KudoZ home » English to Hungarian » Other

fee-earner

Hungarian translation: bevételt hozó (munkatárs, ügyvéd stb.)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fee-earner
Hungarian translation:bevételt hozó (munkatárs, ügyvéd stb.)
Entered by: Attila Széphegyi

17:14 Dec 13, 2010
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Other / Munkavállalói kategória
English term or phrase: fee-earner
Time-based billings
...
Maximisation of time available for billing activities by fee-earners
...
Maximisation of cost recovery by allocating chargeable activities to case management

A szövegkörnyezet ilyen semmitmondó.

Jogi környezetre vonatkoztatva ezt találtam:
"A 'fee earner' is a qualified solicitor at a firm for whose time the firm charges. The amount they charge doesn't go direct into their pockets - it goes to the firm. They are then paid a (usually) very handsome salary.

Ezúttal viszont nem jogászi kategória, bármilyen cégnél dolgozhat ilyen. "
SZM
bevételt hozó (munkatárs, ügyvéd stb.)
Explanation:
Itt így határozzák meg:
„Fee Earning positions...
The term fee earner refers to an employee whose work is charged to clients, for example solicitors, paralegals, conveyancing executives etc. This distinguishes them from secretarial and support staff. Many secretaries can progress to this kind of role via further education and training courses, eg ILEX.”


--------------------------------------------------
Note added at 2 óra (2010-12-13 19:28:44 GMT)
--------------------------------------------------

Egy példa:
„Support team – Támogató csapat. A bevételt hozó munkatársak munkáját segítő háttércsapat (informatikus, ügyfélszolgálatos).”
http://karrier.egzinet.hu/clone/articleview?id=266


--------------------------------------------------
Note added at 15 óra (2010-12-14 09:06:27 GMT)
--------------------------------------------------

A „time-based billings” jelentése egy jogász esetében (a honorálás helyett a bevételszerzésről van szó):
„Ethics and Time-Based Billing
...
In 1965, law firm associates normally billed about 1,400 to 1,600 hours and partners about 1,200 to 1,400 hours. See William G. Ross, The Honest Hour: The Ethics of Time-Based Billing by Attorneys 2-3 (1996) (citing a 1965 ABA survey). Now, 40 years later, www.infirmation.com reports associates at some firms average more than 2,000 hours billed per year. And anecdotal evidence suggests some associates would lose their jobs if they did not bill 2,100 hours or more.”
http://www.abanet.org/lpm/lpt/articles/mgt01064.html


--------------------------------------------------
Note added at 16 óra (2010-12-14 09:21:00 GMT)
--------------------------------------------------

„Inkább kötném időhöz, ha már arról van szó, hogy minél kevesebb időt töltsenek számlakiállítással.” szövegű válasz elég talányos, mivel itt nem valószínű, hogy a számlázási (könyvelési) tevékenységről volna szó. Erre egy példa:
„Law Firm Client Billing and Importance of Attorney Billing Software
...
With an hourly billing arrangement, law firm bookkeepers record the attorneys’ billable time against the applicable matter.”
http://www.attorneybillingsoftwareguide.com/



--------------------------------------------------
Note added at 16 óra (2010-12-14 09:48:23 GMT)
--------------------------------------------------

„Ennek ellentmond, hogy egy spanyol fordító egyszerűen alkalmazottnak vette.” válaszban említett „alkalmazott” megoldás annyiban jó, hogy valóban az adott cég alkalmazottjáról van szó, akit a „munkatárs” szóval lehetne árnyalni, mivel vélhetően kreatív tevékenységről van szó.
Selected response from:

