KudoZ home » English to Hungarian » Finance (general)

The Bank may reduce this risk by matching the repricing of assets and liabilitie

Hungarian translation: A bank csökkentheti ezt a kockázatot az eszközök és források átárazásának összehangolásával


13:51 Feb 20, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Finance (general) / banking
English term or phrase: The Bank may reduce this risk by matching the repricing of assets and liabilitie
The text is about managing the interest rate risk of the bank.
The whole quote follows:

The Bank may reduce this risk by matching the repricing of assets and liabilities with derivatives and pricing/maturity techniques.
gyorfek
Hungarian translation:A bank csökkentheti ezt a kockázatot az eszközök és források átárazásának összehangolásával
Explanation:
Mivel a mondat szerkezete nem tiszta, ezért hogy tuti legyen, megkérdeztem a férjemet, aki ezen a területen dolgozik, imígyen:
"The Bank may reduce this risk by matching the repricing of assets and liabilities with derivatives and pricing/maturity techniques.

What is matched with what here?
A: The repricing of assets with the repricing of liabilities (using
derivatives and pricing/maturity techniques)?
OR
B: The (repricing of assets and liabilities) is matched with
(derivatives and pricing/maturity techniques)???

Which one makes sense from the financial point of view? (I think A)"

Válasz:
"I agree with you, 'A' seems to make more sense. Whoever wrote it should be shot though. There's no excuse for writing such a poorly constructed and ambiguous sentence."

Ez alapján az angol mondat így értendő:
"The Bank may reduce this risk by matching the repricing of assets with the repricing of liabilities using derivatives and pricing/maturity techniques."
Így a javaslatom az egész mondat fordítására:
"A bank csökkentheti ezt a kockázatot az eszközök és források átárazásának összehangolása révén, derivatívák és árazási/lejárati technikák alkalmazásával."
Vagy, talán még jobb:
"A bank csökkentheti ezt a kockázatot az eszközök és források összehangolt átárazása révén, derivatívák és árazási/lejárati technikák alkalmazásával."

Különben az összehangolás helyett esetleg megfontolandó az egyeztetés vagy a megfeleltetés is, a pontos technika ismeretében.

--------------------------------------------------
Note added at 9 óra (2008-02-20 23:40:41 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Továbbfolytatva a témát, értékelés után, mivel a teljes paragrafus akkor került napvilágra, és annak fényében változik az értelmezés. (Ezért kell a lehető legtöbb szövegkörnyezetet megadni a kérdés feltevésekor...)
Naszóval, itt leírnak egy problémát, és azt, hogy arra milyen megoldást alkalmaznak. Röviden összefoglalva, a "repricing of assets and liabilities" a probléma, a megoldás pedig a "derivatives and pricing/maturity techniques".
Arról van szó, hogy a bank eszközei és forrásai között is vannak kamatkockázatnak kitett elemek. Ezek "kitettsége" azonban nem egyezik. Ideális esetben a kamatkockázatnak kitett eszközök és források mennyisége, a kockázat fajtája, a lejárati idők, és a kamatláb-módosítások időpontjai megegyeznek. Ekkor nincs kockázat. Sajnos a gyakorlatban ilyen nincs.
Erről a problémáról szól a bekezdés első két mondata. Ott azt mondja, hogy az adott időszakban lejáró vagy átárazásra kerülő tételek (nem a bank árazza át őket, hanem az adott eszköz a fajtája szerint átárazódik bizonyos időpontokban, pl. mert változó kamatlábbal rendelkezik) mennyisége nem egyezik meg az eszköz- és a forrásoldalon, és ez adja a kamatkockázatot. Ezt a kockázatot lehet csökkenteni (nem véletlen, hogy nem azt írják, hogy kivédeni, mert teljesen kivédeni nem lehet) a derivatívák és az árazási/lejárati technikák alkalmazásával.
Ez miért más, mint az előző, "A" javaslatom?
Azért, mert a "repricing" nem aktív, hanem passzív értelmű, vagyis nem a bank áraz át, hanem átárazásra kerülnek, természetüknél fogva, mind az eszközök, mind a források, és az ebből eredő kockázat csökkentésére használják a derivatívákat stb.
Szóval a B értelmezés a jó.
A javaslatom a teljes mondatra így szól:
"A bank csökkentheti az eszközök és források átárazásából eredő kockázatot derivatívák és árazási/lejárati technikák alkalmazásával."

