KudoZ home » English to Hungarian » Education / Pedagogy

Cognitive Domain

Hungarian translation: megismerési tartomány (gondolkodási szint) / kognitív (értelmi) terület / kognitív tartomány


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Cognitive Domain
Hungarian translation:megismerési tartomány (gondolkodási szint) / kognitív (értelmi) terület / kognitív tartomány
Entered by: hollowman2

05:24 Sep 2, 2011
English to Hungarian translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
English term or phrase: Cognitive Domain
Ennek a kifejezésnek a fordításával vagyok gondban.
Benjamin Bloom amerikai pszichológus egyik tanulással kapcsolatos elméletében szerepel ez a kifejezés.

http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/bloom.html

Előre is köszönöm.
saringer
Hungary
megismerési tartomány (gondolkodási szint)
Explanation:
Értelemszerűen.

Ld.: http://pszk.nyme.hu/tamop412b/meres_ertekeles/bloomfle_taxon...
Selected response from:

hollowman2
Grading comment
Köszönöm a sok választ, a gondolkodási szint-nek fordítottam, a szövegkörnyezetbe jobbal beleillet, de a többi lehetőség is jó
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1kognitív tartomány
Ildiko Santana
5 +1megismerési tartomány (gondolkodási szint)
hollowman2
4 +2kognitív (értelmi) terület
Balázs Sudár
4kognitív terület/struktúra/domén
József Lázár


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
cognitive domain
kognitív terület/struktúra/domén


Explanation:
pl: Az anya név a magyar nyelvben egy összetett és több profilú kognitív tarto-
mányt (domént) hív elı. Langackert idézve: „A kognitív domén tapasztalatfajta,
egyszerő, illetve összetett fogalom, az egész tudás összetett rendszere, néha
észlelési tapasztalat. Minden nyelvi kifejezés egy vagy több kognitív domént hív
elı” (Langacker 1995: 167).
https://docs.google.com/viewer?url=http://c3.hu/~nyelvor/per...

József Lázár
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
cognitive domain
kognitív (értelmi) terület


Explanation:
Bloom taxonómiája (Bloom`s taxonomy)
A tanulás hierarchikus kerete, amely három területen alapul, ezek: az értelmi (kognitív), az érzelmi (affektív), illetve a pszichomotoros dimenzió. A kognitív területen belül hat tudásszint található: ismeret, megértés, alkalmazás, analízis, szintézis, és értékelés. Az érzelmi területen belül öt szint helyezkedik el: a jelenség befogadása, válaszadás a jelenségre, értékek kialakítása, az értékek rendezése, valamint az értékrendszer belső, jellemképző erővé alakítása (internalizálás). A pszichomotoros területen belül hét szint van: észlelés, készenlét, irányított válasz, mechanikus cselekvés, komplex nyilvánvaló cselekvések, alkalmazás és létrehozás (a pszichomotoros szinteket eredetileg nem Bloom alkotta meg).

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2011-09-02 05:37:29 GMT)
--------------------------------------------------

Ismertesse a kognitív terület céljait (Bloom-féle taxonómia)! Ismeret - minden emlékezetre támaszkodó teljesítmény (pl.: tények, elméletek) Megértés – minden olyan tanulói teljesítmény, amely bizonyítja, hogy az adott dolgot a tanuló felfogta. Alkalmazás – a megoldandó probléma egy eddig ismeretlen szituban jelenik meg, erre kell alkalmazni a már ismert mo.-i sémát. Analízis – felbontás részekre és logikai összefüggések felismerése. Szintézis – adott elemekből új mű létrehozása. Értékelés – Valamely dolog, személy megítélése szempontok figyelembe vételével.

ftp://jegyzet.sth.sze.hu/Upload/MA/cd/mt03mr...III/osszesker...

Balázs Sudár
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Edit Balazs
4 hrs

agree  Péter Radics
5 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
cognitive domain
megismerési tartomány (gondolkodási szint)


Explanation:
Értelemszerűen.

Ld.: http://pszk.nyme.hu/tamop412b/meres_ertekeles/bloomfle_taxon...


hollowman2
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Köszönöm a sok választ, a gondolkodási szint-nek fordítottam, a szövegkörnyezetbe jobbal beleillet, de a többi lehetőség is jó

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  amanda solymosi: much better solution than 'kognitív'
2 hrs
  -> Köszönöm!

neutral  Ildiko Santana: Sem terminológiai szempontból, sem "értelemszerűen" nem helyes, hisz a "kognitív" alatt jóval többet értünk, mint egyszerű "megismerést": ismeretszerzés, megértés, alkalmazás, elemzés, szintézis és értékelés.
1 day 22 hrs
  -> Tanulmányozásra ajánlom: "kognitív tudomány vagy megismeréstudomány"

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
cognitive domain
kognitív tartomány


Explanation:
Ilyen egyszerűen. Cognitive = kognitív, domain = tartomány. Külön-külön is és együtt is bevett fogalmak a pszichológiában, pszichiátriában, nyelvészetben és még több más területen.

"A tanulási eredmények megfogalmazásakor hasznos, ha az oktatási célok Bloom-féle taxonómiájára támaszkodunk. A gondolkozási viselkedés szintjeinek ezen osztályozása, illetve kategorizálása olyan kész struktúrát és terminológiát kínál, amely segíti a tanulási eredmények megfogalmazását. A legtöbb tanulási eredmény az ismeretek, a megértés, az alkalmazás, az elemzés, a szintézis és az értékelés terén elérendő eredményeket írja le. Ezt a területet kognitív tartománynak nevezzük. A másik két főterületet affektív tartománynak (attitűdök, érzelmek, értékek) és pszichomotoros tartománynak (testi, fizikai képességek) nevezzük."
oktataskepzes.tka.hu/link.php?linkId=334

"Langacker felfogásában a profilírozás szoros kapcsolatban áll a kognitív bázis fogalmával, amely olyan kognitív struktúrát képvisel, amely egy vagy több kognitív tartományból (kognitív doménből) tevődik össze. A kognitív tartományok alkotják rendezett tudásrendszerünket, amelyet egész életünkben folyamatosan hozunk létre, módosítunk, és amely, mint a külső világ reprezentációja, elképzelhetetlen nagyságú konceptuális hálózatot képez. Tehát, a domének a megismerési tapasztalatunk eredményei. ... A családi relációk hálózata, amelynek a beszéltudatában van, azt a kognitív tartományt (domént) jelenti, amely nélkülözhetetlen az olyan fogalmak megértéséhez, mint például nagybáty, nagynéni, unokaöcs, sógor, unokatestvér stb."
http://c3.hu/~nyelvor/period/1263/126307.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2011-09-02 08:37:07 GMT)
--------------------------------------------------

"A nyelvi interakció során érvényesülő szempontok kognitív feldolgozásából eredeztetve a stílus szociokulturális tényezőiként öt kognitív tartományt jellemez: a magatartás, a szituáció, az érték, az idő és a nyelvváltozatok tartományát. Ezek a tartományok kontinuumokat alkotnak, és különböző, nem éles határokkal elválasztott altartományokra oszlanak."
http://c3.hu/~nyelvor/period/1312/131211.pdf

Hajdu Sándor matematika-didaktikai taxonómiája
Általában a pedagógiai jelenségeket, köztük a matematika-didaktikai jelenségeket is a következő fázis és tartomány-térben lehet elhelyezni (Bloom taxonómiájának továbbfejlesztése).
Tartományok:
Értelmi (kognitív) tartomány
Érzelmi-akarati (affektív) tartomány
Pszichomotorikus tartomány"
http://zeus.nyf.hu/~szalonta/Amtik1_4.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 2 days1 hr (2011-09-04 07:04:12 GMT)
--------------------------------------------------

Néhány kapcsolódó kifejezés az (online) orvosi szótárból:
cognitive - kognitív
cognitive therapy - kognitív terápia
cognitive fidelity - kognitív hűség
cognitive modeling - kognitív modellezés
cognitive dimension - kognitív dimenzió
cognitive dissonance - kognitív dissonancia, kognitív disszonancia
cognitive development - kognitív fejlődés
cognitive architecture - kognitív architektúra
Mild cognitive disorder - Enyhe kognitív zavar, F06.7 (BNO-10)...
http://www.dbase.super55.com/index.php?code=3&pl=12&lang=hun...

A Magyar Virtuális Enciklopédiából:
Kognitív tudomány:
http://www.enc.hu/1enciklopedia/fogalmi/pszich_kog/kog_tud.h...
Kognitív pszichológia:
http://www.enc.hu/1enciklopedia/fogalmi/pszich_kog/kognitivp...

Ildiko Santana
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 36

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ValtBt
20 hrs
  -> Köszönöm!