Attila Széphegyi
Hungary
Grading comment
Legszívesebben mindannyiotok válaszát kombinálnám, mert bármelyikkel azonosítható. Arról nem mi tehetünk, hogy ennyire szegényes a szövegkörnyezet, és semmi lényeges nem derül ki belőle. De az biztos, hogy így vagy úgy bevételt hoz. Hogy a cég alkalmazottja, vállalkozó, külső munkatárs stb., az sem derül ki, ez viszont a "munkatárs" szóval nagyszerűen áthidalható, és nem tettem hozzá semmi olyat, ami nincs a szövegben.
Köszönöm mindannyiotoknak.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3teljesítményarányos bérezésben részesülő / jutalék alapú bérezésben részesülő
Katalin Szilárd
5 +1díjazásban részesülő
Ildiko Santana
5bevételt hozó (munkatárs, ügyvéd stb.)
Attila Széphegyi


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
díjazásban részesülő


Explanation:
Szerintem értelem szerűen kell fordítani. Példák:

"Az óradíj meghatározásánál csak a hivatásos és a díjazásban részesülő társadalmi gondozók száma vehető figyelembe."
"ideiglenes/határozott időre szóló munkaszerződés (a képzésben részt vevők nélkül , ideértve a díjazásban részesülő gyakornokokat és diákokat)"
"A T. 103/A. § (15) bekezdése szerint szerzői díjban, vagy az előadóművészi tevékenységért díjazásban részesülő személy"
"A nem állami szerv által fenntartott intézményben ellátásban részesülő személyi ... csak a hivatásos és a díjazásban részesülő társadalmi gondozók száma ..."
"Az árakat befolyásolja a cégforma, a könyvelendő tételek száma, az alkalmazottak és díjazásban részesülők száma."

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2010-12-13 19:27:51 GMT)
--------------------------------------------------

Kedves Miklós, alábbi kérdésedre válaszolva: A különbség abban áll, hogy nem kell feltétlenül alkalmazotti munkaviszonynak fennállnia ahhoz, hogy egy személy az elvégzett munkája fejében díjazásban részesüljön. Az alábbi idézetek magyar jogszabályokból származnak, és példákkal szolgálnak a nem alkalmazotti jogviszony keretében járó díjazásra.

"A megbízási és vállalkozási jellegű jogviszony keretében díjazás ellenében személyesen munkát végző személyre a biztosítás akkor terjed ki..."

"kereső tevékenység: (...) minden olyan munkavégzés, amelyért díjazás jár, továbbá kereső tevékenységet folytatónak kell tekinteni azt a személyt is, aki vállalkozói igazolvánnyal rendelkezik, valamint aki gazdasági társaság tevékenységében személyes közreműködés vagy mellékszolgáltatás keretében történő munkavégzés útján vesz részt, illetve aki a társaság vezető tisztségviselője vagy a társasági szerződésben közreműködési/munkavégzési kötelezettsége/joga fel van tüntetve."

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2010-12-13 19:32:36 GMT)
--------------------------------------------------

Egyébként a "billing activities" is arra utal szerintem, hogy az illető személyek nem állnak alkalmazotti munkaviszonyban, hiszen tudtommal a munkavállalók nem számla ellenében kapják a fizetésüket.

Ildiko Santana
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 62
Notes to answerer
Asker: Köszönöm Ildikó, már csak azt nem értem, hogy amint a legalsó idézet szerint (is) külön kategória az alkalmazott és a díjazásban részesülő, akkor a kettő mennyiben különbözik. Lehet, hogy csak az itthoni ismereteim miatt nem tudok különbséget tenni?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  József Lázár: Néha fee earnernek is hívják, de csak nyomokban, és nem írásban http://meresztengeresz.freeblog.hu/archives/2008/07/
16 mins
  -> Köszönöm!

neutral  Balázs Sudár: Ez nagyon kevés.
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
teljesítményarányos bérezésben részesülő / jutalék alapú bérezésben részesülő


Explanation:
Sokféle díjazás létezik. Például, ha valaki megnyer egy pályázatot az is díjazásban részesül. Itt ki kell hangsúlyozni, hogy a munkavállaló a teljesítményétől függően kapja a bérét. Gyakorlatilag ezek a cégnek a partereiként dolgoznak, és a bérüket az általuk beszedett díjak ellenében kapják meg.

http://www.lawgazette.co.uk/in-business/virtual-against-trad...

