KudoZ home » English to Norwegian » Cooking / Culinary

Baking beans

Norwegian translation: tørkede bønner


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Baking beans
Norwegian translation:tørkede bønner
Entered by: Liv Fridtjofsen

18:54 Nov 3, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Cooking / Culinary
English term or phrase: Baking beans
Prick the pastry with a fork and fill with dried or baking beans.

Jeg vet HVA dette er. Tror det er lite brukt i Norge, men har vi et bedre ord enn bakebønner?
Liv Fridtjofsen
Spain
tørkede bønner
Explanation:
Siden vi ikke bruker de keramiske baking beans i Norge til å legge på paiskallet under steking, men for det meste tørkede erter/bønner (noen bruker småsten), ville jeg brukt det og droppet problemstillingen.
Selected response from:

Vibeke Koehler
Norway
Grading comment
Thanks!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Tørrede erter
sivtufte
3 +1tørkede bønner
Vibeke Koehler


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
baking beans
tørkede bønner


Explanation:
Siden vi ikke bruker de keramiske baking beans i Norge til å legge på paiskallet under steking, men for det meste tørkede erter/bønner (noen bruker småsten), ville jeg brukt det og droppet problemstillingen.

Vibeke Koehler
Norway
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Thanks!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Svein Hartwig Djaerff: Hva er det du sier, Vibeke? Jeg er en habil kokk, men har aldri hørt om stein på paien? OK, fant det på nettet, man bruker bønner e.l. i paien istedenfor fyll under stekingen! Man lærer alltid noe nytt!
21 mins
  -> he he :) har prøvd det selv etter tips, ved mangel på egnet matvare i skapene. Men stenene lå på matpapir da!

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
baking beans
Tørrede erter


Explanation:
Min mor bruker erter for å tørre paibunnen, noen KAN haet forhold til det som baking beans...
Et kjapt søk på matsider avslører og, som Breivik sier, at dette ikke nevnes med et ord i noen oppskrifter. Vi lager rett og slett ikke pai på denne måten lenger (varmluftsovner m.m. har tatt over)

sivtufte
Norway
Does not meet criteria
Native speaker of: Norwegian