KudoZ home » English to Norwegian » Construction / Civil Engineering

counts

Norwegian translation: nøyaktighet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:counts
Norwegian translation:nøyaktighet
Entered by: Robert Sommerfelt

10:00 Aug 6, 2010
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
English term or phrase: counts
"Digital Resolution (counts)". Maybe ref. to pixel counts? Other keywords: multimeters, "Type K thermocouple adaptor and type K bead sensor". For an RS Catalogue.
Robert Sommerfelt
Norway
nøyaktighet
Explanation:
Counts gjelder ikke oppløsningen av skjermen på multimetreret, men oppløsningen av det viste tallet, med andre ord nøyaktigheten av målingen.

Et 5 1/2 siffers multimeter kan være spesifisert som å ha "count 199999" eller "199999 counts", noe som for dette multimeteret for eksempel betyr at en spenning kloss oppunder 2 volt kan vises som 1,99999 volt - altså med inntil fem desimalers nøyaktighet.

Dette forklares best i Wikipedia. Oversettelse i norske datablad for multimetre kan sprike ganske mye og gir ingen entydig pekepinn for oversettelse av "counts" i multimetersammenheng.
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Tusen takk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1nøyaktighet
Tor G Jensen
3pikselantall
Bjørnar Magnussen


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pikselantall


Explanation:
Enig med deg, det betyr nok "pixel count" her.

Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 16

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
nøyaktighet


Explanation:
Counts gjelder ikke oppløsningen av skjermen på multimetreret, men oppløsningen av det viste tallet, med andre ord nøyaktigheten av målingen.

Et 5 1/2 siffers multimeter kan være spesifisert som å ha "count 199999" eller "199999 counts", noe som for dette multimeteret for eksempel betyr at en spenning kloss oppunder 2 volt kan vises som 1,99999 volt - altså med inntil fem desimalers nøyaktighet.

Dette forklares best i Wikipedia. Oversettelse i norske datablad for multimetre kan sprike ganske mye og gir ingen entydig pekepinn for oversettelse av "counts" i multimetersammenheng.


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Multimeter
Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 22
Grading comment
Tusen takk!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal: Nettopp - det er ikke alle LCD-skjermer der pikseloppløsningen er av betydning :)
6 days