KudoZ home » English to Hungarian » Automotive / Cars & Trucks

transaxle

Hungarian translation: erőátviteli berendezés


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:transaxle
Hungarian translation:erőátviteli berendezés
Entered by: Anna Sarolta Sándor

12:29 Jan 17, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / compontents
English term or phrase: transaxle
A wikipédia szerint: "component that combines the functionality of the transmission, the differential and the drive axle into one integrated assembly"
Anna Sarolta Sándor
erőátviteli berendezés
Explanation:
"2. A tantárgy tartalma:
Gépjárműszerkezettani és üzemelési ismeretek a gépjármű részrendszereinek megismerésére. A motor és segédberendezései. Az erőátviteli berendezés. A futómű. Biztonsági részrendszerek: kormányberendezés, fékberendezés, világító- és jelzőberendezés. Korszerű gépjárműszerkezetek."
http://209.85.135.104/search?q=cache:jRdtY6HW4U0J:www.nyf.hu...


--------------------------------------------------
Note added at 6 óra (2008-01-17 19:07:38 GMT)
--------------------------------------------------

A "hajtómű" jó volna, csak másra már elterjedten használják:
"A hajtómű kifejezés azt a fizikai értelemben munkát végző szerkezetet jelenti, amely eszköz egy mechanikus gép működtetéséért illetve mozgatásáért, meghajtásáért felelős. Átvitt értelemben nagyon sok szakma használja, hiszen pl. az ingaóra járását az inga-hajtómű biztosítja, vagy a vízimalom hajtóműve a víz mozgási energiáját kihasználó vizikerék, stb. A hajtómű elsősorban persze a járművek (légi, vizi, földi) mozgatására szolgáló motorok gyűjtőfogalma."
http://hu.wikipedia.org/wiki/Hajtómű


--------------------------------------------------
Note added at 20 óra (2008-01-18 08:43:25 GMT)
--------------------------------------------------

A rövidebb formája "erőátvitel":
"Erőátvitel
Erőátvitelnek nevezünk minden gépalkatrészt, ami a motor erejének kerekekhez történő eljuttatásában részt vesz. Az SKF számos megoldást kínál tengelykapcsolókhoz, sebességváltókhoz, kardánhajtáshoz, féltengelyekhez és főhajtőművekhez, melyek speciálisan a járműipar igényei szerint lettek kifejlesztve." http://www.skf.com/portal/skf_hu/home/products?contentId=261...
Selected response from:

Attila Széphegyi
Hungary
Grading comment
Köszönöm a választ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5erőátviteli berendezés
Attila Széphegyi
5 -1hajtóműgergely domolki
2 +2transaxle elrendezésHungary GMK
3 -1kereszttengely(es differenciálmű)HalmoforBT


Discussion entries: 1





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
transaxle elrendezés


Explanation:
Ez a megoldás csak abban az esetben, ha melléknévként fordul elő.

"a viszonylag hátul elhelyezett motorral és a hátsó tengely elé épített (Transaxle elrendezésű) váltóval sikerült elérni, hogy a súly egyenlően oszoljon el a két tengely között," http://totalcar.hu/magazin/hirek/?main:2003.01.07.&114760

Hungary GMK
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Köszönöm a választ.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  kpeter: Vagy simán a „transaxle váltó” kifejezést is használják.
2 mins
  -> elképzelhető :)

agree  Balázs Sudár: transaxle elrendezés: a váltót a hátsó tengely elé helyezik el.
1 hr
  -> köszönöm, Balázs!

neutral  HalmoforBT: Egyrészt "transaxle" elrendezés lehet az első tengelynél is (elsőkerék-meghajtás), másrészt erre kell magyar elnevezésnek lennie.
1 day4 hrs
  -> Így van, de az idézett példában a hátsó a meghajtott tengely. Idézet, gondoltam nem írom át:)

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
hajtómű


Explanation:
Az erőátviteli berendezés helyes megoldásnak tűnik, viszont hagyományosan a hajtómű megnevezés használatos.
(Szakmai szlengként a hajtáslánc megnevezés is használatos.)

gergely domolki
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Attila Széphegyi: Lásd kiegészítés.
1 hr
  -> Egyetértek. Egy hajtómű feladata, hogy (általában) a forgó mozgás irányát, fordulatszámát, nyomatékát változtassa, függetlenül attól, hogy gépjármű-szerkezetről vagy vízimalomról beszélünk. Valójában nem cáfolat, amit írt.

disagree  HalmoforBT: A hajtómű ugyancsak túl általános elnevezés.
22 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
erőátviteli berendezés


Explanation:
"2. A tantárgy tartalma:
Gépjárműszerkezettani és üzemelési ismeretek a gépjármű részrendszereinek megismerésére. A motor és segédberendezései. Az erőátviteli berendezés. A futómű. Biztonsági részrendszerek: kormányberendezés, fékberendezés, világító- és jelzőberendezés. Korszerű gépjárműszerkezetek."
http://209.85.135.104/search?q=cache:jRdtY6HW4U0J:www.nyf.hu...


