High Definition pictures

Hungarian translation: nagy felbontású képek

English term or phrase:High Definition pictures
Hungarian translation:nagy felbontású képek
Entered by: SZM

09:39 Oct 22, 2005
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / TV
English term or phrase: High Definition pictures
Plasma Television is capable of displaying High Definition pictures from devices such as a High Definition Satellite Receiver or DVD Player.

A "definition" szó itt mit jelent?
SZM
nagy felbontású képek
Explanation:
HD – high definition

A HD mozaikszó feloldása az angol high definition, amely helyett magyarul a nagy felbontású formát használjuk. Fölmerül a kérdés, hogy mi köze a definíciónak a felbontáshoz.

Meglehetősen gyakori az angol „high definition” szerkezet előfordulása az informaikai, műszaki, technológiai szaknyelvben. A számítástechnikai hagyományoknak megfelelően gyakran használjuk rövidítve, mozaikszavasulva HD alakban. Legutóbb a „HD DVD” szerkezetben találkoztam vele, ami egyébként az új generációs, ún. kék lézeres technológiájú DVD rendszert jelenti. Ennek a technológiának az a leglényegesebb újítása, hogy a hagyományos DVD-k kapacitásához képes sokkal nagyobb adatmennyiséget lehet segítségükkel tárolni.

A „high definition” szerkezet magyarul ’nagy felbontást’ jelent, és jellemzően olyan eszközök jelzőjeként használjuk, amelyek a korábbi változatokhoz képes kifinomultabb minőségűek, aprólékosabb felbontásúak. Elterjedt már a 90-es évek végén a HD TV forma is, amely a mostanihoz képest sokkal nagyobb felbontású képet produkáló televízió technológiáját jelenti.

Felmerül a kérdés, hogy vajon hogy kerül a „high definition” kifejezésbe a definition utótag. A definition ős régen magyarosodott alakja a definíció, amelyről mindenkinek az iskolai, tudományos meghatározások jutnak az eszükbe. A „definíció” jelentésében a ’meghatározáson’ kívül még a pontosság is benne van, vagyis precízen fogalmazva a definíció ’pontos leírás’. Az informatikai szaknyelvben a „high definition” tehát a részleteket - pl. a képpontokat (pixeleket) – a legpontosabban leíró, meghatározó rendszereket, a nagy precizitású, különösen aprólékos kidolgozást jelenti.

Forrás: www.radio.hu
Selected response from:

fellner
Hungary
Grading comment
Bár a két egyforma válasz majdnem egyszerre jött, külön köszönöm a részletes magyarázatot.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +6nagy felbontású képek
fellner
5 +3nagy felbontású képek
xxxHungi


Discussion entries: 2





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
high definition pictures
nagy felbontású képek


Explanation:
Képfelbontás

xxxHungi
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 238

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Attila Széphegyi
24 mins

agree  Zoltán Kulcsár
39 mins

agree  Dr. Janos Annus: igen. A Műszaki szótár szerint: definition meghatározás, definíció; foto, opt képélesség; hang hangérzékelés tisztasága/élessége; rád feloldás, feloldóképesség (rádiólokátoré); szt képfelbontás; tv felbontóképesség
11 hrs

13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +6
high definition pictures
nagy felbontású képek


Explanation:
HD – high definition

A HD mozaikszó feloldása az angol high definition, amely helyett magyarul a nagy felbontású formát használjuk. Fölmerül a kérdés, hogy mi köze a definíciónak a felbontáshoz.

Meglehetősen gyakori az angol „high definition” szerkezet előfordulása az informaikai, műszaki, technológiai szaknyelvben. A számítástechnikai hagyományoknak megfelelően gyakran használjuk rövidítve, mozaikszavasulva HD alakban. Legutóbb a „HD DVD” szerkezetben találkoztam vele, ami egyébként az új generációs, ún. kék lézeres technológiájú DVD rendszert jelenti. Ennek a technológiának az a leglényegesebb újítása, hogy a hagyományos DVD-k kapacitásához képes sokkal nagyobb adatmennyiséget lehet segítségükkel tárolni.

A „high definition” szerkezet magyarul ’nagy felbontást’ jelent, és jellemzően olyan eszközök jelzőjeként használjuk, amelyek a korábbi változatokhoz képes kifinomultabb minőségűek, aprólékosabb felbontásúak. Elterjedt már a 90-es évek végén a HD TV forma is, amely a mostanihoz képest sokkal nagyobb felbontású képet produkáló televízió technológiáját jelenti.

Felmerül a kérdés, hogy vajon hogy kerül a „high definition” kifejezésbe a definition utótag. A definition ős régen magyarosodott alakja a definíció, amelyről mindenkinek az iskolai, tudományos meghatározások jutnak az eszükbe. A „definíció” jelentésében a ’meghatározáson’ kívül még a pontosság is benne van, vagyis precízen fogalmazva a definíció ’pontos leírás’. Az informatikai szaknyelvben a „high definition” tehát a részleteket - pl. a képpontokat (pixeleket) – a legpontosabban leíró, meghatározó rendszereket, a nagy precizitású, különösen aprólékos kidolgozást jelenti.

Forrás: www.radio.hu



    Reference: http://www.radio.hu/index.php?cikk_id=76051&rid=PT13TjVBVE0=
    Reference: http://www.hullamvadasz.hu/index.php3?enciklopedia=1&lexbetu...
fellner
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 32
Grading comment
Bár a két egyforma válasz majdnem egyszerre jött, külön köszönöm a részletes magyarázatot.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Meturgan: Habár nem te voltál az első, az idézett magyarázatok nagyon jók.
16 mins

agree  xxxHungi: Mi az, hogy jók?! Kitűnőek!
1 hr

agree  juvera: Kiváló magyarázat.
2 hrs

agree  Eva Ballentine
10 hrs

agree  Szilas Cseh
1 day 6 hrs

agree  Dr. Janos Annus: a magyarázat kitűnő, ennek felel meg az általam idézett szótár is.
1 day 21 hrs