KudoZ home » English to Hungarian » Physics

acceptor

Hungarian translation: akceptor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:acceptor
Hungarian translation:akceptor

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
07:54 Nov 19, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Science - Physics
Additional field(s): Electronics / Elect Eng
English term or phrase: acceptor
Definition from Tyco Electronics Corporation:
A material that is intentionally added to a pure semiconductor material to increase the population of free holes in that semiconductor, resulting in a net positive charge. A semiconductor that has had acceptor material added to it is called "p-type."

Example sentence(s):
  • For practical doping levels, it is fair to assume that the free electron concentration is equal to the concentration of donor atoms and the hole concentration is equal to the concentration of acceptor atoms. everything2.com
  • Acceptor dopant in nitride semiconductors makes deep acceptor level (>100 meV) and generates few hole carriers into the valence band because of large electron affinity of N. Materials Research Society
  • The energy gained when an electron is taken up by an acceptor atom from the valence band of the crystal is the ionization energy of the atom. answers.com
Glossary-building KudoZ




This question was created by:
Enrique
Enrique
Argentina


This question is closed

akceptor
Definition:
Olyan szennyezőatom félvezető anyagokban, amely a kristályból egy vagy több elektront képes felvenni. Az akceptor elektronállapotokat hoz létre a tiltott sávban (szélessége E_g), ezek betöltési valószínűségét a Fermi–Dirac-féle eloszlásfüggvény határozza meg.
Az akceptort tartalmazó, máskülönben ideális félvezető kristályban az akceptoron kötött, mozgásra nem képes elektronok száma és a vegyértéksávban lévő mozgékony elektronhiányok – a lyukak – száma jó közelítéssel megegyezik (lyukvezetés).
Elemi félvezetőkben (Si, Ge) akceptort alkotnak a kristályrácsba beépült, eggyel kevesebb vegyértékelektronnal rendelkező atomok (pl. Ga, In, Al). Akceptorszintet nemcsak kémiai szennyező, de hibahely is létrehozhat, így pl. diszlokáció, vagy a sugárzási károsodás hatására létrejövő kristályszerkezeti hibák (p-n átmenet).

Fizikai kislexikon
Selected response from:

Attila Piróth
France
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2akceptor
Attila Piróth
5akceptor
Balázs Sudár


  

Translations offered


17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
akceptor


Definition from own experience or research:
Akceptor: félvezetők szennyező (adalék) anyaga.

Example sentence(s):
  • A félvezető kristály donor, illetve akceptor atomokkal történő szennyezését közös szóval adalékolásnak nevezzük. - BME jegyzet, félvezetők  

Explanation:


--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2008-11-19 08:14:47 GMT)
--------------------------------------------------

P típusú félvezető: a kristályrácsba bevitt három vegyértékű atomok a v.értéksáv felső széléhez közeli megengedett E-szinteket hoznak létre a félvezető tiltott sávjában. Ezekre a szintekre nagyon könnyen felugorhat egy-egy e- a v.érték sávból, így minden három v.értékű adalékatom egy-egy lyuk megjelenését eredményezi a v.érték sávban. Az elektronnal betöltött állapot (ionizált akceptor atom) helyhez kötött negatív töltésként az általa létrehozott lyuk pozitív töltésével együtt makroszkopikusan nem bontja meg a töltéssemlegességet (a lyukak koncentrációja közel azonos az akceptor konc.val, a kisebbségi e-k koncentrációja a tömeghatás törvénynek megfelelően az intrinsic koncentráció alá csökken).
Balázs Sudár
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
neutral  Attila Piróth: A magyar megfelelő és a példa jó, de a meghatározás pontatlan.
47 mins
  -> Igaz.

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
akceptor


Definition from own experience or research:
Olyan szennyezőatom félvezető anyagokban, amely a kristályból egy vagy több elektront képes felvenni. Az akceptor elektronállapotokat hoz létre a tiltott sávban (szélessége E_g), ezek betöltési valószínűségét a Fermi–Dirac-féle eloszlásfüggvény határozza meg.
Az akceptort tartalmazó, máskülönben ideális félvezető kristályban az akceptoron kötött, mozgásra nem képes elektronok száma és a vegyértéksávban lévő mozgékony elektronhiányok – a lyukak – száma jó közelítéssel megegyezik (lyukvezetés).
Elemi félvezetőkben (Si, Ge) akceptort alkotnak a kristályrácsba beépült, eggyel kevesebb vegyértékelektronnal rendelkező atomok (pl. Ga, In, Al). Akceptorszintet nemcsak kémiai szennyező, de hibahely is létrehozhat, így pl. diszlokáció, vagy a sugárzási károsodás hatására létrejövő kristályszerkezeti hibák (p-n átmenet).

Fizikai kislexikon

Example sentence(s):
  • Azt gondolhatnánk, hogy akceptorok jelenlétében a kovalens kötés kialakításához hiányzó elektronok miatt üres állapotok, lyukak maradnak a vegyértékkötési sávban. Valójában nem ez a helyzet, mivel a vegyértékkötési sáv állapotai a szennyező potenciál hatására átrendeződnek. - Sólyom: A modeszilárdtestfizik  
  • Donorszennyezés esetén a szabad elektronok jutnak túlsúlyba, a vezetés negatív típusúvá, röviden n-típusúvá válik. Az ilyen félvezető kristályt n-típusú kristálynak v. n-kristálynak nevezzük. Akceptorszennyezés esetén a lyukak jutnak túlsúlyba (p-típusú vezetés, p-kristály). Ha a kristály egyik részét p-típusúvá, másik részét n-típusúvá szennyezzük, akkor a kristályban létrejövő p-n átmenet diódaként viselkedik. - Kislexikon  
  • Az n-p és a p-n átmeneteknél egy vékony réteg- ben − a határrétegben − a semlegesség felborul: az n rétegben az elektronok és a donorok, a p rétegben a lyukak és az akceptorok koncentrációja között eltérés jön létre. A határrétegekben kialakuló töltés, az ún. tértöltés olyan elektromos térerőt hoz létre, amely a diffúzióval ellentétes irányú elektromos áramot kelt. Külső tér nélkül a diffúziós és a tér hatására folyó áramok egyenlő nagyságúak, de ellentétes irányúak. - Tranzisztoros erősítő  
Attila Piróth
France
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 48
1 corroborated select project
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  xxxhollowman
12 mins

Yes  yenci: Egyetértek az alapkérdésre adott válaszokkal, a magyar szakirodalomban az elfogadott terminológia az akceptor (illetve a donor). Amit viszont kifogásolok, azok a példamondatok, ahol a doping-ot többen szennyezésnek mondják adalékolás helyett.
10 days
  -> Egyetértek: bár a szennyezés (impurity) helyenként teljesen elfogadható (donorszennyezés, akceptorszennyezés), az adalékolás szó illene pl. a Kislexikon "Ha a kristály egyik részét p-típusúvá, másik részét n-típusúvá szennyezzük" mondatába.




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License