KudoZ home » English to Hungarian » Insurance

subrogation

Hungarian translation: Megtérítési igény


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:subrogation
Hungarian translation:Megtérítési igény

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
08:54 Nov 22, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Law/Patents - Insurance
Additional field(s): Law: Contract(s), Law (general)
English term or phrase: subrogation
Definition from Insurance Information Institute:
The legal process by which an insurance company, after paying a loss, seeks to recover the amount of the loss from another party who is legally liable for it.

Example sentence(s):
  • Subrogation may also be employed when your insurer settles your collision claim for damage to your vehicle due to another driver’s negligence. insurance.freeadvice.com
  • The collateral source asserting a subrogation claim will not be entitled to greater rights than those possessed by the person who was entitled to receive the initial benefits. findlaw.com
  • A waiver of subrogation clause is placed in the professional services contract to minimize lawsuits and claims among the parties. International Risk Management Institute
Glossary-building KudoZ




This question was created by:
Enrique
Enrique
Argentina


This question is closed

Megtérítési igény
Definition:
A megtérítési igény kizárólag a felelősségbiztosítási szerződéshez kapcsolódik, amely lehetővé teszi, hogy a biztosító saját biztosítottjától követelje a károsultnak megfizetett kártérítési összeget, amennyiben a kárt a biztosított szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartásával okozta.
Selected response from:

HLS Ltd.
United Kingdom
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2Megtérítési igényHLS Ltd.
5jogátruházásTibor Rozsahegyi
4jogutódlás
Blanka Nagy


Discussion entries: 1





  

Translations offered


60 days   confidence: Answerer confidence 5/5
jogátruházás


Definition from own experience or research:
A „subrogatio” kifejezés valamely személy vagy dolog másikkal történő felváltását jelenti.

Example sentence(s):
  • X, amely kifizette azokat a biztosítási követeléseket, amelyekkel Y tartozott, eljárást indított Z előtt a megtámadott határozat hatályon kívül helyezése érdekében, azon az alapon, hogy a határozat csökkenti az Y-nal szembeni saját, jogátruházással megszerzett követeléseinek kielégítésére alkalmas vagyont. X, which paid the insurance moneys owed by Y, brought an action before the Z for annulment of the contested decision, on the ground that that decision cut into the assets capable of covering the claim held by it by subrogation with regard to Y. - eur-lexikon  

Explanation:
Szemben azzal, amit a szó eredete (subrogare) sugall, a „subrogatio” nem római eredetű, hanem a kánonjogból kölcsönzött kifejezés. A római jog csupán két jól körülhatárolt esetben ismerte el egy személynek egy másik személlyel fizetés céljából történő helyettesítését: a keresetindítási jognak a biztosítékot nyújtóra történő átszállásakor, és a successio in locum esetében, amely lehetővé tette, hogy a rangsorban hátrább álló zálogjogosultra szálljanak a korábbi rangsorú jelzálogjogosult jogai, amennyiben az előbbi ez utóbbi követelését megfizette.
Tibor Rozsahegyi
Canada
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

219 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
jogutódlás


Definition from Magyar Köztársaság Kormánya, H/6200 :
7. Cikk
Jogutódlás

1. Amennyiben az egyik Szerződő Fél vagy annak kijelölt ügynöksége a másik Szerződő Fél területén megvalósult beruházásra vonatkozóan nem kereskedelmi kockázatok ellen adott biztosítási garanciája keretében saját beruházóinak kifizetést teljesít, az utóbbi Szerződő Fél elismeri:

a) a beruházó által bármilyen jogának vagy követelésének átruházását az előbbi Szerződő Félre vagy annak kijelölt ügynökségére az abban az országban érvényes valamely jogszabály alapján, vagy jogügylet útján, valamint

b) hogy az előbbi Szerződő Fél vagy annak kijelölt ügynöksége a jogutódlás címén jogosult azon beruházó jogainak gyakorlására és követeléseinek érvényesítésére, és átvállalja a beruházással kapcsolatos kötelezettségeket.

2. Az átruházott jogok és követelések nem haladhatják meg a beruházó eredeti jogait és követeléseit.

Example sentence(s):
  • 7. Cikk Jogutódlás 1. Amennyiben az egyik Szerződő Fél vagy annak kijelölt ügynöksége a másik Szerződő Fél területén megvalósult beruházásra vonatkozóan nem kereskedelmi kockázatok ellen adott biztosítási garanciája keretében saját beruházóinak kifizetést teljesít, az utóbbi Szerződő Fél elismeri: a) a beruházó által bármilyen jogának vagy követelésének átruházását az előbbi Szerződő Félre vagy annak kijelölt ügynökségére az abban az országban érvényes valamely jogszabály alapján, vagy jogügylet útján, valamint b) hogy az előbbi Szerződő Fél vagy annak kijelölt ügynöksége a jogutódlás címén jogosult azon beruházó jogainak gyakorlására és követeléseinek érvényesítésére, és átvállalja a beruházással kapcsolatos kötelezettségeket. 2. Az átruházott jogok és követelések nem haladhatják meg a beruházó eredeti jogait és követeléseit. - Magyar Köztársaság Kormánya  
Blanka Nagy
Germany
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Megtérítési igény


Definition from Miskolci Egyetem:
A megtérítési igény kizárólag a felelősségbiztosítási szerződéshez kapcsolódik, amely lehetővé teszi, hogy a biztosító saját biztosítottjától követelje a károsultnak megfizetett kártérítési összeget, amennyiben a kárt a biztosított szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartásával okozta.

Example sentence(s):
  • Kártérítés megtérítése A biztosító, a Kártalanítási Számla kezelője, valamint a Nemzeti Iroda az általa kifizetett kártérítési összeg megtérítését követelheti: attól a vezetőtől, aki a gépjárművet az üzemben tartó vagy az egyébként jogosan használó engedélye nélkül vezette; a biztosítottól, több biztosított esetén bármelyiküktől vagy egyetemlegesen, ha a kárt jogellenesen, szándékosan okozták; - Origo  
  • Tekintettel arra, hogy biztosítással nem rendelkező gépjármű által okozott kárt a Kártalanítási Számla téríti meg, a Számlát kezelő MABISZ számára a jogszabály lehetőséget biztosít arra is, hogy megtérítési igényt érvényesítsen bizonyos személyekkel szemben. A felsorolt személyek közül a MABISZ választja meg azt a személyt, akivel szemben pert indíthat. A 2000-es Korm. r. 10. § (7) bek. értelmében az üzemben tartótól lehetett megtérítést követelni, az 1. § b) szerint pedig a tulajdonos, vagy a forgalmi engedélybe bejegyzett üzemben tartó minősül üzemben tartónak. - Jogifórum  
  • Megtérítési igény A Ptk. szabályai szerint felel az általa okozott kárért a megbízott a megbízóval, a képviselt személlyel munkaviszonyban nem álló képviselő pedig a képviselettel szemben. A megbízó vagy a képviselt személy az általa harmadik személynek nyújtott kártérítés fejében ugyancsak a Ptk. szerint követelhet megtérítést a megbízottól, illetőleg a képviselőtől, azaz esetünkben az ügyvédtől. - Cégvezetés.cégnet.hu  

Explanation:
Felelősségbiztosítási szerződések része. Másnéven "regresszív igény".

--------------------------------------------------
Note added at 6 óra (2008-11-22 15:42:48 GMT)
--------------------------------------------------

http://spaetgens-weber.de/news/20040101u.htm
Eszerint a biztosítóra száll a biztosítottnak az a joga, hogy kárigényét érvényesítse a károkozóval szemben.

--------------------------------------------------
Note added at 368 nap (2009-11-25 14:17:36 GMT)
--------------------------------------------------

subrogation n. assuming the legal rights of a person for whom expenses or a debt has been paid. Typically, an insurance company which pays its insured client for injuries and losses then sues the party which the injured person contends caused the damages to him/her. Example: Fred Farmer negligently builds a bonfire which gets out of control and starts a grass fire which spreads to Ned Neighbor's barn. Good Hands Insurance Co. has insured the barn, pays Neighbor his estimated cost of reconstruction of the barn, and then sues Farmer for that amount. Farmer will have all the "defenses" to the insurance company's suit that he would have had against Neighbor, including the contention that the cost of repairing the barn was less than Neighbor was paid or that Neighbor negligently got in the way of fire fighters trying to put out the grass fire. (See: subrogee, subrogor, negligence)

--------------------------------------------------
Note added at 368 nap (2009-11-25 14:18:43 GMT)
--------------------------------------------------

A fenti kiegészítés forrása: http://legal-dictionary.thefreedictionary.com/subrogation

--------------------------------------------------
Note added at 370 nap (2009-11-27 10:40:24 GMT)
--------------------------------------------------

http://en.wikipedia.org/wiki/Subrogation
HLS Ltd.
United Kingdom
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Judit Darnyik
59 days
  -> Köszönöm szépen!

Yes  Eva Cravero
425 days
  -> Köszönöm szépen!




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License