KudoZ home » English to Hungarian » Mechanics / Mech Engineering

hazard or danger

Hungarian translation: veszélyforrás vagy veszély


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hazard or danger
Hungarian translation:veszélyforrás vagy veszély
Entered by: Katalin Horváth McClure

03:54 Feb 9, 2012
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Safety manual
English term or phrase: hazard or danger
This notice draws attention to an existing hazard or danger that will result in a serious injury or death.

A két fogalom különböző megjelölése érdekében kérdezem a kollegákat, mert ötletem ugyan van, de kiváncsi vagyok mások véleményére. Köszönöm.
Zsuzsa Bedo
Hungary
veszélyforrás vagy veszély
Explanation:
"Veszélyforrás (hazard): valamilyen konkrét meghatározott hatótényező, amely potenciálisan sérülést vagy halált okozhat, illetve ezek bekövetkezéséhez hozzájárulhat.
Egy elektromos körfűrész által hordozott veszélyforrások például az éles forgó penge, az elektromosság és a vágandó fából esetlegesen kirepülő kisebb darabok. Valamilyen vegyi anyag veszélyforrásai lehetnek például a következő meghatározott tulajdonságok: belélegezve mérgezést okoz vagy irritálja a bőrt. Egy terméknek lehetnek nyilvánvaló veszélyforrásai (pl. egy vadászfegyver esetén) és rejtett veszélyforrásai (pl. egy fűnyírónak a forgó kések miatt). Általában minél több veszélyforrása van egy munkaeszköznek vagy egy munkahelyzetnek, annál inkább veszélyesebbnek érzékeljük."

"Veszély (danger): adott veszélyforrás és az ahhoz tartozó kockázat kombinációjaként előálló olyan rendszer-állapot (a körülmények olyan együttese), amely bizonyos mértékig előre látható módon potenciálisan meghatározott károsodáshoz vezethet.
Mivel a kockázatok teljesen nem szüntethetők meg, csupán csökkenthetők, a gyakorlatban a kockázatokat az adott kockázatok vállalása révén kapott előnyökhöz viszonyítjuk. Könnyen belátható például, hogy ha a lakosság nem vállalná a gázfűtésből adódó kockázatokat, akkor egy kemény télen sokkal több ember fagyna meg, mint amennyi a gázfűtésből keletkező lakástüzekben halna meg."
http://www.pszichoerdek.hu/Protokollok/Munkap/13.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 10 óra (2012-02-09 14:00:59 GMT)
--------------------------------------------------

A hivatkozott dokumentumot érdemes alaposan megnézni. Szerepel ugyanis a kockázat fogalma is, és az is, hogy a három hogyan kapcsolódik össze. Nem idéztem eredetileg, mert a kockázat nem volt a kérdésben, és nem akartam több képernyőt betölteni az idézettel, de íme:
"<b>Kockázat (risk): annak a valószínűsége, hogy egy adott rendszer adott eleme egy rögzített időtartam alatt meghatározott módon károsodik. A munkabiztonság vonatkozásában ez annak a valószínűségét jelenti, hogy a dolgozóból, a munkaeszközből és a munka tárgyából, valamint az ezeket befoglaló környezetből álló Ember - Gép - Környezet rendszer valamelyik meghatározott alrendszere, illetve eleme a dolgozó és a munka eszköze/tárgya közötti interakció során megsérül. A kockázat mint valószínűség tehát nagyobb statisztikai minta alapján meghatározott számszerű érték, amelynek megadásakor mindig azt is meg kell adni, hogy (1) minek a károsodására, (2) milyen károsodásra és (3) milyen hosszú időtartamra vonatkozik. A kockázatot munkabiztonsági vonatkozásban legtöbbször a dolgozó sérülése szempontjából értelmezzük. és beszélhetünk például annak a valószínűségéről, hogy egy adott elektromos fúrógéppel 1000 óra használat során a felhasználó keze megsérül, vagy hogy a dolgozó egy meghatározott típusú villamos hegesztő berendezés használata esetén 100 órán belül áramütést kap. Egyes esetekben indokolt lehet a kockázatot nem a dolgozó sérülésére, hanem a munka eszközének/tárgyának vagy a környezetnek a károsodására vonatkoztatni."

--------------------------------------------------
Note added at 10 óra (2012-02-09 14:13:06 GMT)
--------------------------------------------------

További magyarázat földgázbiztonsági témában:
http://www.heathungary.hu/doc/text/leagazo_vezetekek_biztons...
"Veszélyforrás, kockázat, veszély, kockázatészlelés
Földgázfelhasználás esetén például az egyik –a cikk témájához szorosan kapcsolható konkrét veszélyforrást az a légkörbe, vagy a mikrokörnyezetünkbe (épület, lakás, pince stb.) kerülı gázmennyiség jelenti, amely a levegıvel keveredve robbanásveszélyes elegyet alkothat.
A kockázat annak a valószínősége, hogy rendszerünk adott eleme egy rögzített időtartam alatt meghatározott módon károsodik. A biztonság vonatkozásában ez egy olyan valószínűséget
jelent, hogy a felhasználóból, a gázhálózat elemeibıl és az ezeket befoglaló környezetből álló rendszer valamely konkrét alrendszere, illetve eleme a felhasználóval történő interakció során megsérül. A gyakoriságra, valamint a használók számára vonatkozó adatokból, a kockázatnak megfelelő valószínőség is számítható.
A veszély az adott veszélyforrás és az ahhoz tartozó kockázat kombinációjaként előálló körülmények együttese, amely bizonyos mértékig elıre látható módon, potenciálisan meghatározott
károsodáshoz vezethet."
Selected response from:

Katalin Horváth McClure
United States
Grading comment
Kedves Katalin, köszönöm még egyszer.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2kockázat vagy veszély
Péter Tófalvi
5 +2veszélyforrás vagy veszély
Katalin Horváth McClure
Summary of reference entries provided
hazard or danger -> kockázat vagy veszély
hollowman2
Veszélyforrás, kockázat, veszély
Ildiko Santana

Discussion entries: 16





  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
veszélyforrás vagy veszély


Explanation:
"Veszélyforrás (hazard): valamilyen konkrét meghatározott hatótényező, amely potenciálisan sérülést vagy halált okozhat, illetve ezek bekövetkezéséhez hozzájárulhat.
Egy elektromos körfűrész által hordozott veszélyforrások például az éles forgó penge, az elektromosság és a vágandó fából esetlegesen kirepülő kisebb darabok. Valamilyen vegyi anyag veszélyforrásai lehetnek például a következő meghatározott tulajdonságok: belélegezve mérgezést okoz vagy irritálja a bőrt. Egy terméknek lehetnek nyilvánvaló veszélyforrásai (pl. egy vadászfegyver esetén) és rejtett veszélyforrásai (pl. egy fűnyírónak a forgó kések miatt). Általában minél több veszélyforrása van egy munkaeszköznek vagy egy munkahelyzetnek, annál inkább veszélyesebbnek érzékeljük."

"Veszély (danger): adott veszélyforrás és az ahhoz tartozó kockázat kombinációjaként előálló olyan rendszer-állapot (a körülmények olyan együttese), amely bizonyos mértékig előre látható módon potenciálisan meghatározott károsodáshoz vezethet.
Mivel a kockázatok teljesen nem szüntethetők meg, csupán csökkenthetők, a gyakorlatban a kockázatokat az adott kockázatok vállalása révén kapott előnyökhöz viszonyítjuk. Könnyen belátható például, hogy ha a lakosság nem vállalná a gázfűtésből adódó kockázatokat, akkor egy kemény télen sokkal több ember fagyna meg, mint amennyi a gázfűtésből keletkező lakástüzekben halna meg."
http://www.pszichoerdek.hu/Protokollok/Munkap/13.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 10 óra (2012-02-09 14:00:59 GMT)
--------------------------------------------------

A hivatkozott dokumentumot érdemes alaposan megnézni. Szerepel ugyanis a kockázat fogalma is, és az is, hogy a három hogyan kapcsolódik össze. Nem idéztem eredetileg, mert a kockázat nem volt a kérdésben, és nem akartam több képernyőt betölteni az idézettel, de íme:
"<b>Kockázat (risk): annak a valószínűsége, hogy egy adott rendszer adott eleme egy rögzített időtartam alatt meghatározott módon károsodik. A munkabiztonság vonatkozásában ez annak a valószínűségét jelenti, hogy a dolgozóból, a munkaeszközből és a munka tárgyából, valamint az ezeket befoglaló környezetből álló Ember - Gép - Környezet rendszer valamelyik meghatározott alrendszere, illetve eleme a dolgozó és a munka eszköze/tárgya közötti interakció során megsérül. A kockázat mint valószínűség tehát nagyobb statisztikai minta alapján meghatározott számszerű érték, amelynek megadásakor mindig azt is meg kell adni, hogy (1) minek a károsodására, (2) milyen károsodásra és (3) milyen hosszú időtartamra vonatkozik. A kockázatot munkabiztonsági vonatkozásban legtöbbször a dolgozó sérülése szempontjából értelmezzük. és beszélhetünk például annak a valószínűségéről, hogy egy adott elektromos fúrógéppel 1000 óra használat során a felhasználó keze megsérül, vagy hogy a dolgozó egy meghatározott típusú villamos hegesztő berendezés használata esetén 100 órán belül áramütést kap. Egyes esetekben indokolt lehet a kockázatot nem a dolgozó sérülésére, hanem a munka eszközének/tárgyának vagy a környezetnek a károsodására vonatkoztatni."

--------------------------------------------------
Note added at 10 óra (2012-02-09 14:13:06 GMT)
--------------------------------------------------

További magyarázat földgázbiztonsági témában:
http://www.heathungary.hu/doc/text/leagazo_vezetekek_biztons...
"Veszélyforrás, kockázat, veszély, kockázatészlelés
Földgázfelhasználás esetén például az egyik –a cikk témájához szorosan kapcsolható konkrét veszélyforrást az a légkörbe, vagy a mikrokörnyezetünkbe (épület, lakás, pince stb.) kerülı gázmennyiség jelenti, amely a levegıvel keveredve robbanásveszélyes elegyet alkothat.
A kockázat annak a valószínősége, hogy rendszerünk adott eleme egy rögzített időtartam alatt meghatározott módon károsodik. A biztonság vonatkozásában ez egy olyan valószínűséget
jelent, hogy a felhasználóból, a gázhálózat elemeibıl és az ezeket befoglaló környezetből álló rendszer valamely konkrét alrendszere, illetve eleme a felhasználóval történő interakció során megsérül. A gyakoriságra, valamint a használók számára vonatkozó adatokból, a kockázatnak megfelelő valószínőség is számítható.
A veszély az adott veszélyforrás és az ahhoz tartozó kockázat kombinációjaként előálló körülmények együttese, amely bizonyos mértékig elıre látható módon, potenciálisan meghatározott
károsodáshoz vezethet."


    Reference: http://www.pszichoerdek.hu/Protokollok/Munkap/13.pdf
Katalin Horváth McClure
United States
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 215
3 corroborated select projects
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Grading comment
Kedves Katalin, köszönöm még egyszer.
Notes to answerer
Asker: Köszönöm Katalin a gyors reagálást és kifejtést.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gusztáv Jánvári
2 hrs

disagree  hollowman2: Gratulálok! - Adott összefüggésben: kockázat vagy veszély
2 hrs
  -> Nem, a kockázat külön fogalom, annak a valószínűsége, hogy a veszélyforrás veszéllyé válik.

agree  Ildiko Santana: Hasznos olvasnivalók még: http://rkk.uni-obuda.hu/kmi/dokument_elemei/kockazatelemzes/... és http://erg.bme.hu/oktatas/tleir/gt524146/risk_megbizhatosag.... (veszélyforrás, veszély, kockázat - külön is tárgyalva)
3 hrs

agree  Herczeg Csaba
8 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
kockázat vagy veszély


Explanation:
Ld. még: hazárdjáték, pl. kockajáték.

--------------------------------------------------
Note added at 3 óra (2012-02-09 06:55:49 GMT)
--------------------------------------------------

Kedves kérdező!
Az, hogy te mit részesítesz előnyben, az magánügy. Olvasgass még műszaki szövegeket!

--------------------------------------------------
Note added at 3 óra (2012-02-09 06:59:49 GMT)
--------------------------------------------------

Persze, nem akarok szívtelennek tűnni, ezért íme egy kis segítség:
http://www.scribd.com/doc/63491483/35/Veszelyek-es-kockazato...
http://www.nfh.hu/hasznos/termekbiztonsag/muszaki.html
http://www.matud.iif.hu/07jan/05.html
http://ce-jeloles.hu/kockazatertekeles/home.html
...
A többit a guglizó készségeidre bízom.

--------------------------------------------------
Note added at 3 óra (2012-02-09 07:23:30 GMT)
--------------------------------------------------

A risk kifejezés ugyanaz, mint a hazard, rokonértelmű szavak. Lehet rizikóként fordítani.

Ja, és mi van, ha a szövegben szerepel a "sources of danger" kifejezés is?

--------------------------------------------------
Note added at 12 óra (2012-02-09 16:52:00 GMT)
--------------------------------------------------

http://en.wikipedia.org/wiki/Danger
Danger may refer to:
1. Risk, the threat of adverse events
2. Danger (company), a Microsoft subsidiary which made cellular telephones
3. Danger (musician), French electronic composer and performer
etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Risk
Risk is the potential that a chosen action or activity (including the choice of inaction) will lead to a loss (an undesirable outcome). The notion implies that a choice having an influence on the outcome exists (or existed). Potential losses themselves may also be called "risks". Almost any human endeavor carries some risk, but some are much more risky than others.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hazard
A hazard is a situation that poses a level of threat to life, health, property, or environment. Most hazards are dormant or potential, with only a theoretical risk of harm; however, once a hazard becomes "active", it can create an emergency situation. A hazard does not exist when it is not happening. A hazardous situation that has come to pass is called an incident. Hazard and vulnerability interact together to create risk. For hazards in the context of risk assessment, see Hazard (risk)

--------------------------------------------------
Note added at 13 óra (2012-02-09 17:01:09 GMT)
--------------------------------------------------

Macmillan Dictionary:

danger: "a situation in which harm, death, damage, or destruction is possible"

risk: "the possibility that something unpleasant or dangerous might happen. Most major changes involve some risk."

hazard: "something that could be dangerous or could cause damage or accidents. One of the most widespread natural hazards is flooding."

--------------------------------------------------
Note added at 13 óra (2012-02-09 17:09:37 GMT)
--------------------------------------------------

Oxford Advanced Learners' Dcitonary:
danger: "the possibility of something happening that will injure, harm or kill somebody, or damage or destroy something"
risk: "the possibility of something bad happening at some time in the future; a situation that could be dangerous or have a bad result"
hazard: "a thing that can be dangerous or cause damage"

Cambridge English Dictionary
danger: "the possibility of harm or death to someone"
risk: "the possibility of something bad happening"
hazard: "something that is dangerous and likely to cause damage"

Végülis, úgy látom, hogy nincs igazam, de nem bánom, hogy feltettem a válaszom. :-(

--------------------------------------------------
Note added at 19 óra (2012-02-09 23:25:25 GMT)
--------------------------------------------------

Egyébként, egyes kollégák ilyenkor szokták gyorsan elrejteni a válaszukat. Én nem teszem, mert ebből is lehet tanulni.

Péter Tófalvi
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 26
Notes to answerer
Asker: Itt egy műszaki szövegről van szó, más kontextusba elfogadható lenne a kockázat, de itt semmi esetre sem.

Asker: Előnyben részesítem a veszélyforrás és veszély kombinációt.

Asker: És akkor a szövegben megjelenő "risk" kifejezésnek lenne nehéz sorsa. Köszönöm a segítséget.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hollowman2: Adott környezetben kifejezetten a kockázat vagy veszély a helyes és ajánlott értelmezés. - Lásd: "hazard or danger" -> "kockázatra vagy veszélyre" http://tinyurl.com/7rclwnz // A "hazárdjáték, pl. kockajáték" hivatkozás [Itt] nem szerencsés!
31 mins

agree  ValtBt
1 hr

agree  Peter Longauer
3 hrs

disagree  Ildiko Santana: A szövegkörnyezet: "...hazard or danger that will *result* in a serious injury or death" - A kockázat (risk) valószínűség, számszerű érték, ami nem *eredményezhet* sem sérülést, sem halált. (ahogy a kockajátékban sem az esélyek *következtében* nyerünk)
10 hrs




Reference comments


3 hrs peer agreement (net): -1
Reference: hazard or danger -> kockázat vagy veszély

Reference information:
Lásd: EUR-Lex

EN ->
COUNCIL DIRECTIVE 92/58/EEC of 24 June 1992 on the minimum requirements for the provision of safety and/or health signs at work (ninth individual Directive within the meaning of Article 16 (1) of Directive 89/391/EEC)

THE COUNCIL OF THE EUROPEAN COMMUNITIES,

...