By this definition, fee-earners at Duncan Lewis get under one-third of what they bring in (fees: £60k; salary: £18k), and as he says that the company’s profits are only 10% (presumably 10% of fees rather than a 10% return on investment), this means that its overheads must absorb a massive 57% of fees received.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-12-13 18:57:09 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.munkakonyv.hu/modules.php?name=News&file=article&...

3. Jutalék

A jutalék a munkaviszonyon belüli olyan teljesítménybér, amelyet a munkavállaló az általa közvetített vagy megkötött ügyletek után azok értékéhez (esetleg mennyiségéhez) viszonyított százalékos összegben kap.
Lehet jutalékban részesülni nem munkaviszony keretében végzett munka esetén is.
A jutalék kapcsán fontos a jutalékalap precíz rögzítése.

A jutalék két típusa:

* tiszta jutalék: a munka teljes és egyedüli díja,
* kiegészítő jutalék: időbérrel együtt jár a munkavállalónak.



--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2010-12-13 19:28:20 GMT)
--------------------------------------------------

Kedves Miklós! Persze ők nem "sima" alkalmazottak, hisz teljesítményük alapján (jutalék alapon) kapják meg a bérüket. De vigyázat! nem feltétlenül óradíjban. Lehet, hogy a fee-earner partner megegyezik az ügyféllel egy fix teljes összegben ami nem óradíj, majd úgy adja be a számláját a cégnek. A lényeg, hogy majdnem olyan mint egy vállalkozó, de mégsem, mert az általa adott számlákon szereplő összeg mennyiségével arányosan kapja meg a bérét a cégtől, és mint látható fent a példában általában a cégek kb. 1/3-át fizetik ki a megkeresett összegnek.
Tehát az alkalmazott és a vállalkozó közötti forma. Ezért fontos odaírni, hogy teljesítményarányos/jutalék-alapú és ami fontos még, hogy bizony ez bér, amit kap a cégtől.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2010-12-13 19:50:24 GMT)
--------------------------------------------------

Ezer % , hogy a cég fizeti őket

1) Lásd definíció:

http://www.ten-percent.co.uk/Advice_for_Law_Students_and_Gra...

The definition of fee earner is someone who earns fees for a firm – ie they produce revenue.

2) Ha nem a cég fizetné őket, akkor ők simán alvállalkozók lennének. Akkor sub-contractorként neveznék őket angolul.

3) A Miklós által megadott mondat is ezt támasztja alá:
"A 'fee earner' is a qualified solicitor at a firm for whose time the firm charges. The amount they charge doesn't go direct into their pockets - it goes to the firm. They are then paid a (usually) very handsome salary.

4) További referenciák:

http://books.google.com/books?id=3-TFcNsfO6AC&pg=PA45&lpg=PA...

Fee earners are paid a salary for the services they perform and increasing chargeable hours by one hour, ...




Katalin Szilárd
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 56
Notes to answerer
Asker: Inkább kötném időhöz, ha már arról van szó, hogy minél kevesebb időt töltsenek számlakiállítással. De akár teljesítmény akár idő, érzésem szerint valami megkülönbözteti a cég saját alkamazottjától. Ennek ellentmond, hogy egy spanyol fordító egyszerűen alkalmazottnak vette.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Balázs Sudár
53 mins
  -> Köszönöm!

agree  Julia Prazsmary: Biztosan azokról van szó, akikról Katalin beszél, nem alkalmazottak, hanem valamilyen szerződéses viszonyban állnak a céggel - köznyelven "bedolgozó"-ként is emlegetik ezt a kategóriát, több céggel is lehetnek szerződéses viszonyban. (akár tolmácsok is:)
1 hr
  -> Köszönöm! Igen, a lényege, hogy egy cég keretén belül, tehát hiába vannak saját ügyfeleik a fizetésüket a cégtől kapják, nem a közvetlen ügyfeleiktől. .

agree  Tradeuro Language Services
4 days

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
bevételt hozó (munkatárs, ügyvéd stb.)


