KudoZ home » English to Hungarian » Mechanics / Mech Engineering

alignment

Hungarian translation: kiállítás, illesztés


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:alignment
Hungarian translation:kiállítás, illesztés
Entered by: Katalin Horváth McClure

20:18 Jul 10, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / CMM koordinátamérő gép
English term or phrase: alignment
Röviden mondva a koordinátamérőgép és az alkatrész koordináta-rendszere közötti kapcsolat matematikai leírása, a két rendszer egymáshoz kapcsolása.
Egy nagyon jó leírás található itt, ettől jobban nem is tudom elmagyarázni.
http://www.brownandsharpe.com/pdf/intro_to_cm.pdf

Maga a szó főnévként használatos legtöbbször, tehát a szövegben az "alignment" mentéséről, importjáról stb. van szó.

A kapott, és teljesen megbízhatatlan TM-ben háromféle fordítás szerepel: igazítás, illesztés, kiállítás.

Azt hiszem, talán ez az, amire András korábban, CAD és CNC vonatkozásban mint "összenullázás"-ra hivatkozott, de az számomra valahogy nem hangzik nagyon "hivatalosnak".

Mi a valódi megoldás?
Katalin Horváth McClure
United States
kiállítás
Explanation:
ez a kifejezés nem kissé germanizmus (amiből a magyar szaknyelvben van bőven). Viszont, más magyar definíciót még nem hallottam, kivéve, hogy jómgam is próbálkoztam az igazítással.
Mi a helyzet: van két tengelyed (koordinátarendszered), pontosabban két tengelykapcsoló feled. Az egyik már a helyén áll (le van csavarozva a gépalaphoz (mármint mondjuk az áttétel). Jön a motor (a tengelyén lévő másik tengelykapcsoló féllel) és azt kell a már a helyén lévő tengelykapcsoló félhez kiállítani (kiigazítani, odaigazítani, stb.). Ez egy külön, önálló, kényes munkafolyamat, mindenképpen saját fogalmat kíván.

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2008-07-11 05:06:13 GMT)
--------------------------------------------------

összenullázás csak a mérőberendezések elektronikus "kiállítását" jelenti, amikor a gép már ki van állítva. Tehát először a gépet (Nálad most a tapogatós izét) kell pl. a rotary table tengelyéhez kiállítani, utána jöhet az összenullázás.

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2008-07-11 10:49:56 GMT)
--------------------------------------------------

"kiállás" - még (kint a területen, munka közben) ezt nem hallottam. Érdekes, hogy a leállás viszont van (és nem germanizmus). Megy a fő csővezeték mondjuk 5 m magasan a csarnokban hosszában, és ahol vételezési hely készül, vagyis lejönnek a főcsőből a "0" szintre, az leállás.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2008-07-12 06:11:14 GMT)
--------------------------------------------------

megnéztem az "illesztés" szót a wiki-ben. Láthatólag fotográfiai és természetesen szoftver fogalomkörben van belőle - ott jó is. Ha gépészetről beszélünk - ugyi, egyetlen szoftver sem öncélú, hanem vmely gép vmely funkciója kivitelezését támogatja - ebben CAM mérés tárgykörben - mivel az a gépészet alterülete - az illesztés mást jelent(ene).

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2008-07-12 06:14:38 GMT)
--------------------------------------------------

"nincs fizikai mozgatás"
már maga a mérés folyamata is mozgást jelent - a (mondjuk) rubin anyagból készített tapogató tű végig tapogatja az elé helyezett munkadarab beprogramozott mérési pontjait. Annak érdekében, hogy ezt meg tudja tenni, először a megmunkáló gép fizikai koordinátarendszeréhez kell *kiállítani*, majd utána a két koordinátarendszert *összenullázni*. Ha ez megtörtént, elvileg nem történik mozgás - kivéve a fentebb leírtakat. A program mindezeket csak in cyberspace másolja.
Selected response from:

Andras Szekany
Hungary
Grading comment
Nagyon szépen köszönöm András, és a többieknek is. Végre sikerült egy méréstechnikai szakemberrel beszélnem, aki azt mondta, hogy mind a kiállítás, mind az illesztés jó, mindkettőt értik és használják a szakemberek. Illesztést nem javasolt válaszként senki, így nem kell a pontok odaítélésén sokat gondolkoznom.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3kiállítás
Andras Szekany
4pozicionálásxxxhollowman
3egyeztetésSandor HEGYI


Discussion entries: 8





  

Answers


23 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
egyeztetés


Explanation:
A két koordinátarendszer egyeztetését végzik el.

