KudoZ home » English to Hungarian » Economics

competition filter test

Hungarian translation: versenyellenőrző lista


14:39 Feb 17, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Social Sciences - Economics
English term or phrase: competition filter test
szövegkörnyezet, zöldség-gyümölcs reform:
"Conducting the competition filter test suggests that a simple competition assessment is sufficient."
Ahogy keresgéltem, úgy tűnik ez a kifejezés elsősorban a briteknél használatos.
ezt találtam róla:
"The Cabinet Office’s competition filter test has been applied to determine whether a simple or more detailed competition assessment is required. A simple assessment is required on the basis that the sector is not dominated by a single or small number of companies".
pazonyibogi
Hungarian translation:versenyellenőrző lista
Explanation:
A competition filter test a különféle intézkedéseknek a piaci versenyre gyakorolt hatását értékelő egyik eszköz (főként a bevezetés előtti hatásvizsgálatként), azzal a céllal, hogy kiszűrje a versenyt korlátozó hatásokat. Az OECD tanulmány magyar változata a competition assessment (versenyhatás-értékelés) legfontosabb eszközeként jelöli meg a competition filter-t (versenyellenőrző-lista). A cikk további része szerint a versenyellenőrző lista egy olyan "gyorsszűrő", amely megmutatja, milyen intézkedések igényelnek alaposabb versenyhatás-vizsgálatot.

Példa competition filter test kérdéseire:

"Q4 Would the costs of the regulation affect some firms substantially more than others?
Q5 Is the regulation likely to affect the market structure, changing the number or size of firms? Q6 Would the regulation lead to higher set-up costs for new or potential firms that existing firms do not have to meet? Q7 Would the regulation lead to higher ongoing costs for new or potential firms that existing firms do not have to meet?"

www.courtsni.gov.uk/NR/rdonlyres/A63F783B-348F-4B8E-99A1-66...


"Segédanyag a versenyhatások értékeléséhez
...
A piaci verseny fokozódásának lehetséges hatásaként nőhet egy ország gazdasági teljesítménye, új üzleti lehetőségek nyílhatnak meg a lakosság számára, és a gazdaság egész területén csökkenhet a termékek és szolgáltatások költsége. Számos jogszabály alkalmas azonban a piaci verseny csökkentésére. Egy részük az adott közpolitikai célkitűzés eléréséhez szükségesnél jobban korlátozza a versenyt. Az OECD által a versenyhatások értékelésére készített segédanyag alkalmazásával csökkenthetőek a szükségtelen korlátozások. A segédanyag egy olyan módszert mutat be, amellyel azonosíthatóak a felesleges korlátozások, és amely segítséget nyújt az ugyanazon célkitűzés elérésére alkalmas alternatívák kidolgozásához. A segédanyag egyik legfontosabb eleme a verseny-ellenőrzőlista, amely olyan egyszerű kérdések sorát tartalmazza, amelyek segítségével kiszűrhetőek a versenyt potenciálisan érintő jogszabályok. Ezen szűrő segítségével a közigazgatás korlátozott erőforrásait azokra a területekre lehet koncentrálni, ahol leginkább szükség van a versenyhatások értékelésének elvégzésére."
www.oecd.org/dataoecd/15/63/39680040.pdf


--------------------------------------------------
Note added at 23 óra (2008-02-18 14:16:22 GMT)
--------------------------------------------------

Kimaradt a "test". A mondat valahogy így lenne:

"A versenyellenőrző-listás vizsgálat arra utal(t), hogy egyszerű(sített) versenyhatás értékelés/vizsgálat is elegendő/megfelel."

A leírás, funkció hasonlósága alapján úgy tűnik, hogy competition filter ~ competition checklist. vö.: www.planningni.gov.uk/Corporate_Services/Consultation_Docum...
www.oecd.org/document/38/0,3343,en_2649_37463_39680550_1_1_...
Selected response from:

István Hirsch
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1versenyellenőrző lista
István Hirsch
4piaci verseny előzetes vizsgálata
Péter Tófalvi
3verseny-tesztSandor HEGYI


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
verseny-teszt


Explanation:
Szerintem erről van szó. Ennél csak bonyolultabb, körülírő fordítást tudtam volna adni.
A GTE (Gas Transmission Europe) egyetért azzal, hogy a tárolásnál is mielőbb verseny-piaci körülményekre kell törekedni. Javasolják, hogy a verseny-teszt elkészítésekor ne csak a nemzeti piacokat figyeljük a mértékadó piac elemzésénél, hanem - ahol a kellő határkeresztező kapacitásokon keresztüli verseny azt alátámasztja, - a regionális piacokat.

