KudoZ home » English to Norwegian » Bus/Financial

Compliance Management

Norwegian translation: skattebehandling


08:39 Oct 16, 2001
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: Compliance Management
Jeg antar at det dreier seg om å etterleve regler nedfelt i skattelov e.l. Har vi noen norsk term for "Compliance Management" eller bare "Compliance"? Kontekst følger under.

Compliance Management - Practice Note
This paper is another in the Tax Guidance series of strategic management papers focussing on General Administrative Principles. It has been developed in consultation with a number of OECD members. The purpose of this paper is to raise issues in defining compliance and to provide a synopsis of the work done to date on measuring taxpayer compliance. It seeks to encourage discussion and further research into the topic of measuring tax compliance (or non-compliance) - especially compliance in the large corporate taxpayer sector.
Morten Narboe
Norwegian translation:skattebehandling
Explanation:
I denne sammenhengen dreier det seg vel om å kontrollere betaling av skatt, altså likning. Man ønsker å finne ut hvorvidt skattebetalerne, særlig firmaer, handler i samsvar/overensstemmelse med reglene. Det første ordet som da faller en inn er "skattebehandling", men du finner kanskje et enda mer presist faguttrykk?
Selected response from:

elje
Grading comment
Takk for hjelpen! :-)

Morten
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4overenstemmelseTone Wittmann
3skattebehandlingelje
2 +1kontroll med etterlevelse
Tone Halling
2samsvarsstyringanebjordal


  

Answers


50 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
samsvarsstyring


Explanation:
Dette er bare et forslag. Det beste er kanskje å sende forespørselen til Språkrådet. Jeg har sett både "samsvar", "utsagn om overensstemmelse" og "etterlevelse".

anebjordal
Ecuador
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 195

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
kontroll med etterlevelse


Explanation:
Jeg vet ikke om dette er en eksakt term i økonomisk fagspråk, men jeg vet at "compliance" oversettes med "etterlevelse" i medisinsk sammenheng for å beskrive i hvilken grad pasienter retter seg etter forordninger fra legen.

Tone Halling
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 14

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Trond Ruud: Ja,jeg oppfatter det som om det handler om kontrollering at skattebetalerne etterlever skatteloven.
31 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
overenstemmelse


Explanation:
Hei, synes overenstemmelse passer best for compliance i den setningen det er brukt i teksten.

Lykke til !
Tone


Tone Wittmann
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 28

20 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
skattebehandling


Explanation:
I denne sammenhengen dreier det seg vel om å kontrollere betaling av skatt, altså likning. Man ønsker å finne ut hvorvidt skattebetalerne, særlig firmaer, handler i samsvar/overensstemmelse med reglene. Det første ordet som da faller en inn er "skattebehandling", men du finner kanskje et enda mer presist faguttrykk?

elje
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 10
Grading comment
Takk for hjelpen! :-)

Morten