Igen, a "matching" nem szerepel szó szerint, mert itt nem összehangolás stb. az értelme, hanem a kockázat "ellensúlyozása", úgymond, és az ott van az alkalmazásával "val"-jában.
Ha még szebben akarod, akkor "alkalmazása révén" legyen a vége.
Selected response from:

Katalin Horváth McClure
United States
Grading comment
A teljes bekezdés szövege alapján, azt hiszem, Kati változata a jó:

Interest rate risk is measured by the extent to which changes in market interest rates impact on the interest margins. Gaps in the value of assets, liabilities and off-balance sheet instruments that mature or reprice in a given period generate interest risk. The Bank may reduce this risk by matching the repricing of assets and liabilities with derivatives and pricing/maturity techniques.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1a bank ezt a kockázatot csökkentheti...
Eva Blanar
4 +1A bank csökkentheti ezt a kockázatot az eszközök és források átárazásának összehangolásával
Katalin Horváth McClure
3ld. alabb
pantea kati


Discussion entries: 3





  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
the bank may reduce this risk by matching the repricing of assets and liabilitie
ld. alabb


Explanation:
A bank csokkentheti ezt a kockazatot, osszepaszitva az aktivak es passzivak ujraarazasat a derivalt(leszarmaztatott) arazasi/kifejlettsegi teknikakkal.

Nem a szakteruletem csak probalkoztam.

pantea kati
Germany
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
the bank may reduce this risk by matching the repricing of assets and liabilities
A bank csökkentheti ezt a kockázatot az eszközök és források átárazásának összehangolásával


Explanation:
Mivel a mondat szerkezete nem tiszta, ezért hogy tuti legyen, megkérdeztem a férjemet, aki ezen a területen dolgozik, imígyen:
"The Bank may reduce this risk by matching the repricing of assets and liabilities with derivatives and pricing/maturity techniques.

What is matched with what here?
A: The repricing of assets with the repricing of liabilities (using
derivatives and pricing/maturity techniques)?
OR
B: The (repricing of assets and liabilities) is matched with
(derivatives and pricing/maturity techniques)???

Which one makes sense from the financial point of view? (I think A)"

Válasz:
"I agree with you, 'A' seems to make more sense. Whoever wrote it should be shot though. There's no excuse for writing such a poorly constructed and ambiguous sentence."

Ez alapján az angol mondat így értendő:
"The Bank may reduce this risk by matching the repricing of assets with the repricing of liabilities using derivatives and pricing/maturity techniques."
Így a javaslatom az egész mondat fordítására:
"A bank csökkentheti ezt a kockázatot az eszközök és források átárazásának összehangolása révén, derivatívák és árazási/lejárati technikák alkalmazásával."
Vagy, talán még jobb:
"A bank csökkentheti ezt a kockázatot az eszközök és források összehangolt átárazása révén, derivatívák és árazási/lejárati technikák alkalmazásával."

Különben az összehangolás helyett esetleg megfontolandó az egyeztetés vagy a megfeleltetés is, a pontos technika ismeretében.

