO-TI:ssä tarkoitettu vaarallisten aineiden ilmakuljetuksessa ja tilapäisessä säilytyksessä toimivaltainen viranomainen Suomessa on Ilmailuhallinto.
xxxUSER0059
Finland
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Desmond O'Rourke: this is the right answer in my opinion
2 hrs

neutral  xxxAlfa Trans: Sorry, but this is competent - not quite the same as proper.
2 hrs

disagree  Jussi Rosti: the original does not refer to "toimivaltainen" authority
17 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
asianmukainen viranomainen


Explanation:
Tämä ehkä on tarkin käännös.

Tosin 'asianomainen' tarkoittaisi tässä aika tarkasti samaa. Mutta on huomattava, että sitten kun asiaa ruvetaan käsittelemään, niin siihen, jota ilmoitus koskee, saatetaan myös viitata adjektiivilla 'asianomainen'.

Tämä 'asianmukainen' viranomainen saattaa sitten olla myös 'toimivaltainen', mutta ei välttämättä. Tulipaloilmoituksen 'asianmukainen' vastaanottajaviranomainen on palokunta, mutta jos se osoittautuukin tuhopoltoksi on 'toimivaltainen' viranomainen poliisi.

Timo Lehtilä
Finland
Specializes in field
Native speaker of: Finnish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jussi Rosti: tai "sopivalle viranomaiselle"
12 hrs

agree  xxxfinntranslat: samaa mieltä 100%:sesti
16 hrs