KudoZ home » English to Flemish » Bus/Financial

employee

Flemish translation: Werknemer


12:22 May 18, 2003
English to Flemish translations [Non-PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: employee
Algemene aanduiding in een informatieblad voor 'employees'. Kan in het Vlaams ook werknemer worden gebruikt of moet het per se 'bediende' zijn?
Drs. Pieter Stolwijk
Flemish translation:Werknemer
Explanation:
Werknemers zijn alle mensen die in een bedrijf werken, ongeacht hun functie. Er wordt bij werknemerscontracten een onderscheid gemaakt tussen arbeiders- en bediendencontracten, waarbij arbeiders de mensen zijn die meestal handenarbeid uitvoeren, en bedienden de administratieve taken voor hun rekening nemen.
Er zijn nog heel wat verschillen in de bepalingen wat precies bedienden en arbeiders zijn, doen en mogen doen binnen hun statuut.

Als het informatieblad bedoeld is voor iedereen in het bedrijf, dan gaat het over werknemers, anders ga je de arbeiders negeren...

Voila, dat is wat nen Vlaming ervan denkt.
Groetjes,
Chantal
Selected response from:

Chantal Henno
Grading comment
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3Werknemer
Chantal Henno
5Bediende
Laurent Slowack
5werknemer / medewerker
Edward Vreeburg


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
werknemer / medewerker


Explanation:
Een bediende is iemand die koffie en thee inschenkt...(a servant).

Ed

Edward Vreeburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maria Rosich Andreu
42 mins

disagree  Laurent Slowack: Not at all in Flemish, it is a person who has an administrative job! That is in Flemish when using the word in the mentioned context.
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
Bediende


Explanation:
Bediende gebruiken indien er alleen over administratieve krachten wordt gesproken. Als er in het algemeen over werkenden wordt gesproken kan werknemers best gebruikt.
Geluk ermee!


    -
Laurent Slowack
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in SpanishSpanish

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
Werknemer


Explanation:
Werknemers zijn alle mensen die in een bedrijf werken, ongeacht hun functie. Er wordt bij werknemerscontracten een onderscheid gemaakt tussen arbeiders- en bediendencontracten, waarbij arbeiders de mensen zijn die meestal handenarbeid uitvoeren, en bedienden de administratieve taken voor hun rekening nemen.
Er zijn nog heel wat verschillen in de bepalingen wat precies bedienden en arbeiders zijn, doen en mogen doen binnen hun statuut.

Als het informatieblad bedoeld is voor iedereen in het bedrijf, dan gaat het over werknemers, anders ga je de arbeiders negeren...

Voila, dat is wat nen Vlaming ervan denkt.
Groetjes,
Chantal

Chantal Henno
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marc Kuypers: En nog een Vlaming is het daar volledig mee eens!
17 mins
  -> merci zulle Marc

agree  hirselina: werknemer, dat is het
53 mins
  -> bedankt Hirselina

agree  GertV
1 hr
  -> thanks Gert