KudoZ home » English to Hungarian » Electronics / Elect Eng

layer one or two compression

Hungarian translation: MPEG-1 Layer 1 vagy 2 (hang)tömörítés(i algoritmus)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:layer one or two compression
Hungarian translation:MPEG-1 Layer 1 vagy 2 (hang)tömörítés(i algoritmus)
Entered by: Zsanett Rozendaal-Pandur

11:15 Feb 15, 2006
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / MP3 player
English term or phrase: layer one or two compression
"...Player supports standard compressed MP3, please do not use layer one or two compression."

A problémamegoldás egyik pontja, ha az ember nem tudja lejátszani a sajátgyártasú MP3 fájlokat. Ezt adják meg okként.
Zsanett Rozendaal-Pandur
Hungary
MPEG-1 Layer 1 vagy 2 (hang)tömörítés(i algoritmus)
Explanation:
hu.wikipedia.org/wiki/MP3
Az MPEG–1/2 Layer 2-es kódolás fejlesztése a Fraunhofer IIS-A Digitális hangátviteli projektjének (DAB) keretében indult. Ezt a projektet az EU finanszírozta az EUREKA kutatási program keretében, mely leginkább EU–147 néven ismert.
Az EU–147 1987-től 1994-ig tartott. 1991-ben két javaslat került ki: Musicam (azaz a Layer II) illetve az ASPEC (amely az MP3-hoz hasonló). Ezek közül a Musicamet vitték tovább az egyszerűsége és hibarezisztenciájának köszönhetően.
Karlheinz Brandenburg, Jürgen Herre valamint munkacsoportjuk a Musicamből és az ASPEC-ből valamint saját ötleteiből alkotta meg az MP3-at azzal a céllal, hogy elérjék azt a minőséget 128 kbps-on, amit az MP2 tudott 192 kbps-on.
Mindkét algoritmust 1992-ben fejezték be az MPEG–1 részeként, az MPEG első munkafázisában, amelyik a ISO/IEC 11172–3-as szabványt eredményezte, melyet 1993-ban publikáltak. Az MPEG–2 munkálatai 1994-ben fejeződtek be és az ISO/IEC 13818–3-as szabványt eredményezték, mely 1995-ben jelent meg.
A veszteséges tömörítés hatékonysága alapvetően a bitsűrűségtől függ, azaz a bit mélységtől és a mintavételezési sűrűségtől. Gyakran használják a CD-k paramétereinek megfelelő bitsűrűséget (44,1 kHz és 2×16 bit), máskor a DAT paramétereit (48 kHz, 2×16 bit). Ez utóbbihoz tartozó tömörítési arány magas, amiből kitűnik a tömörítési arány problémáját a veszteséges tömörítési eljárásoknak.
Karlheinz Brandenburg a Suzanne Vega által szerzett Tom’s Diner című CD-t használta az MP3-as tömörítési algoritmus modellezésekor. A választás oka az album tisztasága és egyszerűsége volt, ami könnyen hallhatóvá tette a tömörítés által okozott változásokat a visszajátszások során.
A Fraunhofer hivatalos honlapja által közzétett tömörítési arányok és adatsűrűségek az MPEG-1 Layer 1, 2 és 3-hoz:
Layer 1: 384 kbps, 4:1 arány,
Layer 2: 192–256 kbps, 6:1­8:1 arány,
Layer 3: 112–128 kbps, 10:1­12:1 arány.
Ezek az adatok nem igazán alkalmazhatóak, mivelhogy:
a minőség nem csak a formátumtól, de a tömörítő által használt pszichoakusztikai modelltől is függ. A Layer 1-es tömörítők egy nagyon egyszerű modellt használnak, ezért a hű hangzás visszaadásához nagyobb bitsűrűség szükséges;
a Layer 1 384 kbps-on jobb, mint a Layer 2 192–256 kbps-on;
a Layer 3 112–128 kbps-on rosszabb, mint a Layer 2 192–256 kbps-on.
Reálisabb arányok:
Layer 1: 384 kbps – kitűnő,
Layer 2: 256–320 kbps – kitűnő; 224–256 kbps – igen jó; 192–224 kbps – jó; nem ajánlott 160 kbps alatt használni,
Layer 3: 224–256 kbps – kitűnő; 192–224 kbps – igen jó; 160–192 – jó; nem ajánlott 128 kbps alatt használni.
Az MP3 formátum algoritmusa hibrid-transzformációt alkalmaz, hogy az idő-beosztásos jelet frekvencia-beosztásos jellé alakítsa:
32 sávos többfázisú szűrő;
36 vagy 12 beosztású MDCT, méretének megválasztása független az alsávtól; és
redukciós végfeldolgozás
használatával.
[szerkesztés]
Az MP2 és MP3 terjedése az interneten
1993 októberében MP2 fájlok jelentek meg az interneten, legtöbbször a Xing MPEG Audio Playerrel és egy későbbi UNIX-os programmal, melyet MAPlay-nek neveztek. Kezdetben a Xing Encoder volt az egyetlen program az MP2 fájlok készítésére melyet a CDDA2WAV nevű CD ripper (hang CD-k számítógépre való másolásához) programmal használtak.
Selected response from:

HalmoforBT
Grading comment
Köszönöm, ennél maradtam.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1MPEG-1 Layer 1 vagy 2 (hang)tömörítés(i algoritmus)HalmoforBT
5 -1magyarázatZoltán Medgyesi


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
magyarázat


Explanation:
Itt az MPEG szabvány "rétegeiről", részeiről van szó: Layer 1, 2 és 3. A 3. réteget használják hangtömörítésre, az MPEG Layer 3 lett az MP3.
A fordítás pl. az első vagy második rétegbeli tömörítést nem támogatja lehet.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-02-15 13:07:00 GMT)
--------------------------------------------------

http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-1

Zoltán Medgyesi
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  HalmoforBT: A Layer 1 és Layer 2 is hangtömörítés.
1 hr

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
MPEG-1 Layer 1 vagy 2 (hang)tömörítés(i algoritmus)


Explanation:
hu.wikipedia.org/wiki/MP3
Az MPEG–1/2 Layer 2-es kódolás fejlesztése a Fraunhofer IIS-A Digitális hangátviteli projektjének (DAB) keretében indult. Ezt a projektet az EU finanszírozta az EUREKA kutatási program keretében, mely leginkább EU–147 néven ismert.
Az EU–147 1987-től 1994-ig tartott. 1991-ben két javaslat került ki: Musicam (azaz a Layer II) illetve az ASPEC (amely az MP3-hoz hasonló). Ezek közül a Musicamet vitték tovább az egyszerűsége és hibarezisztenciájának köszönhetően.
Karlheinz Brandenburg, Jürgen Herre valamint munkacsoportjuk a Musicamből és az ASPEC-ből valamint saját ötleteiből alkotta meg az MP3-at azzal a céllal, hogy elérjék azt a minőséget 128 kbps-on, amit az MP2 tudott 192 kbps-on.
Mindkét algoritmust 1992-ben fejezték be az MPEG–1 részeként, az MPEG első munkafázisában, amelyik a ISO/IEC 11172–3-as szabványt eredményezte, melyet 1993-ban publikáltak. Az MPEG–2 munkálatai 1994-ben fejeződtek be és az ISO/IEC 13818–3-as szabványt eredményezték, mely 1995-ben jelent meg.
A veszteséges tömörítés hatékonysága alapvetően a bitsűrűségtől függ, azaz a bit mélységtől és a mintavételezési sűrűségtől. Gyakran használják a CD-k paramétereinek megfelelő bitsűrűséget (44,1 kHz és 2×16 bit), máskor a DAT paramétereit (48 kHz, 2×16 bit). Ez utóbbihoz tartozó tömörítési arány magas, amiből kitűnik a tömörítési arány problémáját a veszteséges tömörítési eljárásoknak.
Karlheinz Brandenburg a Suzanne Vega által szerzett Tom’s Diner című CD-t használta az MP3-as tömörítési algoritmus modellezésekor. A választás oka az album tisztasága és egyszerűsége volt, ami könnyen hallhatóvá tette a tömörítés által okozott változásokat a visszajátszások során.
A Fraunhofer hivatalos honlapja által közzétett tömörítési arányok és adatsűrűségek az MPEG-1 Layer 1, 2 és 3-hoz:
Layer 1: 384 kbps, 4:1 arány,
Layer 2: 192–256 kbps, 6:1­8:1 arány,
Layer 3: 112–128 kbps, 10:1­12:1 arány.
Ezek az adatok nem igazán alkalmazhatóak, mivelhogy:
a minőség nem csak a formátumtól, de a tömörítő által használt pszichoakusztikai modelltől is függ. A Layer 1-es tömörítők egy nagyon egyszerű modellt használnak, ezért a hű hangzás visszaadásához nagyobb bitsűrűség szükséges;
a Layer 1 384 kbps-on jobb, mint a Layer 2 192–256 kbps-on;
a Layer 3 112–128 kbps-on rosszabb, mint a Layer 2 192–256 kbps-on.
Reálisabb arányok:
Layer 1: 384 kbps – kitűnő,
Layer 2: 256–320 kbps – kitűnő; 224–256 kbps – igen jó; 192–224 kbps – jó; nem ajánlott 160 kbps alatt használni,
Layer 3: 224–256 kbps – kitűnő; 192–224 kbps – igen jó; 160–192 – jó; nem ajánlott 128 kbps alatt használni.
Az MP3 formátum algoritmusa hibrid-transzformációt alkalmaz, hogy az idő-beosztásos jelet frekvencia-beosztásos jellé alakítsa:
32 sávos többfázisú szűrő;
36 vagy 12 beosztású MDCT, méretének megválasztása független az alsávtól; és
redukciós végfeldolgozás
használatával.
[szerkesztés]
Az MP2 és MP3 terjedése az interneten
1993 októberében MP2 fájlok jelentek meg az interneten, legtöbbször a Xing MPEG Audio Playerrel és egy későbbi UNIX-os programmal, melyet MAPlay-nek neveztek. Kezdetben a Xing Encoder volt az egyetlen program az MP2 fájlok készítésére melyet a CDDA2WAV nevű CD ripper (hang CD-k számítógépre való másolásához) programmal használtak.


HalmoforBT
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 442
Grading comment
Köszönöm, ennél maradtam.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  fellner: Ez a hivatalos neve, magyar fordításával én még nem találkoztam.
2 hrs
  -> köszönöm