Article 2

Definitions

For the purposes of this Directive:

(a) safety and/or health signs means signs referring to a specific object, activity or situation and providing information or instructions about safety and/or health at work by means of a signboard, a colour, an illuminated sign or acoustic signal, a verbal communication or a hand signal, as the case may be;

(b) prohibition sign means a sign prohibiting behaviour likely to incur or cause danger;

(c) warning sign means a sign giving warning of a hazard or danger;

HU ->
A Tanács 92/58/EGK irányelve a munkahelyi biztonsági, illetve egészségvédelmi jelzésekre vonatkozó minimumkövetelményekről (kilencedik egyedi irányelv a 89/391/EGK irányelv 16. cikke (1) bekezdésének értelmében)

Az EURÓPAI KÖZÖSSÉGEK TANÁCSA...

...

2. cikk

Fogalommeghatározások

Ennek az irányelvnek az alkalmazásában:

a) biztonsági, illetve egészségvédelemi jelzés az olyan jelzés, amely egy konkrét tárgyra, tevékenységre vagy helyzetre utal, és amely a munkahelyi biztonságról, illetve egészségvédelemről ad tájékoztatást vagy utasítást, jelzőtábla, szín, világító vagy hangjelzés, szóbeli közlés vagy kézjelzés segítségével;

b) tiltó jel az olyan jel, amely megtilt egy esetlegesen előforduló vagy veszélyt okozó magatartást;

c) figyelmeztető jel az olyan jel, amely kockázatra vagy veszélyre figyelmeztet;


http://tinyurl.com/7rclwnz

hollowman2
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 68

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
disagree  Katalin Horváth McClure: Gratulálok, sikerült egy igen gyenge EUs fordítást találnod. A kockázat statisztikai fogalom, mérőszám, erre figyelmeztető feliratok, jelzőtáblák nincsenek. Érdemes észrevenni a "behavior likely to incur or cause danger" fordítását is, igazi gyöngyszem.
6 hrs
  -> Értelmezés kérdése...

4 hrs peer agreement (net): +2
Reference: Veszélyforrás, kockázat, veszély

Reference information:
Talán az alábbiak jobban rávilágítanak, hogy melyik mit jelent:

"Veszélyforrás, kockázat, veszély

Veszélyforrás (hazard):
valamilyen konkrét meghatározott hatótényező, amely potenciálisan sérülést vagy halált okozhat, illetve ezek bekövetkezéséhez hozzájárulhat.

Kockázat (risk):
annak a valószínűsége, hogy egy adott rendszer adott eleme egy rögzített időtartam alatt meghatározott módon károsodik.
A termékbiztonság vonatkozásában ez a meghatározás annak a valószínűségét jelenti, hogy
- a felhasználóból,
- az adott termékből
- és az ezeket befoglaló környezetből álló Ember -Gép -Környezet rendszer valamelyik konkrét alrendszere, illetve eleme a felhasználó és a termék interakciója során megsérül.
A kockázat mint valószínűség tehát nagyobb statisztikai minta alapján meghatározott számszerű érték, amelynek megadásakor mindig azt is meg kell adni, hogy (1) minek a károsodására, (2) milyen károsodásra és (3) milyen hosszú időtartamra vonatkozik.

Veszély (danger):
adott veszélyforrás és az ahhoz tartozó kockázat kombinációjaként előálló olyan rendszerállapot (a körülmények olyan együttese), amely bizonyos mértékig előre láthatómódon potenciálisan meghatározott károsodáshoz vezethet."


    Reference: http://erg.bme.hu/oktatas/tleir/gt524146/risk_megbizhatosag....
Ildiko Santana
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 20

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  juvera
5 hrs
agree  Katalin Horváth McClure: Igen, ez a három mind különálló fogalom, ugyanígy elkülöníti a válaszomban megadott dokumentum is.
5 hrs