KudoZ home » English to Norwegian » Computers (general)

Displays detection

Norwegian translation: identifisering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:detection
Norwegian translation:identifisering
Entered by: Even Eifring

18:24 Mar 6, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general)
English term or phrase: Displays detection
Jeg har fått en del mer eller mindre kryptiske uttrykk fra et østasiatisk oversetterbyrå. Jeg tror dette dreier seg om et dataprogram, men det har de ikke opplyst.

Hele linjen hvor dette står, ser slik ut:

IDS_DRVMODE_RESENSE "Displays detection" (no more than 19 characters)

Jeg har mistanke om at det betyr noe slikt som "Viser følsomhetsnivå", men kanskje betyr det "Viser funn", altså det som maskinen eller programmet har detektert.
Even Eifring
Viser identifisering
Explanation:
Jeg oversetter gjerne detection med identifisering. Siden teksten er såpass kryptisk, ville jeg bare oversatt det mest mulig ord for ord og ikke prøve å "tolke" hva det kanskje betyr.
Selected response from:

Elisabeth Bull
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1Viser identifisering
Elisabeth Bull
3skjermdeteksjon
Sigbjørn Hovda
3viser resultat av (maskinvare)søk
Ivan Eikås Skjøstad
3skjermoppdagelse
Per Bergvall


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
skjermoppdagelse


Explanation:
Høres ut for meg som om det handle om en funksjon som detekterer tilkoplede skjermer (for eksempel en ekstern skjerm eller en TV til en bærbar maskin som har sin egen innebygde skjerm). Eller som det også heter, vill gjetning eller skudd i blinde.


Per Bergvall
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 71

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
displays detection
Viser identifisering


Explanation:
Jeg oversetter gjerne detection med identifisering. Siden teksten er såpass kryptisk, ville jeg bare oversatt det mest mulig ord for ord og ikke prøve å "tolke" hva det kanskje betyr.

Elisabeth Bull
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 26

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal: Ja, enig - "oppdagelse" synes jeg blir litt for "tilfeldig", for det er jo tross alt resultatet av en bevisst igangsatt operasjon /funksjon.
1 hr

16 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
displays detection
viser resultat av (maskinvare)søk


Explanation:
Prøver meg med dette forslaget, som er fritt etter Microsoft sin ordliste.



Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 12

20 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
displays detection
skjermdeteksjon


Explanation:
Dette er også et alternativ. Deteksjon kan også brukes på norsk, men om det er god norsk kan vel gjerne diskuteres. Det brukes i diverse sammenhenger i hvert fall.

Sigbjørn Hovda
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian