KudoZ home » English to Latvian » History

Ge`ez language

Latvian translation: giizs, geezs


07:00 Apr 8, 2008
English to Latvian translations [PRO]
History / Ethiopia
English term or phrase: Ge`ez language
Proti, senās Etiopijas valoda. Netieku gudrs, kā to būtu korektāk dēvēt latviski. Vai kāds nezina, kā apmēram to izrunā pašā Etiopijā? Taustos pa tumsu - pastāv variants geza valoda, pastāv - gjēza, es pagaidām lietoju - geēzs - pēc parauga: sanskrits, ivrīts. Vispār - tīri metodoloģiski - kā radāt Āfrikas vai Āzijas mazo valodu un cilšu, un tamlīdzīgu nosaukumu latviskojumus?
jaanisel
Latvian translation:giizs, geezs
Explanation:
Kaut arī latviešu publikācijās ir minēta "gēzu valoda", tomēr var mēģināt autentiskāk.

1) Izruna.
Kopš 11.7.2006. angļu "Vikipēdijā" ir IPA:[ɡɨʕɨz], pirms tam turpat ir bijis IPA:[ɡəʕəz].
http://tinyurl.com/655alh

ɨ atveidojams ar "i";
ə atveidojams ar "e".

Apostrofu (jeb ʕ - tas rāda, ka ir divas zilbes) nevajadzētu ignorēt, pārtaisīt par "gēz/gēs...".
Garināt patskani arī nav pamata, piem., "geēz...".
(Vai tā ir laba gaume katrā svešvārdā kaut ko pagarināt?)

2) Tautības nosaukums neparādās ("... language of the peasantry. It later became the official language of the Kingdom of..."), jāpieņem pagaidām, ka tas ir tikai valodas nosaukums.

"Ge'ez people" vienā (!) vietā tīmeklī gan ir - http://www.abyssiniacybergateway.net/admas/docs/ce-terms.htm...
bet mūsdienās tā esot tikai liturģiju valoda.
http://www.ethnologue.com/show_language.asp?code=gez
Selected response from:

Valters Feists
Latvia
Grading comment
Mjā, par to garumzīmi dabūju padomāt. :)
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5gēsu valodamjbjosh
4giizs, geezs
Valters Feists
3geza valoda
Ieva Englund


  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ge`ez language
geza valoda


Explanation:
Ar turismu saistitos tekstos esmu redzejusi, ka to atstaj nelatviskotu Ge'ez. Isti nezinu, bet LIIS so tulko ka "geza valodu".

Pati tulkojot meginu vienmer noskaidrot izrunu, lai varetu to latviskot. Bet tas nevienmer ir tik vienkarsi. :)


    Reference: http://www.liis.lv/latval/valoda/v5-22.htm
Ieva Englund
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in LatvianLatvian, Native in SwedishSwedish
Notes to answerer
Asker: Šis zināms - mazliet pēc tautoloģijas, kā sanskrits = sanskrita valoda. Bet vismaz labi, ka ir jel kāds precedents.


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
ge`ez language
gēsu valoda


Explanation:
Latvijas Padomju enciklopēdijā to sauc par gēsu valodu.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-04-08 11:17:50 GMT)
--------------------------------------------------

Ak šausmas, cik daudz kļūdu citātā. Pareizi būs:

"Etiopijas lit. ir daudzvalodu lit.; kopš 4.-19. gs. tā rakstīta etiop. jeb gēsu val., kopš 19. gs - amharu valodā."

Es izpētīju arī šķirkli par semītu valodām un palasīju par iedzīvotāju sastāvu, nekur citur gēsi nefigurē. "Gēsu valoda" tiek lietota sinonīmiski "etiopiešu valodai", šķiet, ka šķirklī par semītu valodām vēl bija piesaukta "senetiopiešu valoda".

Example sentence(s):
  • Etiopas lit. it daudzvalodu lit.; kopš 4.-19. gs. tā rakstīta etiop. jeb gēsu val., lopš 19. gs - amharu valodā.
mjbjosh
Works in field
Native speaker of: Native in LatvianLatvian
Notes to answerer
Asker: Paldies! LPE nebija pa rokai, tagad zinām arī šo variantu. Jautājums: vai bija kāds etnisks kopums, ko dēvēja par gēsu/gēzu tautu vai cilti? Rezultāts, meklējot Ge'ez-people, ir visai niecīgs.


6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ge`ez language
giizs, geezs


Explanation:
Kaut arī latviešu publikācijās ir minēta "gēzu valoda", tomēr var mēģināt autentiskāk.

1) Izruna.
Kopš 11.7.2006. angļu "Vikipēdijā" ir IPA:[ɡɨʕɨz], pirms tam turpat ir bijis IPA:[ɡəʕəz].
http://tinyurl.com/655alh

ɨ atveidojams ar "i";
ə atveidojams ar "e".

Apostrofu (jeb ʕ - tas rāda, ka ir divas zilbes) nevajadzētu ignorēt, pārtaisīt par "gēz/gēs...".
Garināt patskani arī nav pamata, piem., "geēz...".
(Vai tā ir laba gaume katrā svešvārdā kaut ko pagarināt?)

2) Tautības nosaukums neparādās ("... language of the peasantry. It later became the official language of the Kingdom of..."), jāpieņem pagaidām, ka tas ir tikai valodas nosaukums.

"Ge'ez people" vienā (!) vietā tīmeklī gan ir - http://www.abyssiniacybergateway.net/admas/docs/ce-terms.htm...
bet mūsdienās tā esot tikai liturģiju valoda.
http://www.ethnologue.com/show_language.asp?code=gez

Example sentence(s):
  • Ge'ez (... Gəʿəz, IPA: [ɡɨʕɨz]; also transliterated Gi'iz, and referred to as Ethiopic)
Valters Feists
Latvia
Works in field
Native speaker of: Latvian
PRO pts in category: 3
Grading comment
Mjā, par to garumzīmi dabūju padomāt. :)