KudoZ home » English to Hungarian » Engineering (general)

unfunded maintenance liability (UML)

Hungarian translation: fedezetlen karbantartási kötelezettség (FKK)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:unfunded maintenance liability (UML)
Hungarian translation:fedezetlen karbantartási kötelezettség (FKK)
Entered by: Péter Tófalvi

11:16 Dec 15, 2010
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
English term or phrase: unfunded maintenance liability (UML)
"The primary reason PM systems fail is because the concept of unfunded maintenance liability (UML) costs is not understood. UML costs are the past maintenance sins that must be dealt with on a current basis. UMLs refer to the equipment that has been neglected for years and must be rebuilt. A plant cannot focus all resources on the UML problem and expect to transition to a PM system. There are not enough resources to perform both tasks."
Péter Tófalvi
Hungary
fedezetlen karbantartási költségek
Explanation:
Unfunded liability:
That is not covered by an asset of equal or greater value.
http://www.businessdictionary.com/definition/unfunded-liabil...
Unfunded (accrual) liability: The “unfunded” element of this definition is the extent to which the accrued liability exceeds the assets of the system.
A kifejezés két eleme így tartozik egymáshoz: unfunded liability + maintenance. Előbbi a fedezet nélküli fizetési kötelezettség - azaz leegyszerűsítve költség -, az utóbbi karbantartás. Az unfunded maintenance liability szerintem magyarul azt jelenti, hogy nem hoztak létre karbantartási célra külön alapot, nem képeztek elkülönített tartalékot, tehát fedezetet nélküli karbantartási költségekről van szó. A fund a finanszírozási alapot jelenti, a resources pedig a forrásokat. Tehát a "plant cannot focus all resources on the UML problem" azt jelenti, hogy az üzem nem összpontosíthatja összes forrását a karbantartásra elkülönített alap hiányából eredő problémákra. A "there are not enough resources" is azt jelenti, hogy nincs elegendő fedezet (a karbantartások (maintenance, M) és megelőző karbantartások (preventive maintenance, PM) elvégzésére.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2010-12-15 18:11:50 GMT)
--------------------------------------------------

Esetleg a Merriam-Webster szócikke is hasznos lehet:
unfunded:
- not funded (e.g. an unfunded debt)
- not provided with funds (e.g. unfunded schools)
Selected response from:

Ildiko Santana
United States
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3fedezetlen karbantartási költségek
Ildiko Santana
5megalapozatlan karbantartási kötelezettség
Andras Szekany
4elmaradt karbantartás(i munkák) költsége
István Hirsch
4függőben levő üzemfenntartási költségek/terhek
Julia Prazsmary


Discussion entries: 21





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
unfunded maintenance liability (uml)
függőben levő üzemfenntartási költségek/terhek


Explanation:
- a karbantartások sorozatos elhanyagolása által ez a funkció károsult.

Az üzemfenntartás funkciója, alapvető formái

Az üzemfenntartás rendeltetése a vállalatnál a tárgyi eszközök műszaki állapotának folyamatos fenntartása. Az üzemfenntartás a tárgyi eszközök működőképességén keresztül gondoskodik a termelés fenntartásáról

* rendszeres ellenőrzés,
* karbantartás, javítás, felújítás,
* pótlólagos korszerűsítések útján.

http://www.penzugysziget.hu/index.php? option=com_content&v...

Julia Prazsmary
Romania
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
unfunded maintenance liability (uml)
fedezetlen karbantartási költségek


Explanation:
Unfunded liability:
That is not covered by an asset of equal or greater value.
http://www.businessdictionary.com/definition/unfunded-liabil...
Unfunded (accrual) liability: The “unfunded” element of this definition is the extent to which the accrued liability exceeds the assets of the system.
A kifejezés két eleme így tartozik egymáshoz: unfunded liability + maintenance. Előbbi a fedezet nélküli fizetési kötelezettség - azaz leegyszerűsítve költség -, az utóbbi karbantartás. Az unfunded maintenance liability szerintem magyarul azt jelenti, hogy nem hoztak létre karbantartási célra külön alapot, nem képeztek elkülönített tartalékot, tehát fedezetet nélküli karbantartási költségekről van szó. A fund a finanszírozási alapot jelenti, a resources pedig a forrásokat. Tehát a "plant cannot focus all resources on the UML problem" azt jelenti, hogy az üzem nem összpontosíthatja összes forrását a karbantartásra elkülönített alap hiányából eredő problémákra. A "there are not enough resources" is azt jelenti, hogy nincs elegendő fedezet (a karbantartások (maintenance, M) és megelőző karbantartások (preventive maintenance, PM) elvégzésére.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2010-12-15 18:11:50 GMT)
--------------------------------------------------

