KudoZ home » English to Hungarian » Finance (general)

eight standard deviation

Hungarian translation: nyolc szigmás / nyolcszoros szórásnak megfelelő (esemény)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:eight standard deviation
Hungarian translation:nyolc szigmás / nyolcszoros szórásnak megfelelő (esemény)
Entered by: Andrea Garamvölgyi

20:20 Jan 18, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / kifejezés
English term or phrase: eight standard deviation
.... event, which should never happen.

Gondolom, hogy nem a szóráshoz van szó szerint köze...
Értem én, és gondolom, hogy valami elvonatkoztatott megfelelője lehet, de nem jövök rá mi lenne a legfrappánsabb.
Esetleg van rá egy bevett fordulat?
Andrea Garamvölgyi
Hungary
nyolc szigmás / nyolcszoros szórásnak megfelelő (esemény)
Explanation:
Nem vagyok benne biztos, hogy erről van szó, csak egy megérzés.
Mindenesetre a Mindentudás Egyetemén volt erről egy előadás, lehet, hogy témába vág Neked:

Az 1987. október 19-i Fekete Hétfő az egész pénzügyi világ megrázó élményévé vált (12. ábra). Ha a New York-i Tőzsde e napon bekövetkezett több mint 20%-os esését egy normális eloszlást követő változó kilengésének akarjuk felfogni, akkor azt kell hinnünk, hogy ezen a napon egy 35-szörös szórásnak megfelelő esemény következett be! A normális eloszlás szerint azonban egy 35 szigmás esemény valószínűsége annyira csekély, hogy az egész Univerzum története sem elég hosszú ahhoz, hogy akár egyetlen alkalommal is megfigyelhessük. A nem is oly ritkán előforduló, anomálisan nagy tőzsdei kilengéseket csak akkor tudjuk értelmezni, ha feladjuk a normális eloszlás feltevését. Arra, hogy ezt a következtetést tömegesen elfogadja a pénzügyi szakma, csak a 80-as évek végén, a 90-es évek elején érett meg a helyzet.
Selected response from:

Judit Darnyik
Hungary
Grading comment
Köszi Judit!
/Még 1,5 hét a leadásig! ;-)/
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4lásd...novist
3kb. nulla valószinűségxxxdenny
2nyolc szigmás / nyolcszoros szórásnak megfelelő (esemény)
Judit Darnyik


Discussion entries: 1





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
lásd...


Explanation:
azt jelenti, hogy az eloszlási görbén ez a jelenség az átlagtól 8 SD-re van, azaz nagyon ritka (mint pl. a 210-es IQ-jú ember)
a frappáns fordításhoz az egész mondat kéne

novist
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kb. nulla valószinűség


Explanation:
ez egyszersmind annak a valószinűsége, hogy egy ilyen kifejezésre van bevett forditás...

xxxdenny
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 66
Notes to answerer
Asker: :-D


16 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
nyolc szigmás / nyolcszoros szórásnak megfelelő (esemény)


Explanation:
Nem vagyok benne biztos, hogy erről van szó, csak egy megérzés.
Mindenesetre a Mindentudás Egyetemén volt erről egy előadás, lehet, hogy témába vág Neked:

Az 1987. október 19-i Fekete Hétfő az egész pénzügyi világ megrázó élményévé vált (12. ábra). Ha a New York-i Tőzsde e napon bekövetkezett több mint 20%-os esését egy normális eloszlást követő változó kilengésének akarjuk felfogni, akkor azt kell hinnünk, hogy ezen a napon egy 35-szörös szórásnak megfelelő esemény következett be! A normális eloszlás szerint azonban egy 35 szigmás esemény valószínűsége annyira csekély, hogy az egész Univerzum története sem elég hosszú ahhoz, hogy akár egyetlen alkalommal is megfigyelhessük. A nem is oly ritkán előforduló, anomálisan nagy tőzsdei kilengéseket csak akkor tudjuk értelmezni, ha feladjuk a normális eloszlás feltevését. Arra, hogy ezt a következtetést tömegesen elfogadja a pénzügyi szakma, csak a 80-as évek végén, a 90-es évek elején érett meg a helyzet.


    Reference: http://www.mindentudas.hu/mindentudasegyeteme/kondor/2004052...
Judit Darnyik
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 32
Grading comment
Köszi Judit!
/Még 1,5 hét a leadásig! ;-)/