KudoZ home » English to Greek » Psychology

Evolution is still catching up

Greek translation: Η εξελικτική διαδικασία συνεχίζεται


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Evolution is still catching up
Greek translation:Η εξελικτική διαδικασία συνεχίζεται
Entered by: Assimina Vavoula

10:50 Dec 17, 2005
English to Greek translations [PRO]
Social Sciences - Psychology
English term or phrase: Evolution is still catching up
Phobias and Fear Factors

What is there to fear? Well, whattya got?

What is there to be afraid of? If you were to consult a complete list of phobias, apparently everything. There are nearly as many phobias as there are nouns; just attach a Greek prefix to -phobia and you΅¦re off to the fear factory.
Fear is in our DNA
Psychologists believe that evolution has woven fear into our collective unconscious. This is a good thing, in and of itself, since fear serves the vital function of alerting us to dangerous situations. It΅¦s a defense mechanism. But a phobia is an extreme and disabling fear accompanied by an intense need to avoid the object or situation. As the thinking goes, phobic people may be exaggerating fears programmed into the human mind way back when we lived in caves and clubbed our dinner over the head with a stick.

Evolution is still catching up

The typical evolved brain knows, for instance, that snakes are more afraid of us than we are of them. But the primal brain says, ΅§Shoot that thing.΅¨ It helps to see it through the caveman΅¦s eyes. Fear developed to keep him alive.
But now consider the phobic mindset, in which fear becomes irrational. Say a young woman living in the hills of Los Angeles has a phobia about elephants. They are not indigenous to her hemisphere and she doesn΅¦t go to the circus, but she freaks out when one appears on the nature channel. She can΅¦t even read ΅§Babar.΅¨ While most contemporary Westerners think of elephants as gentle giants in a zoo, her caveman self is sure the beast would want her for lunch. The primal fear has a lock on her.
Another example is aviophobia, the fear of flying. It΅¦s possible people fear flying not because of the crashes reported (which, statistically, are very rare) but because there is something unnatural΅Xto the caveman΅Xabout being shot through the air at 600 miles per hour, 32,000 feet above the ground, eating salty foods.


You are not alone (does that scare you?)

The most common phobias are zoophobias, which are anxieties about animals. Bats, rats, dogs and cats all make the list. The general fear of insects is very common, as is fear of mice. The two animals most likely to give the willies, though, are spiders and snakes. Seven percent of the population has a zoophobia, and women are three times more likely to be afflicted.
The five most common phobias are:
1. Fear of snakes (ophidiophobia)
2. Fear of giving a speech (glossophobia)
3. Fear of heights (acrophobia)
4. Fear of rodents (musophobia)
5. Fear of flying (aviophobia)
Following closely are phobias about confined spaces, thunder, nighttime and dogs.

You're afraid of what?
There is an exceedingly long list of ΅§specific phobias,΅¨ covering everything from body hair to buttered biscuits. Many of them sound pretty funny so long as you΅¦re not the one with the anxiety attack. Sure, it΅¦s amusing to think someone can be afraid of colors (chromophobia), but how do these people buy fruit?
Papaphobia΅Xfear of the pope.
Scorodophobia΅Xfear of garlic.
Pteronophobia΅Xfear of being tickled with feathers.
Ranidaphobia΅Xfear of frogs.
Philematophobia΅Xfear of kissing.
Aulophobia΅Xfear of flutes.
Ostraconophobia΅Xfear of shellfish.
Graphophobia΅Xfear of handwriting.
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia΅Xfear of long words (seriously).
Blennophobia΅Xfear of slime.
Gerontophobia΅Xfear of old people.
Peladophobia΅Xfear of bald people.
Geropeladophobia΅Xfear of old, bald people.
Phobophobia΅Xfear of developing a fear.
There is also didaskaleinophobia, the fear of going to school΅Xthough you΅¦d have to go if you want to pronounce it. Barophobia is the fear of gravity, which can be very inconvenient if you live on a planet.