Esetleg a Merriam-Webster szócikke is hasznos lehet:
unfunded:
- not funded (e.g. an unfunded debt)
- not provided with funds (e.g. unfunded schools)

Ildiko Santana
United States
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 19
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxdenny
36 mins
  -> Köszönöm

agree  Tradeuro Language Services
1 day 1 hr
  -> Köszönöm

agree  juvera
2 days 20 hrs
  -> Köszönöm

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
unfunded maintenance liability (uml)
megalapozatlan karbantartási kötelezettség


Explanation:
nem számviteli szakkifejezésről van szó, még, ha SAP (PM) is....(?)

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2010-12-15 19:20:00 GMT)
--------------------------------------------------

nem figyeltek rá, amit írtam. Azt írtam, h ... kötelezettség. Nem költség. Vagyis elmaradt - bármilyen okból is - és ezért még mindig kötelezettség. Megalapozatlan, mert sincs rá péz. Ez már azért erős....

Andras Szekany
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 96

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ildiko Santana: Csak egy apró O betű a különbség: unfunded= not funded (an unfunded debt), not provided with funds (unfunded schools) (fedezet nélküli). UnfOunded= lacking a sound basis, groundless, unwarranted (unfounded accusation) (megalapozatlan)
4 hrs

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
unfunded maintenance liability (uml)
elmaradt karbantartás(i munkák) költsége


Explanation:

Deferred maintenance, often referred to as unfunded or unaccomplished maintenance or backlog, has not been a popular or frequently discussed topic in the literature.
http://tiny.cc/ubaaf

A backlog el nem végzett, felhalmozódó munkákat jelent, sok helyen magyarul „elmaradt és felhalmozódó karbantartás”-ról van szó, bár ez a kifejezés láthatólag egyetlen forrásból ered.


--------------------------------------------------
Note added at 2 nap5 óra (2010-12-17 16:54:54 GMT)
--------------------------------------------------

Új javaslat: halasztott/elmaradt karbantartási ráfordítások költsége

--------------------------------------------------
Note added at 3 nap22 óra (2010-12-19 09:41:11 GMT)
--------------------------------------------------

Könyvelési ABC – Gyakori hibák

Az elmaradt karbantartások miatti ráfordításokat is felújításként számolták el.

http://tinyurl.com/32tjq2m

Az elmaradt karbantartások és hatásaik beazonosítása azért fontos kérdés, mert – ahogyan azt a fogalmak ismertetésénél láthattuk – a számviteli törvény külön kiemeli, hogy az elmaradt karbantartások hosszú idő utáni együttes bepótlása a munkálatok esetleges nagy összegétől
függetlenül sem minősül felújításnak. Ennek oka pedig éppen az, ami a következő oldalon lévő ábrából szemléletesen kitűnik, miszerint az elmaradt karbantartások egyszeri bepótlása gyakorlatilag „csak” az eredeti életpályára helyezi vissza az adott épületet, azonban az eredetileg eltervezetthez képest olyan többletértéket, ami egy felújítás legfontosabb jellemzője, nem ad az épülethez. (A példában 2003 körül kezdik hanyagolni a karbantartást,
majd az emiatt rossz állapotba került épületet 2025-ben – köznyelvi használattal – „újítják fel”. Látható azonban, hogy ez nem felújítás, hanem csak az elmaradt karbantartások
pótlása.)
www.complex.hu/show_file.php?id=67

Tárgyi eszköz felújításának fogalma
Nem minősül felújításnak az elmaradt és felhalmozott karbantartás egyidőben való ... ami miatt az eszköz értéke és használhatósága jelentősen csökken, ... A karbantartás költségei a tárgyév ráfordításai között kerülnek elszámolásra.
www.mail-archive.com/.../T__rgyi_eszk__z_fel__j__t__s__nak_...


István Hirsch
Specializes in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 23
Notes to answerer
Asker: liability=kötelezettség Minden szótárban benne van.