KudoZ home » English to Norwegian » Automotive / Cars & Trucks

cam lock ring

Norwegian translation: (dreie)låsring


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cam lock ring
Norwegian translation:(dreie)låsring
Entered by: mlindseth

08:50 Feb 16, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / Cars/Mechanics
English term or phrase: cam lock ring
"Remove the cam lock ring from the fuel tank."
mlindseth
Norway
dreielåsring
Explanation:
Dette er antakelig en del av en låse-/festemekanisme som ikke har noe bestemt navn på norsk. Lokket på bensintanken til en påhengsmotor har ofte en slik mekanisme: sett lokket ned i en ring med spesielle spor og drei rundt en kvart tørn eller så, inntil lokket sitter fast. Mekanismen behøver ikke nødvendigvis gjelde et lokk, også noe som sitter inni en drivstofftank, f.eks. en drivstoffmåler kan være festet på tilsvarende måte. Og lokket på et syltetøyglass festes i prinsippet også på samme måte. "Cam" kommer inn i bildet sannsynligvis fordi dreiebevegelsen medfører en lineær bevegelse vinkelrett på dreieretningen.

En kamlås er vanligvis en lås som betjenes med nøkkel - og ganske sikkert noe annet enn det spørsmålet gjelder.
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Takk! :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4låsbar ringChristian Osmundsen
3dreielåsring
Tor G Jensen
3kamlåsring
Bjørnar Magnussen


Discussion entries: 1





  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
låsbar ring


Explanation:
cam lock brukes i mange forbindelser om typer lokk/forsegling som kan låses med nøkkel, se ref.


    Reference: http://www.eped.com/M%c3%a5nedens-tilbud.pdf
    Reference: http://www.alibaba.com/productsearch/Cam_Lock.html
Christian Osmundsen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kamlåsring


Explanation:
Eller "ring for kamlås".

"Ref: 3864/3865 Kamlås
Anvendelse
Passer for skuffer og skap.
Enkel montering.
Funksjon
90 graders dreining. på medbringer (kam).
Leveres med kam mot høyre eller venstre (enkel omstilling)
10 teleskop sperrestifter.
Sylinderen er dirkesikret og boresikret."



    Reference: http://www.mul-t-lock.no/images/Katalog2004/Katalog2004/2004...
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 87
Notes to answerer
Asker: Jeg gikk rett og slett for "låsering". Selve bevegelsen for hvordan man skulle låse opp og igjen var beskrevet i teksten. Jeg tror nok faktisk at Tor Jensen var den som var nærmest i dette tilfellet. Jeg tror ikke det er noe ordentlig norsk ord for dette. Tusen takk for alle svarene! :-)


14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dreielåsring


Explanation:
Dette er antakelig en del av en låse-/festemekanisme som ikke har noe bestemt navn på norsk. Lokket på bensintanken til en påhengsmotor har ofte en slik mekanisme: sett lokket ned i en ring med spesielle spor og drei rundt en kvart tørn eller så, inntil lokket sitter fast. Mekanismen behøver ikke nødvendigvis gjelde et lokk, også noe som sitter inni en drivstofftank, f.eks. en drivstoffmåler kan være festet på tilsvarende måte. Og lokket på et syltetøyglass festes i prinsippet også på samme måte. "Cam" kommer inn i bildet sannsynligvis fordi dreiebevegelsen medfører en lineær bevegelse vinkelrett på dreieretningen.

En kamlås er vanligvis en lås som betjenes med nøkkel - og ganske sikkert noe annet enn det spørsmålet gjelder.

Tor G Jensen
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 43
Grading comment
Takk! :-)