KudoZ home » English to Norwegian » Agriculture

header

Norwegian translation: frontmontert redskap


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:header
Norwegian translation:frontmontert redskap
Entered by: Egil Presttun

02:12 Feb 19, 2009
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Agriculture / tractor
English term or phrase: header
Når traktorens redskap er plassert framfor traktoren, kalles det "header" på engelsk. Eksempel:
http://www.historylink101.com/lessons/farm-city/grain_header...
Egil Presttun
Norway
frontmontert redskap
Explanation:
Tror en kan gjøre det enkelt og snakke om frontmontert redskap. Mye monteres jo på trepunkts bak traktoren, men som du skriver monteres f.eks. slåmaskin foran som frontmontert redksap. Dette er altså en generell betegnelse.

http://www.fk.no/article/view/4219/1/42/

Eks.: "Kjørelys i taket for bruk ved frontmontert redskap"
Selected response from:

Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Grading comment
Takk, folkens!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3frontmontert redskap
Ivan Eikås Skjøstad
3akssankemaskin
Bjørnar Magnussen
Summary of reference entries provided
Fellesbetegnelse
NO-EN-DE

  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
akssankemaskin


Explanation:
Tror at "grain header" kommer av ordet "grain head" som vel betyr kornakse. I Clue og Kunnskapsforlagets Store er "header" oversatt identisk (!?): "Slåmaskin som bare skjærer av aksene". I Kunnskapsforlagets Teknisk er det oversatt med "akssankemaskin", som jeg dessverre ikke får referanser for.

"The header should be raised high enough to harvest only the grain heads of the plant. Pick-up type guards are recommended if the heads are ..."
www.cpes.peachnet.edu/sumner/tifton/Grain/Sorghum.htm

Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Per Bergvall: Passer vel strengt tatt bedre på grain header enn bare på header...som var spørsmålet...
2 hrs
  -> Det har du jammen rett i...jeg hengte meg for mye opp i bildelinken som Egil oppgav. Men kan hende det funker likevel (det er bare "header" som står oppført i ordbøkene).

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
frontmontert redskap


Explanation:
Tror en kan gjøre det enkelt og snakke om frontmontert redskap. Mye monteres jo på trepunkts bak traktoren, men som du skriver monteres f.eks. slåmaskin foran som frontmontert redksap. Dette er altså en generell betegnelse.

http://www.fk.no/article/view/4219/1/42/

Eks.: "Kjørelys i taket for bruk ved frontmontert redskap"

Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 4
Grading comment
Takk, folkens!




Reference comments


4 hrs
Reference: Fellesbetegnelse

Reference information:
Fant ingen fellesbetegnelse, men en god del uttrykk som angitt i linken nedenfor som kanskje kan være til hjelp dersom du har et spesifikt produkt.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-02-19 07:08:35 GMT)
--------------------------------------------------

Mulig du kan kalle dem traktorredskaper. Se her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Traktorredskap

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-02-19 07:09:30 GMT)
--------------------------------------------------

Korrigering; traktorredskap.


    Reference: http://www.a-k.no/portal/page/portal/A-K_Internett/forside/P...
NO-EN-DE
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian