KudoZ home » English to Norwegian » Cooking / Culinary

white onion

Norwegian translation: hvit kepaløk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:white onion
Norwegian translation:hvit kepaløk
Entered by: Thomas Deschington

12:44 Aug 29, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Cooking / Culinary
English term or phrase: white onion
"Hvit løk"? Har kikket på Google, men de fleste eksemplene tyder på at ordelings syken har gjort seg gjeldende også her.

Vanlig løk er egentlig "yellow onion", eller "gul løk" på norsk.
Thomas Deschington
Poland
hvit kepaløk
Explanation:
For å skille mellom hvit løk og hvitløk :)
Selected response from:

Egil Presttun
Norway
Grading comment
Takk for hjelpen.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2hvit løk eller salatløk
Svein Hartwig Djaerff
3hvit kepaløk
Egil Presttun


Discussion entries: 1





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
hvit løk eller salatløk


Explanation:
Du kan se forklaringen på dette i lenken nedenfor, Thomas. Personlig er jeg vant til å bruke denne løktypen i salater og andre sammenhenger hvor den brukes rå. Mild god smak, river verken i nesa eller andre steder :)

Den kalles vel for det meste salatløk i handelen (frukt.no) her hjemme, men det egentlige, korrekte navnet er nok hvit løk, men bruk av det ordet kan jo forveksles med garlic, hvitløk, så jeg sier salatløk. Husker jeg som nybakt student i Sveits løp rundt i forretningene og spurte ette "weisse Zwiebeln". Jeg var ute etter hvitløk, visste ikke at det het Knoblauch, og ble ikke forstått av noen, men moro var det for alle jeg snakket til :)


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/White_onion
    Reference: http://www.ofg.no/artikkel.aspx?artid=15683&mnu1id=8050&mnu2...
Svein Hartwig Djaerff
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ingrid Thorbjørnsrud: Just presis, hvit løk er utmerket i salater.
5 mins

agree  brigidm: Jeg ville valgt "salatløk", for å unngå muligheten for misforståelser.
1 day23 hrs

23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hvit kepaløk


Explanation:
For å skille mellom hvit løk og hvitløk :)

Egil Presttun
Norway
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 15
Grading comment
Takk for hjelpen.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Svein Hartwig Djaerff: Problemet er nok at artsbetegnelsen kepaløk (allium cepal) både kan være gul, rød og hvit?
11 mins
  -> Skjønner ikke hva du mener. Hvit kepaløk er vel ikke til å misforstå?