KudoZ home » English to Hungarian » Medical

thiophosphate cytoprotective agent

Hungarian translation: szerves trifoszfát tartalmú sejtvédő szer


16:26 Nov 19, 2001
English to Hungarian translations [PRO]
Medical
English term or phrase: thiophosphate cytoprotective agent
Ethyol is an intravenous organic thiophosphate cytoprotective agent indicated for the reduction of cumulative renal toxicity.
mityo
Hungary
Hungarian translation:szerves trifoszfát tartalmú sejtvédő szer
Explanation:
De szakirodalmi szövegben találtam rá a citoprotektív szóra is. Vájtfülű olvasóknak tehát talán azt használnám.
Selected response from:

Maria Bolgar
Hungary
Grading comment
Mivel ez sem orvosoknak szóló szövegben van, az elsőre legjobban érthető választ választottam.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1intervénás szerves tiofoszfát-tartalmú cytoprotectiv anyagnovist
5foszfátkén ill. tiofoszfát tartalmú sejtvédő szer
JANOS SAMU
5szerves trifoszfát tartalmú sejtvédő szerMaria Bolgar
5foszfátkén tartalmú sejtvédő anyag
JANOS SAMU


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
foszfátkén tartalmú sejtvédő anyag


Explanation:
A sejtek védelmére alkalmazzák, de sajnálatos módon a szakirodalomban cytoprotectiv néven szerepel és foszfátként tartalmaz. Viszont a mi feladatunk, hogy magyarosabban fejezzük ki magunkat, és a cytoprotectiv helyett ezért jobb a sejtvédő. Minden orvos eléggé intelligens ahhoz, hogy azonnal megértse.

JANOS SAMU
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 2300

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
intervénás szerves tiofoszfát-tartalmú cytoprotectiv anyag


Explanation:
Súlyosan nem értek egyet az előttem szólóval, ha a cytoprotectiv helyett sejtvédőt akarsz írni az még csak-csak, de a tiofoszfát helyett semmiképpen nem írnék foszfátként, bár foszfát és kén is is van benne.
Teljes mellszélességgel támogatom az idegen kifejezések kerülését, de kéretik egy szakterület szabályaihoz alkalmazkodni!
(A nem nagyon közismert szavakat latinosan, a kémiai neveket magyarosan írjuk ld. Orvosi Helyesírási Szótár)

novist
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 240

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  apro: Bocs, az intRAvenous tényleg intERvénás magyarul? (Nem értek a vénákhoz, csak meglep ez a különbség.)
1 hr
  -> természetesen intRAvénás ! Elnézést, elgépeltem!

agree  Thomas Kis-Major: Kérdem miért idegenebb a tio mint a foszfát? A Magyar-Angol Orvosi Szótár, 3. kiadás, Terra, Bp 1991 nyugodtan tartalmazza a tioszulfátot.
21 hrs

1 day 10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
szerves trifoszfát tartalmú sejtvédő szer


Explanation:
De szakirodalmi szövegben találtam rá a citoprotektív szóra is. Vájtfülű olvasóknak tehát talán azt használnám.


    Reference: http://www.kfki.hu/~cheminfo/TermVil/tv99/tv9904/no2.html
Maria Bolgar
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 91
Grading comment
Mivel ez sem orvosoknak szóló szövegben van, az elsőre legjobban érthető választ választottam.

2 days 2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
foszfátkén ill. tiofoszfát tartalmú sejtvédő szer


Explanation:
A választott változatban végzetes hiba van, mert trifoszfát három vegyértékű foszfátot jelent, és a a foszfátgyök kötődhet sok más elemhez, s halálosan mérgező vegyületet is alkothat, aminek még mindig trifoszfát a neve. A tiofoszfát a foszfátkénnek a görög neve, ahol tio ként jelent.

A döntésnél megadott internet hálószem jelzi a citoprotektivet de a trifoszfátot nem.

JANOS SAMU
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 2300