Explanation:
Itt így határozzák meg:
„Fee Earning positions...
The term fee earner refers to an employee whose work is charged to clients, for example solicitors, paralegals, conveyancing executives etc. This distinguishes them from secretarial and support staff. Many secretaries can progress to this kind of role via further education and training courses, eg ILEX.”


--------------------------------------------------
Note added at 2 óra (2010-12-13 19:28:44 GMT)
--------------------------------------------------

Egy példa:
„Support team – Támogató csapat. A bevételt hozó munkatársak munkáját segítő háttércsapat (informatikus, ügyfélszolgálatos).”
http://karrier.egzinet.hu/clone/articleview?id=266


--------------------------------------------------
Note added at 15 óra (2010-12-14 09:06:27 GMT)
--------------------------------------------------

A „time-based billings” jelentése egy jogász esetében (a honorálás helyett a bevételszerzésről van szó):
„Ethics and Time-Based Billing
...
In 1965, law firm associates normally billed about 1,400 to 1,600 hours and partners about 1,200 to 1,400 hours. See William G. Ross, The Honest Hour: The Ethics of Time-Based Billing by Attorneys 2-3 (1996) (citing a 1965 ABA survey). Now, 40 years later, www.infirmation.com reports associates at some firms average more than 2,000 hours billed per year. And anecdotal evidence suggests some associates would lose their jobs if they did not bill 2,100 hours or more.”
http://www.abanet.org/lpm/lpt/articles/mgt01064.html


--------------------------------------------------
Note added at 16 óra (2010-12-14 09:21:00 GMT)
--------------------------------------------------

„Inkább kötném időhöz, ha már arról van szó, hogy minél kevesebb időt töltsenek számlakiállítással.” szövegű válasz elég talányos, mivel itt nem valószínű, hogy a számlázási (könyvelési) tevékenységről volna szó. Erre egy példa:
„Law Firm Client Billing and Importance of Attorney Billing Software
...
With an hourly billing arrangement, law firm bookkeepers record the attorneys’ billable time against the applicable matter.”
http://www.attorneybillingsoftwareguide.com/



--------------------------------------------------
Note added at 16 óra (2010-12-14 09:48:23 GMT)
--------------------------------------------------

„Ennek ellentmond, hogy egy spanyol fordító egyszerűen alkalmazottnak vette.” válaszban említett „alkalmazott” megoldás annyiban jó, hogy valóban az adott cég alkalmazottjáról van szó, akit a „munkatárs” szóval lehetne árnyalni, mivel vélhetően kreatív tevékenységről van szó.


    Reference: http://www.legaltypes.co.uk/feeearner.asp
Attila Széphegyi
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 84
Grading comment
Legszívesebben mindannyiotok válaszát kombinálnám, mert bármelyikkel azonosítható. Arról nem mi tehetünk, hogy ennyire szegényes a szövegkörnyezet, és semmi lényeges nem derül ki belőle. De az biztos, hogy így vagy úgy bevételt hoz. Hogy a cég alkalmazottja, vállalkozó, külső munkatárs stb., az sem derül ki, ez viszont a "munkatárs" szóval nagyszerűen áthidalható, és nem tettem hozzá semmi olyat, ami nincs a szövegben.
Köszönöm mindannyiotoknak.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Katalin Szilárd: Ez azért nagyon tág fogalom: bevételt hozó munkatárs ... bármelyik munkatárs képes bevételt hozni. Pl. egy marketing menedzser ötlete révén az ügyfelek száma 20x-sára nő, ő is bevételt hozott. Vagy 1 igazgató nyélbe üt egy nagy üzletet...
5 mins
  -> A „time-based billings” címmel kezdődik, majd "chargeable activities" tűnik fel a nem túl bőséges szövegkörnyezetben, ami számlázható tevékenységre utal.