KudoZ home » English to Hungarian » Medical (general)

non-response

Hungarian translation: válaszhiány

14:52 Apr 3, 2018
English to Hungarian translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: non-response
"...to define short term non-response to XXX..."

hogy mit jelent, azt tudom, de hogy kellene ezt szépen mondani magyarul?
novist
Hungarian translation:válaszhiány
Explanation:
az xxx-re adott rövid távú terápiás válaszhiány meghatározása...

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2018-04-03 19:35:38 GMT)
--------------------------------------------------

Akkor csak beírok egy pár találatot.
Én úgy gondolom, hogy az OGYEI által elfogadott alkalmazási előírások és betegtájékoztatók talán elég autetintikusak:

https://www.ogyei.gov.hu/kiseroirat/ah/ah_0000015677_2012040...

" Válaszhiány esetén dysmenorrhoeában és menorrhagiában más kórokokat kell keresni."

https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/200...

Ennek lehetséges okai: az eltérő feloldási technika, a választott idő
tartam az injekciók beadása között, az injekciózott izmok, az alkalmazott biológiai teszteljárásból adódóan eltérőtoxin aktivitás, valamint a másodlagos válaszhiány.

https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/201...

30. oldal
_____________________

Egyébként is terápiás válasz, nem pedig terápiás reakció.
Kezelésre adott válasz, nem pedig kezelésre adott reakció.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2018-04-03 19:42:39 GMT)
--------------------------------------------------

https://www.hazipatika.com/gyogyszerkereso/termek/xeomin_100...

a XEOMIN hatóanyagának változó hatékonysága
- válasz-hiány /terápiás sikertelenség a kezelés során.

https://lib.semmelweis.hu/sepub/pdf/2012/a22275731

"A hatásvesztéssel kapcsolatot mutató további klinikai faktorok:

korai klinikai válasz hiánya (12. héten) és a normális CRP hiánya
a12. héten,"

http://www.hbcs.hu/uploads/jogszabaly/2517/fajlok/9_2017_V31...

Megfontolandó a terápia időtartamának legfeljebb 24 hétre történő meghosszabbítása, ha több olyan tényező áll fenn, amely a korábbiakban az interferon alapú terápiákkal szembeni alacsonyabb
válaszarányokkal járt együtt (például előrehaladott fibrosis/cirrhosis, magas kiindulási vírustiter, fekete rassz, IL28B, nem CC genotípus, a terápiás válasz hiánya a korábbi peginterferon alfa és
ribavirin kezelés során).

https://www.researchgate.net/publication/274192813_Protonpum...

"Komplett terápiás válasz hiánya esetén a dózis rövid ideig (kettô-négy hét) duplázható. Amenynyiben a panaszok erre sem szûnnek meg teljesen, gasztroenterológiai kivizsgálás szükséges."

http://www.mppt.hu/folyoirat/72/abstract/10691.html?article_...

"Számos experimentális adat utal arra, hogy a VEGF jelátviteli útvonalnak az antidepresszív gyógyszerek hatásmechanizmusában meghatározó közvetítő funkciója van, károsodása esetén felmerül a kezelésre adott válasz hiánya"

http://www.dr.info.hu/drinfo/sid/print2/lid/print/pid/0/medi...

"Az egyik vizsgálatba 5, a másik vizsgálatba 12 gyermeket vontak be mielőtt a vizsgálatokat idő előtt lezárták a terápiás válasz hiánya miatt. "
Selected response from:

Katalin Szilárd
Hungary
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3válaszhiány
Katalin Szilárd
4 +2nemleges válasz
Attila Bielik
Summary of reference entries provided
reakcióhiány/reagáláshiány/reakció elmaradása/nem reagál/nem mutat reakciót/stb.
András Veszelka

  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
nemleges válasz


Explanation:
esetleg...

--------------------------------------------------
Note added at 31 perc (2018-04-03 15:23:10 GMT)
--------------------------------------------------

most látom orvosi a téma...
akkor "az XXX készítményre rövid távon nem reagáló"

Attila Bielik
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  András Veszelka: Egy szavazat a nem reagálóra, bővebben lásd a referenciabejegyzésemben
2 hrs
  -> köszönöm

agree  JANOS SAMU: A nem reagál a nyerő
3 hrs
  -> köszönöm

38 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
válaszhiány


Explanation:
az xxx-re adott rövid távú terápiás válaszhiány meghatározása...

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2018-04-03 19:35:38 GMT)
--------------------------------------------------

Akkor csak beírok egy pár találatot.
Én úgy gondolom, hogy az OGYEI által elfogadott alkalmazási előírások és betegtájékoztatók talán elég autetintikusak:

https://www.ogyei.gov.hu/kiseroirat/ah/ah_0000015677_2012040...

" Válaszhiány esetén dysmenorrhoeában és menorrhagiában más kórokokat kell keresni."

https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/200...

Ennek lehetséges okai: az eltérő feloldási technika, a választott idő
tartam az injekciók beadása között, az injekciózott izmok, az alkalmazott biológiai teszteljárásból adódóan eltérőtoxin aktivitás, valamint a másodlagos válaszhiány.

https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/201...

30. oldal
_____________________

Egyébként is terápiás válasz, nem pedig terápiás reakció.
Kezelésre adott válasz, nem pedig kezelésre adott reakció.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2018-04-03 19:42:39 GMT)
--------------------------------------------------

https://www.hazipatika.com/gyogyszerkereso/termek/xeomin_100...

a XEOMIN hatóanyagának változó hatékonysága
- válasz-hiány /terápiás sikertelenség a kezelés során.

https://lib.semmelweis.hu/sepub/pdf/2012/a22275731

"A hatásvesztéssel kapcsolatot mutató további klinikai faktorok:

korai klinikai válasz hiánya (12. héten) és a normális CRP hiánya
a12. héten,"

http://www.hbcs.hu/uploads/jogszabaly/2517/fajlok/9_2017_V31...

Megfontolandó a terápia időtartamának legfeljebb 24 hétre történő meghosszabbítása, ha több olyan tényező áll fenn, amely a korábbiakban az interferon alapú terápiákkal szembeni alacsonyabb
válaszarányokkal járt együtt (például előrehaladott fibrosis/cirrhosis, magas kiindulási vírustiter, fekete rassz, IL28B, nem CC genotípus, a terápiás válasz hiánya a korábbi peginterferon alfa és
ribavirin kezelés során).

https://www.researchgate.net/publication/274192813_Protonpum...

"Komplett terápiás válasz hiánya esetén a dózis rövid ideig (kettô-négy hét) duplázható. Amenynyiben a panaszok erre sem szûnnek meg teljesen, gasztroenterológiai kivizsgálás szükséges."

http://www.mppt.hu/folyoirat/72/abstract/10691.html?article_...

"Számos experimentális adat utal arra, hogy a VEGF jelátviteli útvonalnak az antidepresszív gyógyszerek hatásmechanizmusában meghatározó közvetítő funkciója van, károsodása esetén felmerül a kezelésre adott válasz hiánya"

http://www.dr.info.hu/drinfo/sid/print2/lid/print/pid/0/medi...

"Az egyik vizsgálatba 5, a másik vizsgálatba 12 gyermeket vontak be mielőtt a vizsgálatokat idő előtt lezárták a terápiás válasz hiánya miatt. "

Katalin Szilárd
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 325
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erzsébet Czopyk
11 mins
  -> Köszönöm!

agree  Dora Miklody
19 mins
  -> Köszönöm!

disagree  JANOS SAMU: Lehet, hogy van rá sok találat, mert sok rossz fordítás is van ezen a téren, de a kérdező szépen akarta mondani magyarul és az általad javasolt bizony sántít a szépségében.
3 hrs
  -> János, én ugyan meg nem néztem, h hány találat van az én válaszomra, mert rutinból írtam. Ez kb. olyan mint ha megkérdezik éjszaka mennyi 1x1. Erre a kérdésre szakmai szempontból ez a válasz. Itt nem szépségről van szó, hanem szakmai nyelvről.

agree  Katalin Horváth McClure: Szaknyelv, ennyi.
14 hrs
  -> Köszönöm!

agree  hollowman2
2 days 14 hrs
  -> Köszönöm!




Reference comments


2 hrs peer agreement (net): +1
Reference: reakcióhiány/reagáláshiány/reakció elmaradása/nem reagál/nem mutat reakciót/stb.

Reference information:
A "response" szót sokszor szerencsésebb reagálásnak/reakciónak fordítani, szerintem ez is egy ilyen eset.

Pl.

Rövid távon a reakció elmaradása/hiánya úgy határozható meg, mint...

Hasonszőrű példák:

nem reagál kezelésre

https://www.google.hu/search?q=nem reagál kezelésre&oq=nem r...

nem válaszol kezelésre (elég magyartalan, a találatok is ennek megfelelők):

https://www.google.hu/search?q=nem válaszol kezelésre&oq=nem...

válaszhiány (inkább más kontextusban használják):
https://www.google.hu/search?q=válaszhiány&oq=válaszhiány&aq...

reakcióhiány (arányaiban több orvosis szöveg):
https://www.google.hu/search?q=reakcióhiány&oq=reakcióhiány&...

Korábban is volt már amúgy, akkor is e két lehetőség között vacillált a köz:

https://www.proz.com/kudoz/english_to_hungarian/medical_phar...

András Veszelka
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 16

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
neutral  Katalin Szilárd: Az orvosi vonatkozású reakcióhiányos találatok szinte 1ike sem ilyen gyógyszerészeti. Terápiás reakció 81 találat, mind pszichológiai. Gyógyszerészetben a terápiás válasz/kezelésre adott válasz a helyes. A nem reagáló be sem építhető a kérdező mondatába.
43 mins
agree  JANOS SAMU: A nem reagált jó lesz itt.
1 hr