--------------------------------------------------
Note added at 23 óra (2008-07-11 19:50:12 GMT)
--------------------------------------------------

A saját szakterületemből merítve a példát, különböző navigációs és irányszögrendszerek egyeztetését is ezzel a kifejezéssel illetik.
Létezik: alignment - egyeztetés;
alignment check - helyzetellenőrzés, egyeztetett állapot ellenőrzése, beépítési pozíció ellenőrzése;
alignment mark - helyzetjelző, egyeztetettségi jelzés
jelentésekkel.


Sandor HEGYI
Hungary
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 28

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
kiállítás


Explanation:
ez a kifejezés nem kissé germanizmus (amiből a magyar szaknyelvben van bőven). Viszont, más magyar definíciót még nem hallottam, kivéve, hogy jómgam is próbálkoztam az igazítással.
Mi a helyzet: van két tengelyed (koordinátarendszered), pontosabban két tengelykapcsoló feled. Az egyik már a helyén áll (le van csavarozva a gépalaphoz (mármint mondjuk az áttétel). Jön a motor (a tengelyén lévő másik tengelykapcsoló féllel) és azt kell a már a helyén lévő tengelykapcsoló félhez kiállítani (kiigazítani, odaigazítani, stb.). Ez egy külön, önálló, kényes munkafolyamat, mindenképpen saját fogalmat kíván.

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2008-07-11 05:06:13 GMT)
--------------------------------------------------

összenullázás csak a mérőberendezések elektronikus "kiállítását" jelenti, amikor a gép már ki van állítva. Tehát először a gépet (Nálad most a tapogatós izét) kell pl. a rotary table tengelyéhez kiállítani, utána jöhet az összenullázás.

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2008-07-11 10:49:56 GMT)
--------------------------------------------------

"kiállás" - még (kint a területen, munka közben) ezt nem hallottam. Érdekes, hogy a leállás viszont van (és nem germanizmus). Megy a fő csővezeték mondjuk 5 m magasan a csarnokban hosszában, és ahol vételezési hely készül, vagyis lejönnek a főcsőből a "0" szintre, az leállás.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2008-07-12 06:11:14 GMT)
--------------------------------------------------

megnéztem az "illesztés" szót a wiki-ben. Láthatólag fotográfiai és természetesen szoftver fogalomkörben van belőle - ott jó is. Ha gépészetről beszélünk - ugyi, egyetlen szoftver sem öncélú, hanem vmely gép vmely funkciója kivitelezését támogatja - ebben CAM mérés tárgykörben - mivel az a gépészet alterülete - az illesztés mást jelent(ene).

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2008-07-12 06:14:38 GMT)
--------------------------------------------------

"nincs fizikai mozgatás"
már maga a mérés folyamata is mozgást jelent - a (mondjuk) rubin anyagból készített tapogató tű végig tapogatja az elé helyezett munkadarab beprogramozott mérési pontjait. Annak érdekében, hogy ezt meg tudja tenni, először a megmunkáló gép fizikai koordinátarendszeréhez kell *kiállítani*, majd utána a két koordinátarendszert *összenullázni*. Ha ez megtörtént, elvileg nem történik mozgás - kivéve a fentebb leírtakat. A program mindezeket csak in cyberspace másolja.

