KudoZ home » English to Hungarian » Music

arr. Powell

Hungarian translation: hangszerelés


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:arr. Powell
Hungarian translation:hangszerelés
Entered by: Erzsébet Czopyk

06:10 Nov 2, 2006
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Music
English term or phrase: arr. Powell
"The Kid", (André Brasseur, arr. Powell), André Brasseur, Hammond Organ". Itt abból próbáltam kiindulni, hogy az "arrangement" átiratot jelent a zenében, tehát úgy fordítottam (fedrítettem?:-))), hogy "átirat: Powell". A szöveg zeneszámok címeit, szerzői/előadóit és a hangszer megnevezését tartalmazza - különösebb kontextus nélkül.
ibookg4
hangszerelés
Explanation:
Pl. George Gershwin híres Kék rapszódiáját (Rhapsody in blue) a zeneszerző írta, de Ferde Grofé hangszerelte. A zeneszerzőtől laponként kapott, a vezérdallamot tartalmazó kottát a hangszerelő írja rá/alkalmazza a nagyzenekar egyes hangszereire, ő dönti el, hogy pl. egy adott hangzatból melyik hangszer melyik hangot szólaltassa meg. Hangszerelni rendkívül kretív munka és sokszor a hangszerelést végző zenész is van akkor elme, mint a szerző, csak elbújik, vagy inkább elvész mögötte.

--------------------------------------------------
Note added at 14 óra (2006-11-02 20:45:00 GMT)
--------------------------------------------------

Hangszerelés
A hangszerek alkalmazásának és kombinációjának művészete, illetve valamelyes zenei textus átírása zenekari apparátusra. Hangszerek játékmódját már a 16. század óta rendszeresen tanítja az egyes hangszerek instruktív irodalma (Virdung 1511, Ganassi 1535, Praetorius 1619 stb.), de hangszerek csoportosításának, kombinációjának tudatos művészete csak a 17. században, a mai nagyzenekari apparátus első kibontakozásának idején születik meg. A 16 és 17. század zenekarai már eljutnak a nagyobb arányú hangszer összeállításig s az egyes hangszerek jellegzetes csoportosításig (Monteverdi), nagyjában azonban az orgonaregiszter-szerű orkeszter-kezelés határain belül maradnak; csoport áll szemben csoporttal, szólóhangszerek az együttessel, trombiták a violákkal stb. Ezeket a csoportokat is sokszor csak nagyjában jelzik; a tulajdonképpeni felosztás, diszponálás, kidolgozás a karmester dolga (res scripta, res facta). A klasszikus orkesztrálás művészete a mannheimi iskola s Haydn kezdeményezéséhez fűződik; munkásságuk nyomán (a 18. század második felében) kialakul a modern zenekar, mint egyetlen organizmus s külön művészi kifejező eszköz, a zenekar tagjai mint individuális életet élő hangszerek, valóságos mikroorganizmusok, melyeket külön-külön koloritbeli és dinamikai törvényszerűség kormányoz (Haydn, Mozart; az áttört orkeszterstílus).


--------------------------------------------------
Note added at 14 óra (2006-11-02 20:45:15 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.filharmonikusok.hu/content.php?section=4&tmp=lex&...

--------------------------------------------------
Note added at 14 óra (2006-11-02 20:46:04 GMT)
--------------------------------------------------

(egyébként oroszul arranzsiróvka a neve :-)

--------------------------------------------------
Note added at 14 óra (2006-11-02 20:52:40 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.tar.hu/penzelilaszlo/
töltsd le a four brothers-t, egy klasszikus példa és nagyon jó jazz így a kései órán :-))
Selected response from:

Erzsébet Czopyk
Hungary
Grading comment
Spacibo! :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5hangszerelés
Erzsébet Czopyk
4 +1arrangement = feldolgozásAndras Mohay


Discussion entries: 2





  

Answers


51 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
arr. powell
arrangement = feldolgozás


Explanation:
Az "arrangement" az "arrangement, de ha magyarításra van szükség, a "feldolgozás" tűnik legjobbnak. Jelenthet persze "átiratot" (hangszeres átiratot), "hangszerelést" (orkesztrációt).

Most megnéztem Ittzésné Kövendi Kata Janus-arcú (és nem túl jó) Magyar-angol zenei szaknyelvi szótára (Jazzoktatási és Kutatási [könyvkötő szerint: Kutatói] Alapítvány, 2001) angol-magyar részét, s ott is "feldolgozás" az első HU ekvivalens.

Andras Mohay
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxdenny
1 day8 hrs
  -> Köszönöm

14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
arr. powell
hangszerelés


Explanation:
Pl. George Gershwin híres Kék rapszódiáját (Rhapsody in blue) a zeneszerző írta, de Ferde Grofé hangszerelte. A zeneszerzőtől laponként kapott, a vezérdallamot tartalmazó kottát a hangszerelő írja rá/alkalmazza a nagyzenekar egyes hangszereire, ő dönti el, hogy pl. egy adott hangzatból melyik hangszer melyik hangot szólaltassa meg. Hangszerelni rendkívül kretív munka és sokszor a hangszerelést végző zenész is van akkor elme, mint a szerző, csak elbújik, vagy inkább elvész mögötte.

--------------------------------------------------
Note added at 14 óra (2006-11-02 20:45:00 GMT)
--------------------------------------------------

Hangszerelés
A hangszerek alkalmazásának és kombinációjának művészete, illetve valamelyes zenei textus átírása zenekari apparátusra. Hangszerek játékmódját már a 16. század óta rendszeresen tanítja az egyes hangszerek instruktív irodalma (Virdung 1511, Ganassi 1535, Praetorius 1619 stb.), de hangszerek csoportosításának, kombinációjának tudatos művészete csak a 17. században, a mai nagyzenekari apparátus első kibontakozásának idején születik meg. A 16 és 17. század zenekarai már eljutnak a nagyobb arányú hangszer összeállításig s az egyes hangszerek jellegzetes csoportosításig (Monteverdi), nagyjában azonban az orgonaregiszter-szerű orkeszter-kezelés határain belül maradnak; csoport áll szemben csoporttal, szólóhangszerek az együttessel, trombiták a violákkal stb. Ezeket a csoportokat is sokszor csak nagyjában jelzik; a tulajdonképpeni felosztás, diszponálás, kidolgozás a karmester dolga (res scripta, res facta). A klasszikus orkesztrálás művészete a mannheimi iskola s Haydn kezdeményezéséhez fűződik; munkásságuk nyomán (a 18. század második felében) kialakul a modern zenekar, mint egyetlen organizmus s külön művészi kifejező eszköz, a zenekar tagjai mint individuális életet élő hangszerek, valóságos mikroorganizmusok, melyeket külön-külön koloritbeli és dinamikai törvényszerűség kormányoz (Haydn, Mozart; az áttört orkeszterstílus).


--------------------------------------------------
Note added at 14 óra (2006-11-02 20:45:15 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.filharmonikusok.hu/content.php?section=4&tmp=lex&...

--------------------------------------------------
Note added at 14 óra (2006-11-02 20:46:04 GMT)
--------------------------------------------------

(egyébként oroszul arranzsiróvka a neve :-)

--------------------------------------------------
Note added at 14 óra (2006-11-02 20:52:40 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.tar.hu/penzelilaszlo/
töltsd le a four brothers-t, egy klasszikus példa és nagyon jó jazz így a kései órán :-))

Erzsébet Czopyk
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 16
Grading comment
Spacibo! :-)