KudoZ home » English to Hungarian » Medical

supernumerary embryo

Hungarian translation: szám feletti embrió


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:supernumerary embryo
Hungarian translation:szám feletti embrió
Entered by: Katalin Horváth McClure

15:14 Oct 21, 2002
English to Hungarian translations [PRO]
Medical / embryo research / biogenetics
English term or phrase: supernumerary embryo
kb. "felesleges", "létszám fölötti" értelme van itt a szónak, de úgy érzem, van pontos szakkifejezés is.
Néhány példa a szövegből:
"Is it really possible, in ethical terms, to create embryos only for the purposes of research or can we just be satisfied with using supernumerary embryos which would never be implanted and would be destroyed in any case?"
"...the use of supernumerary embryos for which there is no prospect of implantation..."
"Only supernumerary embryos may be used as a source of embryonic stem cells for research .."
... tehát olyan embrió, ami már eleve létrejött, de amelyet nem kifejezetten kutatási célra állítottak elő..
Csaba Ban
Hungary
létszám fölötti
Explanation:
A mesterséges megterményítés "lombikbébi" változatában fölös számú nőivarsejtet termékenyítenek meg "lombikban" hímivarsejttel így fölös számban kapnak emriót, melyek egy részét (szintén a kívánt gyermekszámnál nagyobb számban, mivel a megkötődés sem mindig biztos) bejuttatják az anyaméhbe. Ebben a szakaszban a fölösleg rendszerint elhal, de az előző szakaszban előállított fölösleg lefagyasztható és új "megtermékenyítésre", illetve kísérleti célra használható.
Pontosan a javasolt "nem kutatási célra történő előállításon" van a hangsúly, ezért legfeljebb a "terápiás szempontból létszám fölötti" lenne még pontosabb meghatározás.
Selected response from:

xxxszeleczky
Hungary
Grading comment
köszönöm a magyarázatot!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5szám feletti, szám fölötti
Katalin Horváth McClure
3ld. magyarázatnovist
5 -2létszám fölöttixxxszeleczky


  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
létszám fölötti


Explanation:
A mesterséges megterményítés "lombikbébi" változatában fölös számú nőivarsejtet termékenyítenek meg "lombikban" hímivarsejttel így fölös számban kapnak emriót, melyek egy részét (szintén a kívánt gyermekszámnál nagyobb számban, mivel a megkötődés sem mindig biztos) bejuttatják az anyaméhbe. Ebben a szakaszban a fölösleg rendszerint elhal, de az előző szakaszban előállított fölösleg lefagyasztható és új "megtermékenyítésre", illetve kísérleti célra használható.
Pontosan a javasolt "nem kutatási célra történő előállításon" van a hangsúly, ezért legfeljebb a "terápiás szempontból létszám fölötti" lenne még pontosabb meghatározás.


xxxszeleczky
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 18
Grading comment
köszönöm a magyarázatot!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  novist: "szám felettinek" hívja a szakirodalom
2 hrs

disagree  Katalin Horváth McClure: Istvánnak van igaza, a szakirodalom a "szám feletti" vagy "szám fölötti" kifejezést használja. Többet lejjebb.
2 days2 hrs

15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ld. magyarázat


Explanation:
sajnos csak ide tudom írni a választ:
Csaba pontos szakkifejezést kért.
de érthető, elfogadható az is, amit Te javasoltál...

novist
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 240

2 days2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
szám feletti, szám fölötti


Explanation:
Istvánnak van igaza, ha rákeresel a Google-on, meglátod, hogy sejtkutatással, genetikával kapcsolatosan mindenhol a "szám feletti" vagy "szám fölötti" kifejezést használják. Bizonyos esetekben a "járulékos" szó is használatos.

A Te szövegedhez szorosan kapcsolódó témáról itt olvashatsz magyarul, ebben a szövegben is a "szám feletti" kifejezést használják.
Itt az idézet és az URL:

"Általában nem mindegyiket juttatják be a nő méhébe; néhány "szám feletti"-nek bizonyuló embriót elpusztítanak, vagy lefagyasztanak. "

http://www.katolikus.hu/p_encik/bio.html
A "létszám feletti" olyan szövegkörnyezetben használatos, ahol él? emberekr?l van szó, azok létszámáról. Például létszám feletti nevez?k egy versenyen, stb. A Google-lel ezt is leellen?rizheted.


    Reference: http://www.vitalitas.hu/ismerettar/genetika/gen7.htm
    Reference: http://www.katolikus.hu/p_encik/bio.html
Katalin Horváth McClure
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 3270