KudoZ home » English to Norwegian » Computers: Systems, Networks

crawled news sources

Norwegian translation: nyhetssamlinger

16:47 Oct 3, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Systems, Networks
English term or phrase: crawled news sources
Setningen er: Search news and crawled news sources around the web.
Finnes det noen etablert oversettelse?
Har funnet denne termen på enelsk på flere bibliotekssider i Norga, men har ikke så veldig tro på at den engelske versjonen passer inn, og blir forstått av "et bredt publikum"
Hege Jakobsen Lepri
Norwegian translation:nyhetssamlinger
Explanation:
"Crawled news sources" er vel nettsider bestående av nyheter som er samlet inn av en såkalt "news crawler", altså en nyhetsrobot. "Robotinnsamlede nyhetskilder" blir litt for kronglete, men "nyhetssamlinger" bør vel duge med mindre det er viktig å få frem at nyhetene er samlet inn av en nyhetsrobot.
Selected response from:

Frank Ekeberg
Norway
Grading comment
Takk, dette var en grei enordsversjon
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4kilder for indekserte nyheter
Tor G Jensen
3nyhetssamlinger
Frank Ekeberg


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nyhetssamlinger


Explanation:
"Crawled news sources" er vel nettsider bestående av nyheter som er samlet inn av en såkalt "news crawler", altså en nyhetsrobot. "Robotinnsamlede nyhetskilder" blir litt for kronglete, men "nyhetssamlinger" bør vel duge med mindre det er viktig å få frem at nyhetene er samlet inn av en nyhetsrobot.

Frank Ekeberg
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 20
Grading comment
Takk, dette var en grei enordsversjon

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kilder for indekserte nyheter


Explanation:
'Crawled news' går ut på at et program gjennomsøker alle ordene i datafiler som inneholder nyheter og indekserer de ordene i nyhetene programmet finner er relevante, ut fra ett eller annet kriterium. Derved kan en søkemotor lynraskt finne aktuelle nyheter ved hjelp av de indekserte nøkkelordene i filene som er blitt gjennomsøkt.

Nyhetene flyttes ikke til web-stedet som gir tilgang til dem, det er bare indeksfiler som befinner seg på dette stedet. En indeksfil har pekere til web-adressene samt filnavn og filinnhold for indekserte filer.

Forslag til hele setningen, lett omskrevet: "Søk hele web-en rundt etter nyheter direkte eller via kilder for indekserte nyheter"

Det finnes et gratis program som gjør det samme med alle filene på din egen PC, slik at søk på et bestemt ord eller uttrykk momentant viser samtlige filnavn og epostemnefelt som inneholder ordet/uttrykket, samt i annen omgang ordet/uttrykket i sammenheng inni eposter og filer, med ordet/uttrykket framhevet.

Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 11