--------------------------------------------------
Note added at 6 óra (2008-01-17 19:07:38 GMT)
--------------------------------------------------

A "hajtómű" jó volna, csak másra már elterjedten használják:
"A hajtómű kifejezés azt a fizikai értelemben munkát végző szerkezetet jelenti, amely eszköz egy mechanikus gép működtetéséért illetve mozgatásáért, meghajtásáért felelős. Átvitt értelemben nagyon sok szakma használja, hiszen pl. az ingaóra járását az inga-hajtómű biztosítja, vagy a vízimalom hajtóműve a víz mozgási energiáját kihasználó vizikerék, stb. A hajtómű elsősorban persze a járművek (légi, vizi, földi) mozgatására szolgáló motorok gyűjtőfogalma."
http://hu.wikipedia.org/wiki/Hajtómű


--------------------------------------------------
Note added at 20 óra (2008-01-18 08:43:25 GMT)
--------------------------------------------------

A rövidebb formája "erőátvitel":
"Erőátvitel
Erőátvitelnek nevezünk minden gépalkatrészt, ami a motor erejének kerekekhez történő eljuttatásában részt vesz. Az SKF számos megoldást kínál tengelykapcsolókhoz, sebességváltókhoz, kardánhajtáshoz, féltengelyekhez és főhajtőművekhez, melyek speciálisan a járműipar igényei szerint lettek kifejlesztve." http://www.skf.com/portal/skf_hu/home/products?contentId=261...


Attila Széphegyi
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 100
Grading comment
Köszönöm a választ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  gergely domolki: Jobb híján itt folytatom: Lényegtelen, hogy rugó, belsőégésű motor vagy esetleg patak hajtja...
6 hrs
  -> Köszönöm.

neutral  Hungary GMK: Teljesen általános értelemben véve ez igaz, viszont az autókba épített transaxle az erőátviteli berendezések speciális fajtája.
15 hrs
  -> Egy japán autógyártónál nemes egyszerűséggel "erőátvitel" a fordítása.

disagree  HalmoforBT: Ez teljesen általános elnevezése a motor és a kerek közötti szerkezeteknek, legyen az akár hajtószíj, mint volt a holland DAF-autóknál.
1 day57 mins
  -> A rövidebb formája az "erőátvitel", mely szerepel autógyári szótárban.

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
kereszttengely(es differenciálmű)


Explanation:
A Google képkeresésen keresztül jutottam ide:
www.hik.hu/.../site/books/b56/ch02s01s01s01.html
A kúpkerekes differenciálmű (13. ábra, 9) szerkezeti részei: a meghajtó kúpkerék, az ahhoz kapcsolódó tányérkerék, a bolygóház, amely magában foglalja a kereszttengelyt, a bolygókerekeket és a féltengelyek fogaskerekeit.

A differenciálmű bolygókerekei a forgatónyomatékot mindig egyformán továbbítják a két meghajtó féltengelyre. Ha a traktor egyenes úton halad, a két féltengely fordulatszáma is megegyezik. Kanyarodáskor a nagyobb menetellenállású belső kerék lassabban forog, mint a külső. A féltengelyek fogaskerekei a bolygókerekeket saját tengelyük – a kereszttengely – körül forgatják el. A bolygókerekek a külső kerék féltengelyének fogaskerekét előresiettetik. A belső kerék annyival marad le, mint amennyivel a külső kerék előresiet. A két kerék közötti fordulatszám-különbséget a bolygókerekek azáltal teszik lehetővé, hogy nemcsak a bolygóházzal járnak körbe, hanem saját tengelyük körül is elforognak.
És ide:




--------------------------------------------------
Note added at 7 óra (2008-01-17 19:39:44 GMT)
--------------------------------------------------

www.procarcare.com/icarumba/resourcecenter/en...
Transaxles
See Figures 13 and 14

When the transmission and the drive axle are combined in one unit, it is called a "transaxle." The transaxle is bolted to the engine and has the advantage of being an extremely rigid unit of engine and driveline components. The complete engine transaxle unit may be located at the front of the vehicle (front wheel drive) or at the rear of the vehicle (rear wheel drive).

The power flow through the transmission section of the transaxle is the same as through a conventional transmission.

Figure 13 Transaxles combine the transmission and differential into one unit.



Figure 14 This simple illustration shows the power flow through a front wheel drive transaxle. Note how the direction of rotation of the engine crankcase and the axle shafts (attached to the wheels) are the same. This is made possible using an intermediate shaft.





--------------------------------------------------
Note added at 7 óra (2008-01-17 19:41:59 GMT)
--------------------------------------------------

A fentiekből kiderül, hogy a sebességváltóval egybeépített differenciálműről van szó. Ilyen szerkezet van kényszerűen és tipikusan az elsőkerék-meghajtású gépkocsikban, de alkalmazzák hátsókerék-meghajtásúaknál is.

--------------------------------------------------
Note added at 1 nap4 óra (2008-01-18 17:02:07 GMT)
--------------------------------------------------

Várom, hogy valaki továbbjavítsa a javaslatomat. A dolog lényegét tekintve biztos vagyok, de a nevében nem.

--------------------------------------------------
Note added at 1 nap22 óra (2008-01-19 10:32:03 GMT)
--------------------------------------------------

Utolsó megjegyzésem: Az erőátvitel a forgattyústengelyről (vagy akár a dugattyúkarokról) a keréktengelyig történik.

HalmoforBT
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 83
Notes to answerer
Asker: Az én szempontomból az is építő, ha valamiről megtudom, hogy nem használatos. A kérdéses kifejezés egy User's Manual része, és a szerencsétlen átlagfelhasználót nem szeretném ismeretlen kifejezésekkel szembesíteni, ha van rá elterjedt megnevezés is. Az ellenvetésekből én profitálok, még ha a válaszadóknak ez néha kellemetlen is. Úgyhogy ne mérgelődjetek egymáson :)

Asker: Köszönöm a választ.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Attila Széphegyi: Ez nem igazán használatos (egy autómodellnél és is megtaláltam).
22 hrs
  -> Ellenvetésre ellenvetés. Már megszoktam, de fenn írom is, hogy "építő javaslatot" várok, és sztem a kérdező is.