KudoZ home » English to Hungarian » Bus/Financial

to see the bigger picture

Hungarian translation: összefüggéseikben látni a dolgokat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:to see the bigger picture
Hungarian translation:összefüggéseikben látni a dolgokat
Entered by: Katalin Horváth McClure

23:09 Jan 31, 2003
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: to see the bigger picture
Nagyon gyakran előforduló kifejezés vezetőképzési anyagokban. Többek között azt jelenti, hogy az egész vállalatra, annak helyzetére, célkitűzéseire átfogóan rálátni, és az alapján gondolkodni, cselekedni, nemcsak a közvetlen közelben lévő dolgokat figyelembe venni. (Bocs, ez egy nagyon magyartalan mondat lett, de mostmár mindegy.)
Természetesen használható nemcsak vállalati, hanem más, egyéni szituációban is.

Van valami jó ötletetek ennek a kifejezésnek a magyarra való átültetésre?
Katalin Horváth McClure
United States
összefüggéseikben látni a dolgokat /tisztában lenni az összefüggésekkel
Explanation:
Nekem tetszik a két előző válasz is, de úgy érzem, hogy mindegyik javasolt megoldásnak van valamilyen nem kivánatos mellékzöngéje, értelmezési lehetősége:
"átlátni az összefüggéseket" azt is jelenti, hogy rájönni valamire (pl. rejtett összefonódásokra, érdekkapcsolatokra, ok-okozati összefüggésekre)
"átfogó képet alkotni" - nagy vonalakben, lényegében látni/felismerni egy helyzetet, ami nem feltétlenül jelenti azt is, hogy az illető a részletekkel is tisztában van
"összességében látni" - hasonló értelmű: pl. látni magát a problémát és a kapcsolódásait, hátterét, de nem biztos, hogy ebben a háttér is benne van.

Ez egy tipikusan amerikai kifejezés, igy elég nehéz magyaritani, a mi gondolkodásmódunkhoz talál az összefüggések emlitése van a legközelebb, de tulajdonképpen ez a mi "nem látja a fától az erdőt" mondásunk tagadása.
Selected response from:

Eva Blanar
Hungary
Grading comment
Mindegyik válasz tetszik, de talán ez fejezi ki legjobban az eredeti jelentést.
Köszi szépen mindenkinek!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3átlátni az összefüggéseket / átfogó képet alkotni
Zsolt VARGA
4 +1összefüggéseikben látni a dolgokat /tisztában lenni az összefüggésekkel
Eva Blanar
5összességében látni a dolgokat
JANOS SAMU
4perspektivát ad, összefüggésbe helyezxxxdenny
4nagyobb összefüggésben látni/láttatniJakab Arpad


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
átlátni az összefüggéseket / átfogó képet alkotni


Explanation:
én mindig ezt szoktam használni a "big picture" helyett, de néha előfordul az "átfogó képet alkotni" is.

Zsolt VARGA
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 66

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erika Pál
11 mins

agree  Andrea Nemeth-Newhauser
2 hrs

agree  Ildiko Santana
5 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
összességében látni a dolgokat


Explanation:
A korábban javasolt átfogó képet alkotni is jó, de úgy érzem, hogy az általam javasolt egy picivel teljesebb, mivel az átfogó képet alkotni kifejezésnél mindig hozzá kell tenni, hogy mirŒl, de az összességében nézni a dolgokat nem igényel további részletezést.

JANOS SAMU
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 2300

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
összefüggéseikben látni a dolgokat /tisztában lenni az összefüggésekkel


Explanation:
Nekem tetszik a két előző válasz is, de úgy érzem, hogy mindegyik javasolt megoldásnak van valamilyen nem kivánatos mellékzöngéje, értelmezési lehetősége:
"átlátni az összefüggéseket" azt is jelenti, hogy rájönni valamire (pl. rejtett összefonódásokra, érdekkapcsolatokra, ok-okozati összefüggésekre)
"átfogó képet alkotni" - nagy vonalakben, lényegében látni/felismerni egy helyzetet, ami nem feltétlenül jelenti azt is, hogy az illető a részletekkel is tisztában van
"összességében látni" - hasonló értelmű: pl. látni magát a problémát és a kapcsolódásait, hátterét, de nem biztos, hogy ebben a háttér is benne van.

Ez egy tipikusan amerikai kifejezés, igy elég nehéz magyaritani, a mi gondolkodásmódunkhoz talál az összefüggések emlitése van a legközelebb, de tulajdonképpen ez a mi "nem látja a fától az erdőt" mondásunk tagadása.

Eva Blanar
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in pair: 1298
Grading comment
Mindegyik válasz tetszik, de talán ez fejezi ki legjobban az eredeti jelentést.
Köszi szépen mindenkinek!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nora Kis-Pal: Nehéz eldönteni, de talán tényleg ez a legjobb
3 hrs

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nagyobb összefüggésben látni/láttatni


Explanation:
talán még jobb ez

Jakab Arpad
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 56

23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
perspektivát ad, összefüggésbe helyez


Explanation:
Két megoldás, hogy ne kelljen ismételni magunkat

xxxdenny
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in pair: 1667