Phobia film fest

There is no shortage of movies made for the sole purpose of scaring the pants off of viewers (gymnophobia: fear of being caught naked), but no doubt a few flicks have actually instilled phobias. Jaws and Airport ΅¦77 come readily to mind. On occasion, feature films have pointed the camera eye at the phobias of lead characters.
„h Copycat: Sigourney Weaver plays a criminal psychologist who has a crippling fear of open spaces and is confined to her apartment, where she is terrorized by a serial killer.
„h Vertigo: A fear of heights preys on Jimmy Stewart after he sees a friend fall to his death. Hitchcock has a sadistically good time setting the climax in an old tower.
„h High Anxiety: Mel Brooks parodies Hitchcock in this ΅§psycho-comedy,΅¨ set at the Psychoneurotic Institute for the Very, Very Nervous.
„h Arachnophobia: A small California town gets the creepy-crawlies when killer spiders make themselves at home.
„h Phobia: Patients of a psychiatrist are knocked off according to their phobias. This 1980 horror show begs the question, what do you call a fear of bad movies?

Famously phobic

Those of us who do suffer from such maladies can usually be left to bite our nails in private. Celebrities, of whom we must know everything, are not as lucky. In some cases, the phobia seems squarely at odds with a famous person΅¦s identity:
„h Alfred Hitchcock psyched out the world with a knife-wielding, oedipal cross-dresser, but he was afraid of eggs.
„h Author Anne Rice has created generations of blood-sucking vampires who feast in the night, but she΅¦s afraid of the dark.
„h Lyle Lovett is the living image of a songwriting Texas cowboy, but he΅¦s afraid of cows. It΅¦s not a stretch΅Xhe was trampled by a bull in 2002.
„h Donald Trump is celebrated as a world-class deal maker, but he has a fear of shaking hands.
Maybe there΅¦s some comfort in knowing that phobias didn΅¦t prevent these people from achieving success. We hope fear doesn΅¦t stand in your way, either. Keep your inner caveman in the cave

£E£D£U£L£M£D, £Z£D£Y£P£[ £O£L£D £M£D£N£J £D£S£R£G£R£U£J £[£U £V£L£V£N£R £F£L£D £V£J£P £S£D£T£D£F£T£D£X£R £S£R£W £D£M£R£N£R£W£K£H£L...
Assimina Vavoula
Greece
Η εξελικτική διαδικασία συνεχίζεται
Explanation:
Σημαίνει ότι δεν έχουμε πάψει να εξελισσόμαστε ως είδος.
Εναλλακτική διατύπωση:
Και η εξέλιξη καλά κρατεί

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&c2coff=1&rls=...
http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&c2coff=1&rls=...


--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 28 mins (2005-12-18 01:18:58 GMT)
--------------------------------------------------

Κοίταξα τώρα προσεκτικά το κείμενο της ερώτησης και θέλω να διαφωνήσω με τον εαυτό μου και τις διατυπώσεις: "Η εξελικτική διαδικασία συνεχίζεται", "Σημαίνει ότι δεν έχουμε πάψει να εξελισσόμαστε ως είδος".

Η σημασία του Evolution is still catching up είναι όμοια με τη σημασία της φράσης The primal fear has a lock on her. Δηλαδή: η εξέλιξη δεν λέει να μας αφήσει ήσυχους. Και η "εξέλιξη" εδώ δεν είναι η εξελικτική διαδικασία, μια διαδικασία που ακόμα συνεχίζεται. Εννοεί τον πρωτάνθρωπο, αυτό που ήμασταν πριν γίνουμε αυτό που είμαστε σήμερα.

Βεβαίως η εξελικτική διαδικασία δεν σταματά ποτέ, ίσως να μην την αντιλαμβανόμαστε με τις χτυπητές διαφορές που βλέπουμε ανάμεσα στον σημερινό άνθρωπο και τον πρωτάνθρωπο (αν και ίσως αρκεί να αντιληφθούμε την εξελικτική επίδραση της καλής διατροφής και υγιεινής στο προσδόκιμο ή στο ύψος μας).

Ωστόσο εδώ evolution είναι η σχέση μας με αυτό που ήμασταν, ο εαυτός μας από τα χρόνια στα οποία αναφερόμαστε όταν μιλάμε, κατά Δαρβίνο, για την Προέλευση των Ειδών και την Καταγωγή του Ανθρώπου.

Το Evolution is still catching up έχει τελικά περισσότερη σχέση με αυτό που έγραψα πριν στη ΒΠ: You can take the man out of the cave but you can't take the cave(man) out of the man.

Αρα κατανοητές και πιο σωστές αποδόσεις που θα ήθελα να προτείνω:
Ο σπηλαιάνθρωπος βρίσκεται ακόμα μέσα μας
Ο άνθρωπος των σπηλαίων δεν μας ξεχνά
Κουβαλούμε ακόμα μέσα μας τον πρωτάνθρωπο

Η σημασία αυτού του "catch up (on somebody)" δεν είναι του "προσπαθώ να προλάβω" αλλά του: overtake; defeat; change (a person's outlook or way of life) [Oxford Dictionary of Current Idiomatic English], με πιο χαρακτηριστικό (και αντίστοιχο) παράδειγμα: His past is beginning to catch up on him.

Αν σκεφτώ και καλύτερες αποδόσεις στο ίδιο μοτίβο, θα τις προσθέσω.

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 37 mins (2005-12-18 01:27:51 GMT)
--------------------------------------------------

Συγγνώμη για τα "κρητικά" μου: "Κουβαλάμε" αντί του "κουβαλούμε".
Selected response from:

Nick Lingris
United Kingdom
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6Η εξελικτική διαδικασία συνεχίζεται
Nick Lingris
4 +1η εξελικτική διαδικασία τρέχει και δεν φτάνει
Nikos Mastrakoulis


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
Η εξελικτική διαδικασία συνεχίζεται


Explanation:
Σημαίνει ότι δεν έχουμε πάψει να εξελισσόμαστε ως είδος.
Εναλλακτική διατύπωση:
Και η εξέλιξη καλά κρατεί

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&c2coff=1&rls=...
http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&c2coff=1&rls=...


--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 28 mins (2005-12-18 01:18:58 GMT)
--------------------------------------------------

Κοίταξα τώρα προσεκτικά το κείμενο της ερώτησης και θέλω να διαφωνήσω με τον εαυτό μου και τις διατυπώσεις: "Η εξελικτική διαδικασία συνεχίζεται", "Σημαίνει ότι δεν έχουμε πάψει να εξελισσόμαστε ως είδος".

Η σημασία του Evolution is still catching up είναι όμοια με τη σημασία της φράσης The primal fear has a lock on her. Δηλαδή: η εξέλιξη δεν λέει να μας αφήσει ήσυχους. Και η "εξέλιξη" εδώ δεν είναι η εξελικτική διαδικασία, μια διαδικασία που ακόμα συνεχίζεται. Εννοεί τον πρωτάνθρωπο, αυτό που ήμασταν πριν γίνουμε αυτό που είμαστε σήμερα.

Βεβαίως η εξελικτική διαδικασία δεν σταματά ποτέ, ίσως να μην την αντιλαμβανόμαστε με τις χτυπητές διαφορές που βλέπουμε ανάμεσα στον σημερινό άνθρωπο και τον πρωτάνθρωπο (αν και ίσως αρκεί να αντιληφθούμε την εξελικτική επίδραση της καλής διατροφής και υγιεινής στο προσδόκιμο ή στο ύψος μας).

Ωστόσο εδώ evolution είναι η σχέση μας με αυτό που ήμασταν, ο εαυτός μας από τα χρόνια στα οποία αναφερόμαστε όταν μιλάμε, κατά Δαρβίνο, για την Προέλευση των Ειδών και την Καταγωγή του Ανθρώπου.

Το Evolution is still catching up έχει τελικά περισσότερη σχέση με αυτό που έγραψα πριν στη ΒΠ: You can take the man out of the cave but you can't take the cave(man) out of the man.

Αρα κατανοητές και πιο σωστές αποδόσεις που θα ήθελα να προτείνω:
Ο σπηλαιάνθρωπος βρίσκεται ακόμα μέσα μας
Ο άνθρωπος των σπηλαίων δεν μας ξεχνά
Κουβαλούμε ακόμα μέσα μας τον πρωτάνθρωπο

Η σημασία αυτού του "catch up (on somebody)" δεν είναι του "προσπαθώ να προλάβω" αλλά του: overtake; defeat; change (a person's outlook or way of life) [Oxford Dictionary of Current Idiomatic English], με πιο χαρακτηριστικό (και αντίστοιχο) παράδειγμα: His past is beginning to catch up on him.

Αν σκεφτώ και καλύτερες αποδόσεις στο ίδιο μοτίβο, θα τις προσθέσω.

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 37 mins (2005-12-18 01:27:51 GMT)
--------------------------------------------------

Συγγνώμη για τα "κρητικά" μου: "Κουβαλάμε" αντί του "κουβαλούμε".

Nick Lingris
United Kingdom
Native speaker of: Native in GreekGreek
PRO pts in category: 196

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Vicky Papaprodromou: Προτιμώ το δεύτερο. Καλησπέρα.
38 mins
  -> As the saying goes: You can take the man out of the cave but you can't take the cave(man) out of the man.

agree  Nikos Mastrakoulis: Συμφωνώ, αλλα και αντιπροτείνω. // Θα επιμείνω. Βλ. αιτιολόγηση.
5 hrs
  -> Να 'σαι καλά που μ' έκανες και το κοίταξα καλύτερα. // Η δική μου πρώτη ανάγνωση δεν έδενε σωστά με το κείμενο, αυτό είναι σίγουρο.

agree  Konstantinos Karanikas B.Sc. Electr. Eng., MITI
5 hrs
  -> Ευχαριστώ... αλλά άλλαξα γνώμη.

agree  Elena Petelos: With the addendum. Δεν φταις εσύ. Ο pop psychologist φταίει. ¨-) Θέλει να μιλήσει για self-preservation instinct (και natural selection και gen. imprints) και κότσαρε evolution.
13 hrs
  -> Thanks for reading through to the end...

agree  Sophia Finos
1 day51 mins

agree  Evdoxia R.
1 day21 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
evolution is still catching up
η εξελικτική διαδικασία τρέχει και δεν φτάνει


Explanation:
Ίσως ακούγεται αδόκιμο, όμως νομίζω αποδίδει πληρέστερα το νόημα του πρωτοτύπου. Δηλ. ότι η εξελικτική διαδικασία όχι μόνο συνεχίζεται, αλλά (κυρίως) υπολείπεται ακόμα της σημερινής πραγματικότητας, δεν έχει ακόμα προλάβει τις σημερινές αντικειμενικές συνθήκες.

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 28 mins (2005-12-18 02:18:11 GMT)
--------------------------------------------------

Θα διαφωνήσω με τη νεότερη ερμηνεία του Νίκου, ότι δηλαδή "evolution" εδώ αναφέρεται στον "πρωτόγονο" άνθρωπο. Επικαλούμαι τις φράσεις αμέσως μετά τον τίτλο: "The typical evolved brain knows, for instance, that snakes are more afraid of us than we are of them. But the primal brain says, 'Shoot that thing.'"

Το "evolved brain" χαρακτηρίζει εδώ το μυαλό του σύγχρονου ανθρώπου. Τα όσα ακολουθούν αναδεικνύουν το χάσμα ανάμεσα στη λογική εκτίμηση των συνθηκών από το "evolved brain", εφ' ενός, και στις παράλογες αντιδράσεις του primal (να πούμε "comparatively unevolved";) τμήματος του εγκεφάλου, αφ' ετέρου (πρόχειρη ανάλυση).

Ως εκ τούτου, συνεχίζω να πιστεύω ότι το νόημα του τίτλου αφορά την απόσταση ανάμεσα στη σημερινή κατάσταση της βιολογικής εξέλιξης, αφ' ενός, και τις σημερινές αντικειμενικές συνθήκες, αφ' ετέρου.

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 49 mins (2005-12-18 02:39:05 GMT)
--------------------------------------------------

Επίσης, κανονικά ο τίτλος θα έπρεπε να ήταν διατυπωμένος ως "Evolution is still catchin up *on us*". Βέβαια, τέτοιες αβλεψίες στη σύνταξη κειμένων γίνονται συνεχώς άπειρες. Αλλά η όλη ποιότητα του κειμένου δεν με προδιαθέτει για κάτι τέτοιο.

Ένα ακόμη επιχείρημα: Η έκφραση "catch up on smb.", όπως προτείνει ο Νίκος, έχει την έννοια της μεταβολής μιας κατάστασης. Ακόμα και όταν "our past is cathing up on us", το νόημα είναι ότι δεν μας αφήνει ΠΛΕΟΝ να το ξεχάσουμε. Όμως, στο παράδειγμα, το παρελθόν είναι το σταθερό γεγονός που επιβάλλει την παρουσία του σε μία πλασματική κατάσταση.

Όμως η εξέλιξη, ως έννοια, ενέχει τη συνεχή αλλαγή. Η εξέλιξη είναι κίνηση. Δεν είναι το στατικό γεγονός που επιβάλλει την παρουσία του στο ρευστό παρόν.

Εδώ, θα είχε νόημα αυτή η χρήση (catch up on) μόνο αν το κείμενο αναφερόταν σε μια "πλασματική" ψυχολογική διεργασία, δηλαδή αν είχαμε διαμορφώσει μια ψυχολογία αναντίστοιχη προς τις αντικειμενικές συνθήκες και η (βιολογική) "εξέλιξη" ερχόταν να μας επαναφέρει στην πραγματικότητα.

Φυσικά, δεν μπορώ να είμαι βέβαιος. Η ανάλυση του Νίκου κόντεψε να με πείσει. Ίσως έχει δίκιο, αλλά, ακόμα, δεν είμαι έτοιμος να το δω.

Nikos Mastrakoulis
Greece
Native speaker of: Native in GreekGreek

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Elena Petelos: "It helps ... eyes", λέει ο ποιητής και "...still catching up"./Αν σε "evolved mind" το evolution δεν έχει κάνει...catch up, έχουμε συνεπαγωγή :) πρωτόγονη και pop psychology χαλάρα./ Μετά το νέο addendum, θα διαφωνήσουμε και για τα phrasal. :)/ Pop. :))
8 hrs
  -> Κι όμως, όταν ο ποιητής λέει "evolved" το μη φοβικό, σύγχρονο μυαλό, δεν στέκει το "evolution" ακριβώς πιο πάνω να εννοεί το πρωτόγονο! // Όσο γι' αυτό, φαίνεται και από το πόσο άνετα μπλέκει το DNA με το συλλογικό ασυνείδητο! :-)

agree  Nick Lingris: Δεν διαφωνούμε στο τι θέλει να πει ο ποιητής αλλά στην απόδοση του τίτλου. Εσύ το θέλεις Evolution has still got a lot of catching up to do. Εγώ το λέω "Κουβαλάμε ακόμα μέσα μας το σπηλαιάνθρωπο". // Μα κι εσύ αυτό λες: evolved but not evolved enough yet.
8 hrs
  -> Σύμφωνοι, μάλλον λεπτολογώ υπερβολικά.