--------------------------------------------------
Note added at 9 óra (2008-02-20 23:40:41 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Továbbfolytatva a témát, értékelés után, mivel a teljes paragrafus akkor került napvilágra, és annak fényében változik az értelmezés. (Ezért kell a lehető legtöbb szövegkörnyezetet megadni a kérdés feltevésekor...)
Naszóval, itt leírnak egy problémát, és azt, hogy arra milyen megoldást alkalmaznak. Röviden összefoglalva, a "repricing of assets and liabilities" a probléma, a megoldás pedig a "derivatives and pricing/maturity techniques".
Arról van szó, hogy a bank eszközei és forrásai között is vannak kamatkockázatnak kitett elemek. Ezek "kitettsége" azonban nem egyezik. Ideális esetben a kamatkockázatnak kitett eszközök és források mennyisége, a kockázat fajtája, a lejárati idők, és a kamatláb-módosítások időpontjai megegyeznek. Ekkor nincs kockázat. Sajnos a gyakorlatban ilyen nincs.
Erről a problémáról szól a bekezdés első két mondata. Ott azt mondja, hogy az adott időszakban lejáró vagy átárazásra kerülő tételek (nem a bank árazza át őket, hanem az adott eszköz a fajtája szerint átárazódik bizonyos időpontokban, pl. mert változó kamatlábbal rendelkezik) mennyisége nem egyezik meg az eszköz- és a forrásoldalon, és ez adja a kamatkockázatot. Ezt a kockázatot lehet csökkenteni (nem véletlen, hogy nem azt írják, hogy kivédeni, mert teljesen kivédeni nem lehet) a derivatívák és az árazási/lejárati technikák alkalmazásával.
Ez miért más, mint az előző, "A" javaslatom?
Azért, mert a "repricing" nem aktív, hanem passzív értelmű, vagyis nem a bank áraz át, hanem átárazásra kerülnek, természetüknél fogva, mind az eszközök, mind a források, és az ebből eredő kockázat csökkentésére használják a derivatívákat stb.
Szóval a B értelmezés a jó.
A javaslatom a teljes mondatra így szól:
"A bank csökkentheti az eszközök és források átárazásából eredő kockázatot derivatívák és árazási/lejárati technikák alkalmazásával."

Igen, a "matching" nem szerepel szó szerint, mert itt nem összehangolás stb. az értelme, hanem a kockázat "ellensúlyozása", úgymond, és az ott van az alkalmazásával "val"-jában.
Ha még szebben akarod, akkor "alkalmazása révén" legyen a vége.

Katalin Horváth McClure
United States
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 220
Grading comment
A teljes bekezdés szövege alapján, azt hiszem, Kati változata a jó:

Interest rate risk is measured by the extent to which changes in market interest rates impact on the interest margins. Gaps in the value of assets, liabilities and off-balance sheet instruments that mature or reprice in a given period generate interest risk. The Bank may reduce this risk by matching the repricing of assets and liabilities with derivatives and pricing/maturity techniques.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Blanar: tökéletes! :)
12 mins

38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
the bank may reduce this risk by matching the repricing of assets and liabilitie
a bank ezt a kockázatot csökkentheti...


Explanation:
... az eszközök és a források átárazással történő összeillesztésével

"aktívák és passzívák" összeillesztése is, de a szokásos elnevezés a bankszakmában az eszköz-forrás

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-02-20 16:49:10 GMT)
--------------------------------------------------

Katinak igaza van: nem az átárazással akarják a lejárati struktúrát összhangba hozni, hanem az eszközök és a források átárazását akarják összhangba hozni a származékos termékekkel és ehhez az árazási/lejárati technikákat használják fel.
Egy kicsit furcsa a mondat, de az biztos, hogy a lejárati struktúra a központi elem (ez a bank számára a legfontosabb) - a derivatívák ehhez eszközök, ahogy az árazás is, meg egyéb cash flow menedzselési megoldások.

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2008-02-21 08:58:21 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Katinál már nem tudok hozzáírni a szövegemhez, de én nem látok olyan igen nagy különbséget az A javaslata és a B javaslata között, tudniillik az átárazódás folyamatos, de nem kizárólagosan passzív, lehetnek - főleg a forrásgyűjtésnél, de a kihelyezéseknél is - kifejezetten "aktív" lépések, de azokkal szemben is szükség lehet az opciós és határidős ügyletek által biztosított védelemre (mert ugye hátha mégse kellett volna ilyen kedvező konstrukciókat kínálnunk).
Mindenesetre annak külön örülök, hogy Kati is ócskának találja a mondatot, de az előző mondatokkal együtt már több kijön belőle, és abban egyetértek, hogy ebben a kontextusban jóval több itt az átárazódás, mint az árazás.

Eva Blanar
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 374

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrea Szabados: v. összehangolása, harmonizálása
13 mins
  -> igaz, én a saját szakállamra összehangolást írnék :))

neutral  Katalin Horváth McClure: De szerintem nem átárazással történő összehangolás ez, hanem az átárazást kell összehangolni (matching the repricing). Szerintem félreértelmezed: amit írsz, az a "B" értelmezéshez hasonlít. /Vissza a babaruha, a teljes szöveg ismeretében.
1 hr
  -> húha, igazad van, a teljes mondattal együtt lehet, hogy másképp kéne...