KudoZ home » English to Latvian » Electronics / Elect Eng

Intelligent management (system)

Latvian translation: inteleģentā vadības sistēma


21:02 Dec 15, 2010
English to Latvian translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
English term or phrase: Intelligent management (system)
Kā pareizi, inteliģentā vadība vai intelektuālā? Krieviem ir intelektuālā, ES praktiski visiem inteliģentā. Krievi vārdu veido uz mākslīgā intelekta bāzes (plus alerģijas pret inteliģenci kā šķiru), savukārt vai angļi to veido uz artificial intelligence pamata, nav skaidrs - sistēmai, kas atver logus karstā laikā, ar mākslīgo intelektu diezgan tāls sakars. Drīzāk pamatā ir lat. val. divdabis intelligens - tas, kas spējīgs saprast (ņemt vērā apstākļus, nevis tikai mehāniski reaģēt). Tomēr nekonsekvence visās valodās ir maksimāla - arī angliski vajadzētu būt artificial intellect, bet tad būtu vajadzīgs artikuls, turklāt nāktos arī veidot daudzskaitļus, u.c. Intelligence pats par sevi latviski vietām tulkojas gan kā inteliģence, gan kā intelekts. Krievu inteļigent atbilst angļu intellectual un latviešu intelektuālis.
Tiek virzīts arī vārds "intelektiskā", ko es vienīgi varu raksturot ar angļu frāzi "pulled out of someone's ass". Ar ko tas atšķiras no "intelektuāla"? Abi šie vārdi jebkurā gadījumā apzīmē "saistīts ar (cilvēka) intelektu", nevis "ar mākslīgo intelektu". Es liktu priekšā sekot ES, nevis krieviem.
Jānis A
Latvian translation:inteleģentā vadības sistēma
Explanation:
Es liktu inteliģentā, burtiski tulkojot no angļu valodas. Intelekts un inteliģence ir 2 dažādas lietas.

Kā piemēram:
Intelligent Transport Management System - Inteliģentā Transporta Sistēma

Savukārt letonika tulko intelligent [ɪn'telɪdʒɚnt] a gudrs; prātīgs


Dažas definīcijas:
Intelekts ir cilvēka domāšanas un racionālas izziņas spēja, izmantojot izziņas rezultātus, darboties jaunā situācijā. Tā ir spēja izzināt, kas notiek apkārt. Tāpat arī svešvārdu vārdnīca skaidro, ka intelekts piemīt tikai cilvēkam, bet mākslīgais intelekts - datoram.
Intelekts ir lietvārs.

Inteliģents ir īpašības vārds un apzīmē kādu īpašību. Angļu variantā intelligence arī ir īpašības vārds.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2010-12-16 07:50:21 GMT)
--------------------------------------------------

Aizmirsu pielikt vēl vienu atsauci, kur ir tekstā šis termins

http://www.sbunpartneri.lv/?objid=1107
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:el6WVmL...
Selected response from:

alis-kis
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4inteleģentā vadības sistēma
alis-kis
4 +1intelektiska(ā) vadības (sistēma)
Inese Poga-Smith
3vieda [vadības sistēma]mjbjosh


  

Answers


10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
intelligent management (system)
inteleģentā vadības sistēma


Explanation:
Es liktu inteliģentā, burtiski tulkojot no angļu valodas. Intelekts un inteliģence ir 2 dažādas lietas.

Kā piemēram:
Intelligent Transport Management System - Inteliģentā Transporta Sistēma

Savukārt letonika tulko intelligent [ɪn'telɪdʒɚnt] a gudrs; prātīgs


Dažas definīcijas:
Intelekts ir cilvēka domāšanas un racionālas izziņas spēja, izmantojot izziņas rezultātus, darboties jaunā situācijā. Tā ir spēja izzināt, kas notiek apkārt. Tāpat arī svešvārdu vārdnīca skaidro, ka intelekts piemīt tikai cilvēkam, bet mākslīgais intelekts - datoram.
Intelekts ir lietvārs.

Inteliģents ir īpašības vārds un apzīmē kādu īpašību. Angļu variantā intelligence arī ir īpašības vārds.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2010-12-16 07:50:21 GMT)
--------------------------------------------------

Aizmirsu pielikt vēl vienu atsauci, kur ir tekstā šis termins

http://www.sbunpartneri.lv/?objid=1107
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:el6WVmL...


    Reference: http://www.eef.rtu.lv/doc/promocija/010.pdf
alis-kis
Native speaker of: Native in LatvianLatvian, Native in RussianRussian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ilze Paegle-Mkrtchyan: Google dod vismaz pārdesmit tūkstošus atsauču, kur minēts šāds termins
1 hr
  -> Thanks!

agree  Doroteja
1 hr
  -> Paldies! :)

agree  Burrell
2 hrs
  -> Paldies:)

agree  Jānis Greivuls: intelIģentā!
2 hrs
  -> Paldies!

17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
intelligent management (system)
intelektiska(ā) vadības (sistēma)


Explanation:
Akadēmisko terminu datubāzē un diezgan aktuālās saitēs attiecībā uz lietošanu līdzīgā kontekstā visur ir:
intelektisks

Bez tam LZA Terminoloģijas komisija ir pieņemusi lēmumu:

Lēmums Nr. 58. Par Informācijas tehnoloģijas, telekomunikācijas un elektronikas terminoloģijas apakškomisijā (ITTEA) izstrādāto informācijas tehnoloģijas pamatterminu saraksta apstiprināšanu

Šajā lēmumā minēto tulkošanas variantu varētu attiecināt arī uz šo gadījumu, t. i., ierīcei, sistēmai, utml. piemītošā efektivitāte, komunicēšanas un problēmu risināšanas spēja.


--------------------------------------------------
Note added at 11 days (2010-12-27 18:53:31 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry, it should read:

intelektiska vadība; intelektiska vadības sistēma




    Reference: http://termini.lza.lv/article.php?id=270
    Reference: http://www.consilium.europa.eu/uedocs/NewsWord/LV/genaff/117...
Inese Poga-Smith
Canada
Native speaker of: Latvian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  VEIKMANE DAIGA: http://www.hansab.lv/?op=body&id=253&cid=5450&cgid=1123
4 days
  -> Paldies!

31 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
intelligent management (system)
vieda [vadības sistēma]


Explanation:
Skatoties, kādā kontekstā. ES vairāk lieto tulkojuma variantu "vieds". Viedie tīkli, viedās sistēmas utt.

mjbjosh
Specializes in field
Native speaker of: Native in LatvianLatvian
PRO pts in category: 4