Andras Szekany
Hungary
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 459
Grading comment
Nagyon szépen köszönöm András, és a többieknek is. Végre sikerült egy méréstechnikai szakemberrel beszélnem, aki azt mondta, hogy mind a kiállítás, mind az illesztés jó, mindkettőt értik és használják a szakemberek. Illesztést nem javasolt válaszként senki, így nem kell a pontok odaítélésén sokat gondolkoznom.
Notes to answerer
Asker: A nincs fizikai mozgatást nem a gépre és általában a mérési folyamatra értettem. Ott nyilván van mozgatás. Maga az "alignment" az, aminél nincs fizikai mozgás, csak számítás.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andras Mohay: Talán a "kiállás" (már helyén levő csatlakozó elem) főnévből alkotott műveltető ige?
3 hrs

agree  Balázs Sudár
5 days

agree  xxxhollowman: Ez jó megoldás lehet. - Esetleg, zárójelben megjegyezném még az (egymáshoz pozicionálás)-t is. - Szerintetek?
6 days

2 days11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pozicionálás


Explanation:
A két koordinátarendszer egymáshoz pozicionálásáról van szó.

Néhány példa:

1.
objektumok egymáshoz pozicionálása
http://www.simtech.hu/AutoCADLT2005_TurboCADv105.xls

2.
Közvetlen vezérlés minden tengelyen
Minden ONA AX és NX gépen a tengelyek pozicionálását optikai mérőlécek biztosítják. Ezen nagy pontosságú eszközök használatának köszönhetően a gépkezelő minden pillanatban pontosan nyomon tudja követni a tengelyek helyzetét.
http://www.ona.hu/mechanika.htm

3.
pont-pont pozicionálás automata beállításokkal
Az IB IL INC és az IB IL SSI pozicionáló vezérlőket a pont - pont pozicionáláshoz tervezték, gyors mozgások / csúszkás megoldások elve szerint. Ezek az Inline modulok lehetővé teszik
költséghatékonyan az egyszerű pozicionálási feladatok megvalósítását, mint például: szerszámok és szállító eszközök pozicionálása.
• Megosztott pozicionáló vezérlők alkalmazásával csökkenthető a
programozási igény
• Az opcionális kiegyenlítő eljárással növelhető a pozicionálás és az ismétlés pontossága
http://www.ilc150.hu/fr/page_application1.pdf

4.
Szervopneumatika, a szervokontroller
A pozicionálást szabályozó jelek a szervopneumatikus szelephez jutnak, ahol a bemenő jellel arányos kimenő áramlási jellé alakulnak. Ez a kimeneti jel jut a pneumatikus végrehajtó szervhez, amelyik végrehajtja az előre beprogramozott mozgást a megállási pozíció eléréséig. A pillanatnyi pozíciót az útadó érzékeli és jelet ad a vezérlő számára, amely összehasonlítja azt a beprogramozott pozícióval. Ha eltérés van, a vezérlő korrekciós jelet küld a szelephez. A szervopneumatikus rendszer egyenletes mozgást biztosít, még kis sebességek esetében is.
http://plcweb.atw.hu/plc/servo.htm

5.
FP típusú CNC vezérlésű stancoló- és nibbelőgép
X-tengely újra pozicionálása
http://www.vendo.hu/hu/nibbelo_fp

6
Pozicionáló vezérlők
Abszolút vagy relatív pozicionálás
http://www.axicont.hu/motion.htm

7.
A gyakorlat megnevezése: CNC PROGRAMOZÁS

Amennyiben a megmunkálás során a gép mind a három tengelye egyidejűleg és egymással szinkronban mozog, 3D-s megmunkálásról beszélünk. (D=„Dimenzió” ) Ha egyszerre csak két tengely mozog, harmadik tengely pedig pozicionálást végez amikor az első kettő áll
– szakaszos mozgás -, a megmunkálás 2.5D-s (teraszos megmunkálás). Két koordináta tengely mentén az együttes mozgás 2D-s megmunkálást eredményez.
http://www.manuf.bme.hu/Seged/Gepgyartastechnologia/13gyak.p...


--------------------------------------------------
Note added at 2 nap19 óra (2008-07-13 15:54:18 GMT)
--------------------------------------------------

A koordinátamérő-gép és az alkatrész koordináta-rendszere közötti kapcsolat a két objektum egymáshoz pozicionálásával jön létre.

Mivel "nincs fizikai mozgatás", ezért néhány példám nem felel meg az elvárt kritériumnak.


xxxhollowman
Hungary
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 36