--------------------------------------------------
Note added at 1 óra (2008-02-17 16:06:21 GMT)
--------------------------------------------------

Lehet esetleg: piaci verseny-teszt

Example sentence(s):
  • Javasolják, hogy a verseny-teszt elkészítésekor ne csak a nemzeti piacokat figyeljük a mértékadó piac elemzésénél, hanem - ahol a kellő határkeresztező kapacitásokon keresztüli verseny azt alátámasztja, - a regionális piacokat.

    Reference: http://209.85.129.104/search?q=cache:ZYeFIJR4DpMJ:www.eh.gov...
Sandor HEGYI
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
piaci verseny előzetes vizsgálata


Explanation:
A filter test azoknak a vállalkozásoknak a kiszűrése, amelyeket majd alaposabban szemügyre vesznek.


    Reference: http://www.akti.hu/periodika/dok/jog_kul_0607.doc
Péter Tófalvi
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
versenyellenőrző lista


Explanation:
A competition filter test a különféle intézkedéseknek a piaci versenyre gyakorolt hatását értékelő egyik eszköz (főként a bevezetés előtti hatásvizsgálatként), azzal a céllal, hogy kiszűrje a versenyt korlátozó hatásokat. Az OECD tanulmány magyar változata a competition assessment (versenyhatás-értékelés) legfontosabb eszközeként jelöli meg a competition filter-t (versenyellenőrző-lista). A cikk további része szerint a versenyellenőrző lista egy olyan "gyorsszűrő", amely megmutatja, milyen intézkedések igényelnek alaposabb versenyhatás-vizsgálatot.

Példa competition filter test kérdéseire:

"Q4 Would the costs of the regulation affect some firms substantially more than others?
Q5 Is the regulation likely to affect the market structure, changing the number or size of firms? Q6 Would the regulation lead to higher set-up costs for new or potential firms that existing firms do not have to meet? Q7 Would the regulation lead to higher ongoing costs for new or potential firms that existing firms do not have to meet?"

www.courtsni.gov.uk/NR/rdonlyres/A63F783B-348F-4B8E-99A1-66...


"Segédanyag a versenyhatások értékeléséhez
...
A piaci verseny fokozódásának lehetséges hatásaként nőhet egy ország gazdasági teljesítménye, új üzleti lehetőségek nyílhatnak meg a lakosság számára, és a gazdaság egész területén csökkenhet a termékek és szolgáltatások költsége. Számos jogszabály alkalmas azonban a piaci verseny csökkentésére. Egy részük az adott közpolitikai célkitűzés eléréséhez szükségesnél jobban korlátozza a versenyt. Az OECD által a versenyhatások értékelésére készített segédanyag alkalmazásával csökkenthetőek a szükségtelen korlátozások. A segédanyag egy olyan módszert mutat be, amellyel azonosíthatóak a felesleges korlátozások, és amely segítséget nyújt az ugyanazon célkitűzés elérésére alkalmas alternatívák kidolgozásához. A segédanyag egyik legfontosabb eleme a verseny-ellenőrzőlista, amely olyan egyszerű kérdések sorát tartalmazza, amelyek segítségével kiszűrhetőek a versenyt potenciálisan érintő jogszabályok. Ezen szűrő segítségével a közigazgatás korlátozott erőforrásait azokra a területekre lehet koncentrálni, ahol leginkább szükség van a versenyhatások értékelésének elvégzésére."
www.oecd.org/dataoecd/15/63/39680040.pdf


--------------------------------------------------
Note added at 23 óra (2008-02-18 14:16:22 GMT)
--------------------------------------------------

Kimaradt a "test". A mondat valahogy így lenne:

"A versenyellenőrző-listás vizsgálat arra utal(t), hogy egyszerű(sített) versenyhatás értékelés/vizsgálat is elegendő/megfelel."

A leírás, funkció hasonlósága alapján úgy tűnik, hogy competition filter ~ competition checklist. vö.: www.planningni.gov.uk/Corporate_Services/Consultation_Docum...
www.oecd.org/document/38/0,3343,en_2649_37463_39680550_1_1_...


István Hirsch
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: ezt a szöveget én is olvastam, viszont ebben a "verseny-ellenőrzőlista" kifejezést a "competition checklist"-re alkalmazzák Vagy a "competition filter test" és a "competition checklist" ugyanaz?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  juvera: Hatásvizsgálat előtti versenyellenőrzési szűrésnek lehet nevezni. A v.ellenőrző túl direktnek tűnik, mert nem a "verseny" ellenőrzése a fő cél.
3 hrs
  -> Igen, pontosan erről van szó, és az első előfordulásnál lehet, hogy ki kéne így írni.