KudoZ home » English to Hungarian » Computers: Software

volume rendering

Hungarian translation: tömegábrázolás


20:14 Jul 3, 2004
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software
English term or phrase: volume rendering
Volume rendering is a general term for a family of display techniques for visualizing volumes in space.
novist
Hungarian translation:tömegábrázolás
Explanation:
"A hallgatók az építészeti grafika eszközeivel a tömegábrázolás, a külső és belső tér megjelenítésének technikáját alkalmazzák. Az árnyékolás és a perspektívák segítségével különböző kifejezési eszközökkel, grafit, akvarell, színes ceruzarajz, fotómontázs."

Nálad bizonyára számítógépes szoftverről van szó, ami a 3 dimenziós alakzatok, tárgyak, térbeli megjelenítését végzi, de a lényeg ugyanaz, egy "tömeget" kell kifejezően, vizuálisan megjeleníteni, ábrázolni.

Különbözik attól, mint amikor mondjuk drótháló-szerűen ábrázolják a tárgyat, itt a felületek is látszanak a színeikkel, árnyékokkal, és esetlegesen még az anyag is érzékelhető a látványból.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 4 hrs 9 mins (2004-07-05 00:23:19 GMT)
--------------------------------------------------

Még egy lehetőség: \"térfogat megjelenítés\".
Erre a használatra két példát találtam.

http://www.inf.u-szeged.hu/~mate/medproc/pp_foliak.doc
Ez egy orvosi környezetben való alkalmazásról szóló előadás kivonatos anyaga, itt a surface rendering: felület megjelenítés, a volume rendering: térfogat megjelenítés.

A másik pedig számítógépes grafikai könyvhöz adott demo szoftver leírása:
http://www.fsz.bme.hu/~szirmay/webdemo/
Itt egy szóba írják, de szerintem az nem helyes.


Selected response from:

Katalin Horváth McClure
United States
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
43-dimenzióssá tételHalmoforBT
4tömegábrázolás
Katalin Horváth McClure
4térbeli megjenitésMonika Takacs


  

Answers


20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
térbeli megjenités


Explanation:
Ay Encyclopedia Britannica definicioja alapján gondolom. Ld web site

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs 34 mins (2004-07-04 16:48:11 GMT)
--------------------------------------------------

elnézést megjelenités


    Reference: http://www.britannica.com/ebc/article?eu=403308&query=volume...
Monika Takacs
Native speaker of: Hungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Katalin Horváth McClure: Ez túl általános. A drótháló-szerű megjelenítés is térbeli, mégsem volume rendering.
7 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tömegábrázolás


Explanation:
"A hallgatók az építészeti grafika eszközeivel a tömegábrázolás, a külső és belső tér megjelenítésének technikáját alkalmazzák. Az árnyékolás és a perspektívák segítségével különböző kifejezési eszközökkel, grafit, akvarell, színes ceruzarajz, fotómontázs."

Nálad bizonyára számítógépes szoftverről van szó, ami a 3 dimenziós alakzatok, tárgyak, térbeli megjelenítését végzi, de a lényeg ugyanaz, egy "tömeget" kell kifejezően, vizuálisan megjeleníteni, ábrázolni.

Különbözik attól, mint amikor mondjuk drótháló-szerűen ábrázolják a tárgyat, itt a felületek is látszanak a színeikkel, árnyékokkal, és esetlegesen még az anyag is érzékelhető a látványból.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 4 hrs 9 mins (2004-07-05 00:23:19 GMT)
--------------------------------------------------

Még egy lehetőség: \"térfogat megjelenítés\".
Erre a használatra két példát találtam.

http://www.inf.u-szeged.hu/~mate/medproc/pp_foliak.doc
Ez egy orvosi környezetben való alkalmazásról szóló előadás kivonatos anyaga, itt a surface rendering: felület megjelenítés, a volume rendering: térfogat megjelenítés.

A másik pedig számítógépes grafikai könyvhöz adott demo szoftver leírása:
http://www.fsz.bme.hu/~szirmay/webdemo/
Itt egy szóba írják, de szerintem az nem helyes.





    Reference: http://www.tech.klte.hu/oktatasi/epitesz_t.htm
Katalin Horváth McClure
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 64
3 corroborated select projects
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andras Szekany: a volume-hoz nem tudok hozzátenni, a rendering azonban tapasztalataim szerint 1kicsit más: a rendering az a folyamat, amikor a vektor-ábrára (sematikusan) a computer ráhúzza az előre beállított jellemzőket: fal színe, strukturája, stb.
8 hrs
  -> A rendering egy általános gyűjtőfogalom, rendering módszer sokféle van. Én is programoztam ilyet 12 évvel ezelőtt, és az pl. nem vektoros adatbázisra épült.

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
3-dimenzióssá tétel


Explanation:
Tkp. térfogati ábrázolásról van szó, de azt nem mondhatjuk, hogy "térfogativá tétel".
Egy link: A spirál CT adatainak felhasználásával a digitális 3D modell létrehozása a CT-vizsgálat után történik. „Surface rendering” technikával a kapott modell a légutakban lévő levegő és a légutak belső felszínének határfelületét jeleníti meg, míg „Volume rendering” módszerrel a különböző denzitástartományokhoz eltérő opacitást rendelve a légutakat körülvevő szövetek átlátszóvá tehetők. Utóbbi eljárás az egész 3D adathalmazt egyszerre kezeli, ezért nagyobb teljesítményű számítógépet igényel (9).
Egy másik: Volume rendering: adathalmaz 3d képi megjelenítése
orvosi (CT,PET,…)
mérnöki (végeselem, folyadékdinamika,…),
tudományos területek (környezetvédelem, meteorológia, GIS, …)
államigazgatási, területfejlesztési döntéstámogatás

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs 3 mins (2004-07-04 16:17:51 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.matud.iif.hu/03feb/pasztor.html
Térábrázolás az agyi diagnosztikában és a művészetben


--------------------------------------------------------------------------------

A kétdimenziós röntgenképek és a háromdimenziós komputer-tomográf képeinek vizsgálatakor arra gondoltam, hogy a térábrázolás kialakulása a művészettörténetben is nyomon követhető. Míg a művész a tér ábrázolásával az adott tárgy vagy alak térbeliségének illúzióját akarta kelteni, az orvosi diagnosztikában a térbeli ábrázolás új lehetőségeket, pontosabb műtéti megoldásokat tett lehetővé,



--------------------------------------------------
Note added at 1 day 23 hrs 54 mins (2004-07-05 20:08:44 GMT)
--------------------------------------------------

Most veszem észre az angol-magyar műszaki szótárban, hogy a \"rendering audible\" jelentése \"hallhatóvá tétel\". Szerintem ez perdöntő.


    vitalitas.hu/olvasosarok/online/oh/2001/11/4.htm -
    Reference: http://www.otk.hu/cd03/5szek/KlementSzabolcs.htm
HalmoforBT
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Katalin Horváth McClure: Szerintem ez túl általános. A drótháló-szerű ábrázolás is 3D, térbeli ábrázolás, mégsem volume rendering.
10 hrs
  -> Lehet még "térbeli/térszerű ábrázolás/megjelenítés". Lásd fent.